Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var på Bilia i Malmö och såg visningsbilar som nya S60, samt S80. Dessa var utrustade med 20” fälgar KOPIOR. Fälgarna var sk. splitfälgar och såg ut som gamla Nebula fast fulare än så. Nebula tycker jag var snygga och jag hade dem till min gamla S80, men tycker inte att de passar den nya karossen, dessa var dessutom kopior. Speciellt inte i en visningshall där man borde välja original tillbehör med omsorg.
När jag såg dessa för första gången tyckte jag direkt att något var skumt och opassande. Långt ifrån Volvos originella designspråket.
Varför?
Någon som sett sådant även i andra städer förutom Malmö?
GATUPLAN skrev:Jag var på Bilia i Malmö och såg visningsbilar som nya S60, samt S80. Dessa var utrustade med 20” fälgar KOPIOR. Fälgarna var sk. splitfälgar och såg ut som gamla Nebula fast fulare än så.
Volvo har väl inga splitfälgar ?:-/ ?:-/ ?:-/ På Supran har jag 3-split så man kan dela på fälgcentrum, yttre och inre fälgbana då dessa hålls ihop med titanskruvar.

Original Nebula är väl bara "biltema-imitation" av split där man har satt i dekorskruvar i en massiv fälg ?:-/

Eller har jag fel här ?
Bosa skrev:Nebula är en äkta split och ingen Biltemahistoria.

http://www.volvot5.co.uk/forums/showthread.php?t=16703
Varför har man tvådelade fälgar? Finns det någon funktion eller är det bara utseende?

Jag har en uppsättning tredelade och det är ju för att man ska kunna ändra fälgbredd/ET efter önskemål samt enkelt byta delar när man kör sönder dem.

.
Varför har man tvådelade fälgar? Finns det någon funktion eller är det bara utseende?
T.ex för att kunna ha ett smitt centrum för högre hållfasthet och lägre vikt utan att behöva kosta på hela fälgen samma dyra material.

/Thomas
NEJ det var ett par 20” kopior, jag kommer inte ihåg vad det stod på dem, det var inte Volvo iaf.
Dessa fälgar satte bilia på flera Volvobilar i hallen bla nya S60, S80...
Jag skulle gärna vilja ta bilder och skicka, men kan först nästa vecka... Om någon annan råkar hamna på Bilia Jägersro i Malmö så ta bilder snälla...det går inte att missa dessa bilar...
Ingen annan från Malmö som sett?
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]