Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandberg80
När jag köper bil gör jag egentligen två saker:
* Sållar ut vilka bilar som över huvudtaget är aktuella
* Kollar upp totalkostnaden för bilen under den förväntade innehavstiden.

Jag har ett tag velat mellan V60 & V70. Men det faller mer över på V70 då V60 känns för liten. Har kollat på olika varianter men lutat mest åt en V70 D3 Momentum automat med lite extrautrustning utöver detta. Färdigprutat pris på den bilen skulle ligga någonstans runt 325 000:-
När jag sedan körde min kalkyl på 3 års innehav och 8000 mil så får jag en total månadskostnad med värdeminskning, bränsle, skatt, försäkring och service (ingen tvätt, däck etc då det är extremt svårberäknat och torde bli lika för de flesta bilar). Då hamnar jag på en kostnad på runt 7100:- i månaden.

När jag sedan tog en sväng och provade nya BMW 520d kombi automat så märkte jag ju tydligt att den var 1-2 klasser vassare än V70:n på de flesta punkter. Jag gjorde då samma kalkyl som med Volvon och fick en total månadskostnad på cirka 6500:-. Alltså en prisfördel för BMW:n på 500-600:- i månaden trots att bilen kostar cirka 55 000:- mer i inköp.

Värdeminskning har jag baserat dels på motsvarande bilar idag + bilpriser.se. Så de ska sjävklart tas med en nypa salt, men de ger ändå en indikation.

Men jag blev ärligt talat rätt förvånad. Varför ska jag köpa en V70 istället för en 5-serie? Som dessutom är en helt ny modell?

Nu ska det ju i ärlighetens namn sägas att V70:n har lite mer utrustning, men det är inte mycket extra (metallic, bättre stereo och halvskinn).
av perhall
sandberg80 skrev:När jag köper bil gör jag egentligen två saker:
* Sållar ut vilka bilar som över huvudtaget är aktuella
* Kollar upp totalkostnaden för bilen under den förväntade innehavstiden.

Jag har ett tag velat mellan V60 & V70. Men det faller mer över på V70 då V60 känns för liten. Har kollat på olika varianter men lutat mest åt en V70 D3 Momentum automat med lite extrautrustning utöver detta. Färdigprutat pris på den bilen skulle ligga någonstans runt 325 000:-
När jag sedan körde min kalkyl på 3 års innehav och 8000 mil så får jag en total månadskostnad med värdeminskning, bränsle, skatt, försäkring och service (ingen tvätt, däck etc då det är extremt svårberäknat och torde bli lika för de flesta bilar). Då hamnar jag på en kostnad på runt 7100:- i månaden.

När jag sedan tog en sväng och provade nya BMW 520d kombi automat så märkte jag ju tydligt att den var 1-2 klasser vassare än V70:n på de flesta punkter. Jag gjorde då samma kalkyl som med Volvon och fick en total månadskostnad på cirka 6500:-. Alltså en prisfördel för BMW:n på 500-600:- i månaden trots att bilen kostar cirka 55 000:- mer i inköp.

Värdeminskning har jag baserat dels på motsvarande bilar idag + bilpriser.se. Så de ska sjävklart tas med en nypa salt, men de ger ändå en indikation.

Men jag blev ärligt talat rätt förvånad. Varför ska jag köpa en V70 istället för en 5-serie? Som dessutom är en helt ny modell?

Nu ska det ju i ärlighetens namn sägas att V70:n har lite mer utrustning, men det är inte mycket extra (metallic, bättre stereo och halvskinn).
Klart att du ska välja BMW:n, men det vore intressant att se lite mer av kalkylen.../PH
av Arese
Skulle också lätt tagit BMW:n. I senaste ams körde de en test mellan V70 D5 och 520d - de fick kostnaderna till 8500 kr/mån för Volvon och 8860 kr/mån för BMW:n över fyra år och 8k mil.

