Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#451640
Hej, tänkte xenonkonvertera halvljuset (som är riktigt kass halogen). Men jag får inte riktigt kläm på kopplingen;
Från motorrummet (batteriet) går det ut ett kabelrör med 8 små trådar, inkopplade i en röd "sockerbit". Denna sockerbit passar sedan in i motsvarande hona i lamphusets baksida.

Passar de xenonkit man köper från ex. xenonkungen denna "sockerbit? Det verkar vara en speciallösning...?
Har kikat på XK's hemsida men får inte ihop det. Vitsen är väl att man ska använda samma kablage fast med en ballast emellan? Eller måste jag dra en ny kabel från batteriet?
Jag kommer ju inte klippa kabeln till halogen eftersom jag måste kunna byta tillbaks...

Tips?

Det är en Volvo XC70 MY09.

PS - kommer att köpa den nya modellen med nivåreglering så att ingen ska bli bländad :-)
av acr32
#451707
Hej!
Jag tycker det visas hyffsat bra på deras "installationssida" http://www.xenonkungen.se/installation.htm
Men jag kan ge dig en liten snabbinst. guide; Du tar bort lamphuset (dra upp de två metallstagen), kopplar bort anslutningen till lamphuset, byter lampan, sätter fast de två kablarna (12V +/-) på anslutningen som satt på själva lampan inne i lamphuset tidigare, borra 25 mm hål i skyddslocket, dra ut kablaget som ska till ballasten. Fäst sen ballasten lämpligen i bilen på sånt ställe att kablaget räcker från din xenonlampa (brukar passa längst in där lamphuset trycks in, men mot skärmen på resp sida), koppla in anslutningen till själva lamphuset samt till ballasten, montera sist in lamphuset.
Detta gäller iof en vanlig konvertering, vet ej hur mycket det tillkommer när du har valt till nivåregleringen. Ta det bara varligt och tänk logiskt så löser det sig nog bra! :wink:

själv så konverterade jag mitt helljus, från halogen till 50W xenon förra månaden, grym skillnad!!! :-O)
Äger en v70-10, nu med xenon på både halvljus och helljus! :-)-)
Mvh Anders
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#451732
OK. Mellan lampa och ballast är allt solkklart nu. Men på ballasten måste jag koppla in två av de 8 trådar som ligger i kanalröret till batteriet. Hur visste du vilka två som var de rätta? Och är det bara att lossa de två från den röda sockerbiten?

Fråga 2: Hur känslig är ballasten för regn/väta? Måste den kapslas in (23000 volt + vatten = inte bra)
av acr32
#451769
1). Som du kan se på bild 5, så kopplar du den befintliga kontakten inne i lamphuset (som satt på halogenlampan), till 12 V +/- anslutningen enl bild 5. Dessa 2 kablar går bara rakt ut och ansluts senare till ballasten =Dessa är lika med själva "tändströmmen" till ballasten.
Troligen har du då bara en kontakt anslutning kvar på (den breda kontakten) på ballasten.
Utgår ifrån att det är H7R lampan du köpt, annars kommer ev att blända dina medtrafikanter....

Sen om det ska kopplas in flera kablar mm för att få nivåregleringen att funka, det får du fråga någon som gjort det förr.
men, i mina ögon är du bara i behov av detta med nivåreglering om du vill registreringsbesikta om bilen, känner flera som konverterat utan att de anmärkt på besiktningen det minsta.
Fast då gäller det att det inte syns att det är "hemmameckat", att du har en H7R lampa som inte bländar och att du gjort jobbet med kablage och fastsättning av ballasterna bra och snyggt.

2) om du monterar ballasterna enl den anvisningen jag föreslog så är det inga som helst bekymmer. och ja, ballasterna är kapslade (vet dock ej IP klass) samt att kontakten som det går ut högspänning i, är tätade.

Lycka till!
Mvh Anders
Användarvisningsbild
av Variosboy
#451770
OptimusPrime skrev:OK. Mellan lampa och ballast är allt solkklart nu. Men på ballasten måste jag koppla in två av de 8 trådar som ligger i kanalröret till batteriet. Hur visste du vilka två som var de rätta? Och är det bara att lossa de två från den röda sockerbiten?

Fråga 2: Hur känslig är ballasten för regn/väta? Måste den kapslas in (23000 volt + vatten = inte bra)
De två kablarna du ska ha TILL ballasten är de två som sitter på din halogenlampa idag. Den kontakten blir ju så att säga "över" när du satt i Xenonlampan eftersom den har en egen kontakt från ballasten.

