Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eos1ds
Hej igen! Skrev i en tidigare tråd (vem fått MY-11?) om att min xc70 d5:a saknade sportläge på automaten, fast det stod i manualen att det skulle finnas. Fick efter lite grävande fram att vissa produktionsveckor skulle kunna mjukvaruuppdateras. Har äntligen fått tid att lämna in den o uppdateras. Har hämtat den nyss o första intrycket är nice! Återkommer snart med omdöme. Ha det gott!
Ok, men då är den fast inställd på det läget?
Shit, man skulle haft tillgång till egen programvara så att man kunde trixa med sin bil. 8)
Prova nästa gång du ska göra omkörning av en "karavan" av bilar med flera mellanomkörningar, bakom en husvagn/hästkärra
Se hur extremt bra det fungerar att ha varv, turbotryck, "rätt" växel som ligger i hela tiden
Man slipper lågt varv - kickdown/nedväxling - uppväxling, lågt varv, lite turboladdning, lågt varv - kickdown/nedväxling - uppväxling, lågt varv, osv.....
Momentum skrev:
betterlead skrev:Ok, men då är den fast inställd på det läget?
Tre lägen - vanligt - sport - manuell
Men om det är en mjukvaruppdatering, hur byter man mellan lägena? Borde man inte ha en knapp av något slag för att byta läge?
nejdå.
D=vanlig automat
för spaken till höger, till manuella läget, utan att växla = Sport
Börja peta fram/bak för att växla = manuellt läge

Mjukvaran ordnar dessa nya lägen.
lobbysleeper skrev:nejdå.
D=vanlig automat

Det var som fanken!
Men det måste puttas in en annan mjukvara än standard? Eller är det så att, så fungerar det, helt enkelt. Märkligt, jag måste ut och testa - jag vet att lådan kommer att växla, men har alltid trott att det var ytterlägen så att man inte skulle skära växellådan.
supersonic skrev:Snabb fråga som jag kanske redan anar svaret på: Funker det till MY10 (D5 205hk)?
Jag har en v70 d5 awd och frågade säljaren igår om det går att omprogrammera lådan. Hoppas.....
lobbysleeper skrev:nejdå.
D=vanlig automat

Förtydligande, i "Sportläget" visas "S" i displayen.
Ser man "S" så har man sportläge i sin automat.
D5 MY11 (T6 fr.o.m MY10) har detta. Möjligt att ny programvara till MY10 kan tillföra detta, men det får väl linois svara på när han vet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986