Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gorlin
Köpte i dec -09 en V70 1,6D DRIVe av årsmodell -10 som gått 500 mil. Jag har nu passerat 3.000 mil.

Ganska omgående märkte jag att motorn hackade/går ojämnt på framför allt, tvåan, trean och fyrans växel (med ganska litet gaspådrag). Även når bilen går på tomgång hör man att motorn har ojämn gång.

Utöver detta fel, så har jag också lyckats åstadkomma några ”kärringstopp”. Då inträffar problemet att motorn inte går att starta!?. Man prova att trycka på startknappen några ggr, man provar att ta ur nyckeln och sätta i den igen några ggr, bilen stendöd och bilar som tutar bakom!!! Efter ca 2-3 min, startar helt plötsligt motorn igen och man fattar inte vad som hänt. Detta felet har jag börjat koppla mot det andra problemet som beskrivs ovan, då det kanske är ett grundproblem, som även kan påverka startproblemet. Kanske en felaktigt slutsats…

Jag tycker mig också märka, att bilen ”mår bättre” (får mindre störningar) när det är fuktig väderlek ute.

Har nu varit in två gånger på service. Vid första servicetillfället möttes jag av beskedet ifrån Personlige servicemannen, ”inget i felloggen, har uppdaterat mjukvaran. Felet bör nu inte inträffa igen”.

Vid andra besöket, ”hittar inga felkoder, du har senaste mjukvaran, jag lyckades känna ”symtomet” vid provkörning. Jag provkörde en annan bil av samma modell, och samma ”symtom” finns på denna. Så, detta är ett ”normalt beteende” för denna modell!!”.

När jag frågade teknikern om det var endast jag som hade kommit in med detta problem, så framkom att ”det hade kommit in några till”.

Häpen gick jag därifrån för att omedelbart förflytta mig till säljaren på Volvobil där jag köpte bilen. Jag har nu inlett en process mot dem eftersom jag ej accepterar ett sådant här fel på en så ny bil.

Finns det någon fler som har detta problem? Om ja, har du fått det åtgärdat? Vad var felet?
av Peanuts
Jag har en DRIVe 2011 som nu har gått ca 1300 mil. Jag känner inte igen de fel du beskriver eller att bilen verkar gå bättre vid fuktigt väder. Om jag får "kärringstopp" så startar bilen fint direkt.

Lycka till!
av fredrikwt
Trist att höra.
kör du en rättslig process själv alltså eller en gnäll och klaga process om du förstår hur jag menar? Stongt att stå på sig och dra det rättsligt för att få rätt i sin sak om det nu är så.

F.ö hade en bekant ett liknande problem med sin Ford S-max, vet inte om det är några likheter i motorn, vill minnas att det var en 2.0D likt den som sitter i min. Hur som så bytte ford ut bilen till en ny, för kostnaden 10.- per mil som var kört med bilen.
av carvo
Hej, har också en DRIVe 2011 (endast 200mil dock) och har aldrig upplevt dessa problem. Men de fel som du beskriver skulle jag inte heller acceptera. Lycka till!
Användarvisningsbild
av Degdala
Hej !
Har en S80 DRIVe MY-11, känner heller inte igen detta, motorn modifierades väl i våras för att klassas in som miljöbil, så något skiljer säkert i motorstyrningen mellan MY 10 och 11.
Har fått ett par kärringstopp, men den har startat direkt sen.
av petere42
Hej
har köpt en v50 D2 2011 och har samma symptom som dig.
Vid 1100-1400 varv hackar bilen till mest på växel 1 och 2.
Har kört på 1400 varv in i en rundell på tvåan och bilen gör 3-4 småhack innan den drar iväg, lite nervöst.
Det finns enl. bilia inga felkoder men dom tycker den går konstigt och dom har kännt att den hackar till. Även bränsleförbrukningen ligger för hög 0,62 i motorvägsfart på en bil som ska dra 0,43 blandat.
Även vid start av motor så har den några gånger vägrat starta, dvs jag har i varmgarage, +25gr, fått hålla nyckel i startläge ca 5 sec innan den startar.
Bilen har nu gått 200mil men problemen kände jag av innan den gått 60mil
Har tid på verkstad den 4/10 så får dom fixa problemet.

