- tis 21 sep 2010, 20:56
#448053
När jag köper bil gör jag egentligen två saker:
* Sållar ut vilka bilar som över huvudtaget är aktuella
* Kollar upp totalkostnaden för bilen under den förväntade innehavstiden.
Jag har ett tag velat mellan V60 & V70. Men det faller mer över på V70 då V60 känns för liten. Har kollat på olika varianter men lutat mest åt en V70 D3 Momentum automat med lite extrautrustning utöver detta. Färdigprutat pris på den bilen skulle ligga någonstans runt 325 000:-
När jag sedan körde min kalkyl på 3 års innehav och 8000 mil så får jag en total månadskostnad med värdeminskning, bränsle, skatt, försäkring och service (ingen tvätt, däck etc då det är extremt svårberäknat och torde bli lika för de flesta bilar). Då hamnar jag på en kostnad på runt 7100:- i månaden.
När jag sedan tog en sväng och provade nya BMW 520d kombi automat så märkte jag ju tydligt att den var 1-2 klasser vassare än V70:n på de flesta punkter. Jag gjorde då samma kalkyl som med Volvon och fick en total månadskostnad på cirka 6500:-. Alltså en prisfördel för BMW:n på 500-600:- i månaden trots att bilen kostar cirka 55 000:- mer i inköp.
Värdeminskning har jag baserat dels på motsvarande bilar idag + bilpriser.se. Så de ska sjävklart tas med en nypa salt, men de ger ändå en indikation.
Men jag blev ärligt talat rätt förvånad. Varför ska jag köpa en V70 istället för en 5-serie? Som dessutom är en helt ny modell?
Nu ska det ju i ärlighetens namn sägas att V70:n har lite mer utrustning, men det är inte mycket extra (metallic, bättre stereo och halvskinn).
* Sållar ut vilka bilar som över huvudtaget är aktuella
* Kollar upp totalkostnaden för bilen under den förväntade innehavstiden.
Jag har ett tag velat mellan V60 & V70. Men det faller mer över på V70 då V60 känns för liten. Har kollat på olika varianter men lutat mest åt en V70 D3 Momentum automat med lite extrautrustning utöver detta. Färdigprutat pris på den bilen skulle ligga någonstans runt 325 000:-
När jag sedan körde min kalkyl på 3 års innehav och 8000 mil så får jag en total månadskostnad med värdeminskning, bränsle, skatt, försäkring och service (ingen tvätt, däck etc då det är extremt svårberäknat och torde bli lika för de flesta bilar). Då hamnar jag på en kostnad på runt 7100:- i månaden.
När jag sedan tog en sväng och provade nya BMW 520d kombi automat så märkte jag ju tydligt att den var 1-2 klasser vassare än V70:n på de flesta punkter. Jag gjorde då samma kalkyl som med Volvon och fick en total månadskostnad på cirka 6500:-. Alltså en prisfördel för BMW:n på 500-600:- i månaden trots att bilen kostar cirka 55 000:- mer i inköp.
Värdeminskning har jag baserat dels på motsvarande bilar idag + bilpriser.se. Så de ska sjävklart tas med en nypa salt, men de ger ändå en indikation.
Men jag blev ärligt talat rätt förvånad. Varför ska jag köpa en V70 istället för en 5-serie? Som dessutom är en helt ny modell?
Nu ska det ju i ärlighetens namn sägas att V70:n har lite mer utrustning, men det är inte mycket extra (metallic, bättre stereo och halvskinn).
XC70 Classic D4 AWD AUTOMAT -16
V70 2,5FT R-design, Vit, Automat -11. SÅLD.
V70 2,5FT R-design, Vit, Automat -11. SÅLD.