Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zancy
Är på väg att köpa en V70 II 2,5t 08 som togs i trafik 07. Den har gått 5600mil, summum, herrgårdspaket 2, premium
Sound paket, delbart drag, electric silver metallic. Priset är 228 000kr Utan vinterdäck hos bilhandlare. Nu till problemet, bilen har mycket stenskott i rutan + ovanför rutan är det stenskott med rost i kanske 5 st små. Bilhandlaren kommer att se till att det blir åtgärdat MEN rost är rost... Kommer rosten tillbaks eller går det ordna så rosten aldrig kommer tillbaks? Rost gör mig orolig, hur hade ni gjort? Är priset vettigt?
Zancy skrev:Är på väg att köpa en V70 II 2,5t 08 som togs i trafik 07. Den har gått 5600mil, summum, herrgårdspaket 2, premium
Sound paket, delbart drag, electric silver metallic. Priset är 228 000kr Utan vinterdäck hos bilhandlare. Nu till problemet, bilen har mycket stenskott i rutan + ovanför rutan är det stenskott med rost i kanske 5 st små. Bilhandlaren kommer att se till att det blir åtgärdat MEN rost är rost... Kommer rosten tillbaks eller går det ordna så rosten aldrig kommer tillbaks? Rost gör mig orolig, hur hade ni gjort? Är priset vettigt?

Priset är på tok för högt. För 20 KSEK extra får du en ny V70II 1,6D. För 50 KSEK extra får du en ny V70 II D3. Kolla på Blocket, där finns på Bilia nya D3:or för 279 KSEK. Sedan kostar ju givetvis utrustningen en del till. Men gå igenom vad du verkligen behöver så kanske du kan hålla ner prislappen en smula. Ny bil, med garantier i 2 år är inte fel. Stenskott och rost är aldrig roligt och för mig som lekman svårt att fixa till på ett bra sätt. Sedan tycker jag bensínmotor inte är det bästa valet. Finns risk för höga skatter framöver samt att förbrukningen är relativt hög. Flexifuel, gas eller diesel väljer jag emellan i dagsläget. (Och jag valde diesel och får leverans på min D3:a 20 oktober :D )

/Sverre
Ja, eller om du inte gillar diesel så leta åtminstonde en 2,5FT. Det är nog ett bättre köp för framtiden. Finns massor att välja bland så någon har nog den utrustning du söker.

228000 för en rem bensinbil känns inte bra (när ovanstående finns).
SverreK skrev:
Zancy skrev:Är på väg att köpa en V70 II 2,5t 08 som togs i trafik 07. Den har gått 5600mil, summum, herrgårdspaket 2, premium

Priset är på tok för högt. För 20 KSEK extra får du en ny V70II 1,6D. För 50 KSEK extra får du en ny V70 II D3. Kolla på Blocket, där finns på Bilia nya D3:or för 279 KSEK. Sedan kostar ju givetvis utrustningen en del till. Men gå igenom vad du verkligen behöver så kanske du kan hålla ner prislappen en smula. Ny bil, med garantier i 2 år är inte fel. Stenskott och rost är aldrig roligt och för mig som lekman svårt att fixa till på ett bra sätt. Sedan tycker jag bensínmotor inte är det bästa valet. Finns risk för höga skatter framöver samt att förbrukningen är relativt hög. Flexifuel, gas eller diesel väljer jag emellan i dagsläget. (Och jag valde diesel och får leverans på min D3:a 20 oktober :D )

/Sverre
det han räknade upp är ca 90 bitar i extrautrustning. Nu har man ju inte igen allt det, men ett summumpaket kan man räkna hem en stor del av. Helt fel pris på dryga 5000 mil är det faktiskt inte.
Argumentet att titta efter en Ft är väl kanske ok, men snart kommer de inte heller att räknas som miljöbilar så vitsen är ju borta. Pruta lite på den här, den har ju rätt ok utrustning. Premium sound är rätt ovanligt ändå.