Mvh Peter E
av gorlin
petere42 skrev:Hej
har köpt en v50 D2 2011 och har samma symptom som dig.
Vid 1100-1400 varv hackar bilen till mest på växel 1 och 2.
Har kört på 1400 varv in i en rundell på tvåan och bilen gör 3-4 småhack innan den drar iväg, lite nervöst.
Det finns enl. bilia inga felkoder men dom tycker den går konstigt och dom har kännt att den hackar till. Även bränsleförbrukningen ligger för hög 0,62 i motorvägsfart på en bil som ska dra 0,43 blandat.
Även vid start av motor så har den några gånger vägrat starta, dvs jag har i varmgarage, +25gr, fått hålla nyckel i startläge ca 5 sec innan den startar.
Bilen har nu gått 200mil men problemen kände jag av innan den gått 60mil
Har tid på verkstad den 4/10 så får dom fixa problemet.

Mvh Peter E
Hej Peter!
Tack för ditt inlägg. Låter som om du har samma problem som mig. Jag lägger upp en uppdatering här, när jag har något nytt att berätta. Jag väntar på att få en ny kontakt ifrån Volvobil, om hur de tänker lösa problemet.

Mvh Christer
av gorlin
Degdala skrev:Hej !
Har en S80 DRIVe MY-11, känner heller inte igen detta, motorn modifierades väl i våras för att klassas in som miljöbil, så något skiljer säkert i motorstyrningen mellan MY 10 och 11.
Har fått ett par kärringstopp, men den har startat direkt sen.
Hej,

Ok, tack för ditt inlägg.

Mvh

Christer
av Kristian6
Hei gorlin. YES - EXAKT! Jeg har de samme problemer som deg. Jeg har hatt kärringstopp 1 gang, og da tok det lang tid å få start på bilen igjen (ut og inn med nykkel flere ganger). Det stod i displayet at jeg skulle trå inn kopplingen, og det gjorde jeg - uten noen reaksjon!

Ref min tråd "vibration i motor V70 DRIVe) fra igår. Jeg har samme symptom ved litet gasspådrag. På min bil kommer det en tydelig vibrasjon mellom 1600-1800 rpm. Verkstedet har sjekket motor-fester etc, men fant "bare" at diesel-rør lå for tett inntil hverandre (kunne forårsake skorring), og servo-rør som ikke var korrekt klamret. Det ble ingen forandring etter dette.

En kollega har hatt samme symptom i sin Ford med samme PSA-motor. Han ble kvitt vibrationen etter at fabrikken kom med en mjukvare-oppdatering. Men det tok tid innen denne oppdateringen kom.
av gorlin
Kristian6 skrev:Hei gorlin. YES - EXAKT! Jeg har de samme problemer som deg. Jeg har hatt kärringstopp 1 gang, og da tok det lang tid å få start på bilen igjen (ut og inn med nykkel flere ganger). Det stod i displayet at jeg skulle trå inn kopplingen, og det gjorde jeg - uten noen reaksjon!

Ref min tråd "vibration i motor V70 DRIVe) fra igår. Jeg har samme symptom ved litet gasspådrag. På min bil kommer det en tydelig vibrasjon mellom 1600-1800 rpm. Verkstedet har sjekket motor-fester etc, men fant "bare" at diesel-rør lå for tett inntil hverandre (kunne forårsake skorring), og servo-rør som ikke var korrekt klamret. Det ble ingen forandring etter dette.

En kollega har hatt samme symptom i sin Ford med samme PSA-motor. Han ble kvitt vibrationen etter at fabrikken kom med en mjukvare-oppdatering. Men det tok tid innen denne oppdateringen kom.
Intressant!!!! Tack för ditt inlägg. Hälsningar: Christer
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]