- tor 16 sep 2010, 21:01
#446329
Om någon råkat hälla i ett par-tre deciliter vatten i behållaren för styrservooljan, Oljan är numera vitaktig till färgen. Är det säkrast att tömma hela systemet?
Eller kan man köra den "enkla" och inte så grisiga varianten att suga ur behållaren > fylla i ny olja > köra > suga ur behållaren > fylla i ny olja > köra ... osv två-tre gånger (och/eller) tills dess att oljan "ser bra ut"?
Men om man ska tömma och spola ur med ny olja, har läst mig till följande sätt:
lossa returslangen och led ner den i en hink
en person startar bilen och svänger på hjulen, den andre står beredd att fylla på servoolja vartefter det sjunker.
fortsätta tills oljan som rinner ut ser bra ut
stäng av motorn och fyll på med olja till rätt mängd
ok?
måste man hissa upp bilen eller kan man stå på t.ex grus så hjulen svänger hyfsat lätt?
En V70II alltså, men gissar att förfarandet är detsamma oavsett bil egentligen?
Eller kan man köra den "enkla" och inte så grisiga varianten att suga ur behållaren > fylla i ny olja > köra > suga ur behållaren > fylla i ny olja > köra ... osv två-tre gånger (och/eller) tills dess att oljan "ser bra ut"?
Men om man ska tömma och spola ur med ny olja, har läst mig till följande sätt:
lossa returslangen och led ner den i en hink
en person startar bilen och svänger på hjulen, den andre står beredd att fylla på servoolja vartefter det sjunker.
fortsätta tills oljan som rinner ut ser bra ut
stäng av motorn och fyll på med olja till rätt mängd
ok?
måste man hissa upp bilen eller kan man stå på t.ex grus så hjulen svänger hyfsat lätt?
En V70II alltså, men gissar att förfarandet är detsamma oavsett bil egentligen?
Mvh Martin
AKA Lobbysleeper™
Kör: V90CC D4 MY20
Tidigare Volvos: XC60 D4 R-Design MY17 / V70 2,5FT R-Design Polestar MY11 / V70II D5 Summum MY08
AKA Lobbysleeper™
Kör: V90CC D4 MY20
Tidigare Volvos: XC60 D4 R-Design MY17 / V70 2,5FT R-Design Polestar MY11 / V70II D5 Summum MY08