Man har kanske inte 100 K till att lägga på bil heller. Pruta med vinterdäck också och kör sedan bilen om du gillar den.

Byta ruta är ju inga problem, den blir ju ny.
Stenskotten ska ett proffs kunna laga så de inte kan återkomma.
Dessutom, stenskott kan alla få.
Min erfarenhet är att stenskott med rost i på tak inte kommer tillbaka men väl i kanter som är utsatta mer för slag och salt, t ex längst fram i en motorhuvskant, i kanten på en dörr etc.

Jag har en likadan men som har ännu mer utrustning (soltak, GPS m m) och har gått 1000 mil mer. Fick den värderad för tre veckor sedan. Skulle få 200 och han räknade med att få ut 240.
Ja det priset är nog ok, jag gav 214 tkr för min och innan jag slog till så kollade jag runt på nätet.
Min var billigast ju då i hela Sverige.
Sen om du ska ha en FT eller inte?
Tja, jag valde en 2,5T pga att jag inte litar på etanolen, det sliter kanska hårt på motorn.
En jag känner har bytt 3st bränslepumpar på 22000 mil.
Hade jag köpt en FT hade jag ändå kört på bensin.

Och sist av allt petar du en Polestar-uppdatering så får du en riktig herrejösses-vagn!
Tartryffel skrev:Jag tror det är rosten ovanför rutan och inte stenskotten som TS oroar sig för.
Jag tolkade som att det var stenskott ovanför rutan som uppvisade rost. Tolkade jag fel så ber jag om ursäkt.
Tack för alla svar, diesel är inte aktuellt efter som vi kör inte så mycket + att min sambo vill varken ha diesel eller etanol.
228 000kr går inte pruta med 1kr eftersom bilen har lagts ut med felaktigt pris säger bilhandlaren. Han säger att den egentligen skulle läggas ut för 248 000kr men jag hann ringa innan dom upptäckt det (ringgde precis när den lades ut).
Tittade runt på blocket i hela Sverige och hittar endast 1st v70 II 2,5t summum (med liknade miltal under 6000mil) flr 244 900kr
http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... w=3&last=1

Vinterdäck går inte att få med, men han kunde sälja dubbdäck på Aluminiumfälg Naos 16 tum volvo original 9500kr.

Det är iofs rost prickarna efter stenskotten jag är mest orolig, men jag kanske inte behöver vara det då om dom fixar till dom. men blir så oroligt för allt när man ska lägga såpass mycket pengar på en bil! :lol:
Zancy skrev:Tack för alla svar, diesel är inte aktuellt efter som vi kör inte så mycket + att min sambo vill varken ha diesel eller etanol.
228 000kr går inte pruta med 1kr eftersom bilen har lagts ut med felaktigt pris säger bilhandlaren. Han säger att den egentligen skulle läggas ut för 248 000kr men jag hann ringa innan dom upptäckt det (ringgde precis när den lades ut).
Tittade runt på blocket i hela Sverige och hittar endast 1st v70 II 2,5t summum (med liknade miltal under 6000mil) flr 244 900kr
http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... w=3&last=1

Vinterdäck går inte att få med, men han kunde sälja dubbdäck på Aluminiumfälg Naos 16 tum volvo original 9500kr.

Det är iofs rost prickarna efter stenskotten jag är mest orolig, men jag kanske inte behöver vara det då om dom fixar till dom. men blir så oroligt för allt när man ska lägga såpass mycket pengar på en bil! :lol:
Min uppfattning är att begagnade Summum är mycket hetare än Momentum, som är mycket hetare än Kinetic. I mitt kvarter står en D5 AWD utan ens Kinetic, säkerligen inte lättsåld, solidröd, ingen farthållare, kapslar, inga dimljus, manuell AC...

Det är stor prisskillnad på en begagnad Summum med ytterligare lull-lull, och en Kinetic, helt enkelt. Det bekräftas även av bilpriser.se.

PH
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]