Mvh
Arese
av sandberg80
V70 D3
Nypris: 325000:-
3år senare: 203000:-
Tapp: 122000:-
Ränta: 21000:- (räknat med en liten snabbhackad formel)
Service:11000:-
Skatt: 12000:- (vet int exakt vad 159gram kostar nu, men det är runt 4000:-)
Försäkring:10800 (300*36)
Bränsle: 12kronor * 0,7 l/mil * 8000 mil = 69300:-

TOTALT cirka: 6850:- i månaden i 3 år.

BMW 520d Touring
Nypris: 380000:- (Automat, komfortpaket + tonade rutor)
3år senare: 250000:-
Tapp: 130000:-
Ränta: 27000:-
Service:0:-
Skatt: 8400:- (vet int exakt vad 159gram kostar nu, men det är runt 4000:-)
Försäkring:10800 (300*36)
Bränsle: 12kronor * 0,6 l/mil * 8000 mil = 59400:-

TOTALT: 6550:- per månad.

Så mellan D3 och 520d alltså 300:- i skillnad. Den andra kalkylen gällde V70 D5 AWD på kampanj som de hade förrut (och kanske fortfarande har).
Samma kalkyl för en V70 2,5FT som jag var sugen på också ett tag blir 7450:- i månaden!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om du går på 2wd och ganska tunn utrusting så verkar ju BMWn vara det klara valet.

Om du vill ha mera utrustning och 4wd så rusar väl BMWn iväg ordentligt då du måste gå på 530D-xDrive
av VolvoAWD
Väldigt intressat frågeställning som jag kommer följa med intresse eftersom jag sitter i ungefär samma val. Jag satt ikväll och gjorde ett snabbt överslag på en D5 och en 520i (bensin). Båda har samma förbrukning enl specar så med mina 3000 mil/året blir det billigare att ta bmw:n om jag enbart tittar på kmkostnaden. Lägg sen till fri service så.. ja..

Jag kan ju ha fel.. är ju görtrött! :-)
av perhall
Jag tror faktiskt att din kalkyl är rimlig. Och den här gången får man både en bättre bil och en lika eller lägre milkostnad. Dock tror jag att försäkringen kan vara lite dyrare för BMW. När jag senast jämförde 525iA vs S80 3,2 (2009) tyckte jag att bilarna var väldigt lika i de flesta avseenden: kvalitetskänsla, buller (eller frånvaro av), utrymme, prestanda... Volvon snyggare inredning men BMW:n snålare. Vid denna nya jämförelse är ju 520d bättre på det mesta. Men man får nog lägga ned idéer om fullutrustning... DYRT /PH
Användarvisningsbild
av Falk
Jag stod i valet och kvalet mellan 520/V70 för precis ett år sedan när tjänstebilen skulle "förnyas".
Föredrar körupplevelsen som BMW'n förmedlar även om V70II'n faktiskt inte är så tokig :P . (Tycker förövrigt att 3-serien är ännu trevligare än 5-serien.)
Oavsett hur liten skillnad det faktiskt blir vad gäller totalekonomin i slutänden så var det ett faktum att BMW'n då blev ungefär 100000:- dyrare i inköp med den utrustning jag specat. Inköpsprisproblemet kan man tyvärr inte kan blunda för när man kör bilen som tjänste/förmånsbil. Trots att jag är lite av bilnörd kunde jag inte riktigt se att BMW'ns kvaliteter motiverade ett såpass mycket högre inköpspris.
SEK100k är mycket pengar att försöka hala hem över förhandlingsbordet för de som måste motivera bilprislappen för chefen.
av Amli
En BMW 5-serie kan lätt kosta upp emot 1 miljon, men i detta fall är uppenbarligen inte skillnaden så stor. Sedan tycker jag inte att man ska jämföra priserna rakt av utifrån den förra modellen. Den nya 5-serie är en avsevärt mycket finare bil på alla punkter och då känns det högre priset klart mer motiverat. Men i fallet V70 har det inte hänt riktigt lika mycket.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]