Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lmgb
Har bytt till en V70II D5 -08. Mina gamla V70N vinterdäck på 16" plåtfälg ligger kvar hemma.
Går det att använda dom fälgarna på den nya. Kanske dumsnålt men i alla fall....... :roll:
Senast redigerad av 1 lmgb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av leiwi
ja det funkar med nya centrumringar som du kan skaffa på en gummiverkstad för några tior

(centrumringarna som ofta är i plast sitter i navhålet på insidan fälgen för att centrera den) så du skall INTE montera fälgarna utan även om detta ser ut att fungera
av lirsa
Har nu pratat med två Volvoverkstäder och de är mycket klara i sin åsikt (föga förvånande): Använd rätt dimension på fälg och däck!

Jag har dubbade Michelin X-ICE North som det är runt 6 mm kvar på men i dimension 225/55 R16 (V70N). Efter att ha läst många trådar om just däck från V70 N till V70II så bestämde jag mig för att köpa centrumringar och köra slut på de gamla däcken innan byte. Var dock på Volvoverkstad i ett annat ärende och frågade samtidigt om de hade centrumringar. Fick svaret NEJ! Absolut inte. Han hävdade (liksom när jag frågade en annan kille på en volvoverkstad) att bilen är typgodkänd för 205/60 T16 om du skall ha 16"-hjul på bilen. Om en olcyka skulle vara framme och det visar sig att jag kört på "olagliga" fälgar/däck så kanske inte ens försäkringen gäller. Hävdar Volvoverkstaden då.

det verkar finnas två läger kring detta. De som hävdar att det inte är ngn fara att köra med så lite offset och att det är bara att införskaffa centrumringar och köra på och de som hävdar att det är inget att tveka på. Har man en bil i sub 350k-klassen så är det givet att punga ut med 12k till för att få de rätta däcken och fälgarna.

Vad säger lagen och försärkringsbolagen? Hur resonerar ni?
Användarvisningsbild
av Anders E
Tror inte på det, det betyder ju egentligen att om bilen är typad med 205-60-16 så kan du inte
sätta dit 225-50-17, eller hur? Lagen säger ju att det inte får skilja mer än 5% i rullomkrets och
har du bra mönster så tror jag inte att dom kan neka dig ersättning. Skillnaden mellan ett nytt däck och ett lagligt 3mm är ju ett par procent bara det. Själv ska jag köra med 205-55-16 på min V70II i år.
Verkstan jag anlitar säger att det enda dom gjort i dessa fall är att byta centrum-ring.
av lirsa
Ok. Det är ju precis vad många säger. Förutom killar på en Volvoverkstad (två olika verkstäder dessutom). Givetvis har de ett egenintresse att sälja original Volvofälgar samt att få kränga lite nya däck.

Är det så är det riktigt illa. Jag försökte argumentera och säga att offseten blir inom lagens råmärken, men det ville han inte lyssna på. Jaja. Vetetusan hur jag skall göra....
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag tror det strikt är så att det är dimensionen som bilen är typad med som gäller, annars ska en märkesrepresentant rekommendera en annan dimension
Det verkar som det är svårt att få den rekommendationen

Eller på eget ansvar, vad det nu kan innebära då det gäller försäkringsbolagen............

Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken:

* är typgodkända,
* uppfyller kraven på belastningsförmåga,
* uppfyller kraven på hastighetskapacitet och är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg:

* ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
* ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
* ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
* En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
av lirsa
Mycket stort tack för detta. För mig låter det som att det skulle kunna bli problem med föräkringsbolaget om alternativ fälg/däck med diverse modifieringar används (typ centrumringar).

Exempel: "En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper." Där kan ju Volvia (mitt fall) hävda att V70II INTE är typgodkänd med 225/55 R16 och därmed inte betala ut försäkringspengar. Då Volvoverstäderna är så rigida med rätt Fälg och Däck så kan det ju vara så att Volvia också är det.

Kanske man skall slå dem en signal och fråga helt enkelt. I mitt regbevis står inga alternativa dimensioner.

Lutar mer och mer åt nya fälgar och däck. Vad är 12k när jag lagt 270k på bilden egentligen?
Användarvisningsbild
av Anders E
Dock har man ju aldrig hört talas om att nån nekats ersättning pga en liten avvikelse.
Jag menar, hur många 850, S/V70-ägare kör runt på 205-55-16 när bilen egentligen ska
ha 205-50-16?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lirsa skrev:Kanske man skall slå dem en signal och fråga helt enkelt. I mitt regbevis står inga alternativa dimensioner.
Det brukar alltid vara många flera dimentioner än vad som står i regbeviset.... be volvo om den kompletta listan
230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]