Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gallardo
Är nybliven ägare till V70 D3 och nöjd med allt utom motorljudet. Herregud vad motorn låter illa. Låter ju som om motorn är direkt bultad i karossen. Inget jag tänkte på från början då ljudet är ganska lågt men det låter som om något sitter löst skorrar vid låga varv. Ska vara så enligt Volvo!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gallardo skrev:Är nybliven ägare till V70 D3 och nöjd med allt utom motorljudet. Herregud vad motorn låter illa. Låter ju som om motorn är direkt bultad i karossen. Inget jag tänkte på från början då ljudet är ganska lågt men det låter som om något sitter löst skorrar vid låga varv. Ska vara så enligt Volvo!
Intressant! Hur skiljer sig D3 från D5 ljudmässigt. Min D5a tycker jag knappt hörs/vibrerar, i vilket fall som helst stör det inte. Är D3 "hårdare" ?"
av Arese
Allt beror på vad man har för referenser. Eftersom jag föredrar bensinmotorer och kör BMW-sexa tycker jag att min frus 2011 D5 går och låter som en stenkross. Den är däremot ganska diskret jämfört med en 10 år gammal pümpe-dose TDI osv.

Vad körde du tidigare?

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Min erfarenhet av dieslarna är att D5 är tystare än 2,4D. Kanske är det subjektivt eller så skiljer det något i ljudisolering etc. 2,4D i XC60 knattrar något enormt tycker jag men jag kör också bensinare liskom Arese så det kanske är därför.

Kring D3:an så tyckte jag den var jämförbar med 2,4D ljudmässigt. Däremot kan jag tänka mig att det faktum att vridet kommer tidigare än på 2,4D/D5 kanske också gör att man kör på lägre varv med D3:an? En teori iaf. Ni kommer väl ihåg 240:n på låga varv? Det var som att sitta i ljuddämparen på en F12:a när man hamnade nerår 1000 rpm :) I synnerhet om man satt bak.
av Gallardo
Ägt bensinare innan men provkört en hel del diesel också (Mercedes,Audi,Bmw,Saab,Vw). Lite dieselknatter får man ju stå med, men V70 (både D3 & 2.4d) har ju ett grymt irriterande burkigt skorrande ljud istället. Stenkross :)
av Linqid
Nu vet jag inte om det blir någon skillnad i ljudkulissen beroende på om motorn sitter i en V70 eller S60 men den S60 D3 jag provkörde igår upplevde jag inte som irriterande vad gäller ljudet.

Körde en XC70 D5 -08 häromdan och jämför man med den så var D3 betydligt tystare och inte alls lika knattrig. En mer relevant jämförelse är annars 320d och då låter ju femman betydligt bättre (TTiD ska vi inte tala, där snackar vi fiskebåt...).
av Arese
Tjuvläste tyska ams på lunchen och där fick D3 högre betyg för laufkultur än 320d och 220 Cdi. Däremot fick den kraftigt stryk i prestanda och förbrukning.....

Mvh
Arese
av Linqid
Arese skrev:Tjuvläste tyska ams på lunchen och där fick D3 högre betyg för laufkultur än 320d och 220 Cdi. Däremot fick den kraftigt stryk i prestanda och förbrukning.....

Mvh
Arese
Nu tjuvläste du bara men minns du några data ang prestanda & förbrukning?
av Arese
320eDE 0-100 7,7 sek, 6,1 blandat. S60 9,3 resp 6,8.

MVH
Arese
av viktore
Arese skrev:320eDE 0-100 7,7 sek, 6,1 blandat. S60 9,3 resp 6,8.

MVH
Arese
Mercan drog 6.7 i samma test enligt ett inlägg i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&start=20

6.1 för 320ed är knappast imponerande med tanke på att den är fullproppad med ECO-teknik och ska dra enligt BMW dra 4.1l blandad, jo tjena..

D3 kraftigt med stryk i förbrukningsronden? Ja kanske om det skådas genom bayerska ögon :lol:

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]

B200ft svårstartad

Har du bytt tempgivare eller testat om den beter s[…]