Ballasten är inkapslad som den är, du kan placera den vart som helst i motorrummet, men sätt dom så du kommer åt dom lätt ifall dom pajar..
av JimmyK
#452094
acr32 skrev:Hej!
Jag tycker det visas hyffsat bra på deras "installationssida" http://www.xenonkungen.se/installation.htm
Men jag kan ge dig en liten snabbinst. guide; Du tar bort lamphuset (dra upp de två metallstagen), kopplar bort anslutningen till lamphuset, byter lampan, sätter fast de två kablarna (12V +/-) på anslutningen som satt på själva lampan inne i lamphuset tidigare, borra 25 mm hål i skyddslocket, dra ut kablaget som ska till ballasten. Fäst sen ballasten lämpligen i bilen på sånt ställe att kablaget räcker från din xenonlampa (brukar passa längst in där lamphuset trycks in, men mot skärmen på resp sida), koppla in anslutningen till själva lamphuset samt till ballasten, montera sist in lamphuset.
Detta gäller iof en vanlig konvertering, vet ej hur mycket det tillkommer när du har valt till nivåregleringen. Ta det bara varligt och tänk logiskt så löser det sig nog bra! :wink:

själv så konverterade jag mitt helljus, från halogen till 50W xenon förra månaden, grym skillnad!!! :-O)
Äger en v70-10, nu med xenon på både halvljus och helljus! :-)-)
Mvh Anders
Vad använde du fär xenon till helljuset, märke? Watt? upplever du en fördröjning vid tändningsögonblicket?
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#452106
Hepp, har inte konverterat än. Beställde Xenonkit 50W Canbus från Xenenkungen igår efter att ha fått förklarat hur man ska koppla. Jag vill inte stå där med grejerna isärplockade och inte fatta hur man gör.

Funkar konverteringen kommer jag att beställa ett kit till helljusen också. Bäst att ta en sak i taget...
av acr32
#452265
JimmyK skrev:
acr32 skrev:Hej!
Jag tycker det visas hyffsat bra på deras "installationssida" http://www.xenonkungen.se/installation.htm
Men jag kan ge dig en liten snabbinst. guide; Du tar bort lamphuset (dra upp de två metallstagen), kopplar bort anslutningen till lamphuset, byter lampan, sätter fast de två kablarna (12V +/-) på anslutningen som satt på själva lampan inne i lamphuset tidigare, borra 25 mm hål i skyddslocket, dra ut kablaget som ska till ballasten. Fäst sen ballasten lämpligen i bilen på sånt ställe att kablaget räcker från din xenonlampa (brukar passa längst in där lamphuset trycks in, men mot skärmen på resp sida), koppla in anslutningen till själva lamphuset samt till ballasten, montera sist in lamphuset.
Detta gäller iof en vanlig konvertering, vet ej hur mycket det tillkommer när du har valt till nivåregleringen. Ta det bara varligt och tänk logiskt så löser det sig nog bra! :wink:

själv så konverterade jag mitt helljus, från halogen till 50W xenon förra månaden, grym skillnad!!! :-O)
Äger en v70-10, nu med xenon på både halvljus och helljus! :-)-)
Mvh Anders
Vad använde du fär xenon till helljuset, märke? Watt? upplever du en fördröjning vid tändningsögonblicket?
Jag köpte dessa: http://www.xenonkungen.com/se/art/canbu ... nonkit.php 4300K, H7. Dock tror jag att det inte behövs canbus på helljuset, de sa att det var det jag skulle ha, men jag testade att koppla ur en lampa och inte f-n larmade bilen för det!
Jag upplever att direkt vid startögonblicket när lamporna är "kalla"(<1s) så lyser de inte särskilt bra, efter ca 5s så är de som originallmporna på helljuset, efter ca 10s så lyser de helt klart bättre än originalet och efter 15-20 s så är det ett helvetes ljus. :-DD
När de får varit varma ett tag så "tänder de upp nästan ögonblickligen, självklart beroende på hur länge de varit släckta...
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#452452
Problem!!!!
I min instruktionsbok finns specificerat allt UTOM halvljussäkringen :evil:

Har 3 säkringscentraler. Vilken är den till halvljuset? Man måste ju byta till 20A innan konverteringen... Grrr...
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]