Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoForLife
Undrar om någon har ett omdöme om denna bil? Min tanke är att jag
klarar mig utan fyrhjulsdriften men vill ha utseendet som denna bil
erbjuder....automat är väl att föredra i en sådan bil.....dock är det
ju ett mellanpris på ca 150kkr på min nuvarande 1,6DRIVe som man
ska ta i beaktande.
Sååå....har du köpte en sådan bil och är nöjd/missnöjd, skriv ett
litet svar!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Då hade jag ju heller tagit V70II D5 som går lika snålt och är bra mycket snabbare då den har lägre luftmotstånd.

Då får man ju en bra mycket snyggare bil där hela bilen är lackerad istället för att halva bilen är rå skrovlig ABS-plast.
av lobbysleeper
VolvoB20 skrev:Då hade jag ju heller tagit V70II D5 som går lika snålt och är bra mycket snabbare då den har lägre luftmotstånd.

Då får man ju en bra mycket snyggare bil där hela bilen är lackerad istället för att halva bilen är rå skrovlig ABS-plast.
Onödigt sågande av någons tycke och smak, det var just utseendet han gillade, och förmodligen övriga egenskaper hos xc70'in.

Nåväl, har ingen erfarenhet om d3an...
Användarvisningsbild
av Momentum
lobbysleeper skrev:
VolvoB20 skrev:Då hade jag ju heller tagit V70II D5 som går lika snålt och är bra mycket snabbare då den har lägre luftmotstånd.

Onödigt sågande av någons tycke och smak, det var just utseendet han gillade, och förmodligen övriga egenskaper hos xc70'in.
B20 har bara ett direkt sätt att uttrycka sig på, direkt PÅ, jag tror inte han menar att såga någon, rå och hjärtligt, eller kort och kärnfull :D
av VolvoForLife
Jag gillar raka svar så det är helt OK om man inte har samma smak som jag 8) .
Finns säkert en bil som passar alla....är jag övertygad om!
av lobbysleeper
Då skålar vi på det! :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Definitivt inte menat att såga någon. Jag åker XC70 av 3 anledningar. AWD, Manuell och 2.1 ton dragvikt. Tyvärr slutade ju volvo sälja kombinationen AWD+Manuell redan 2009 för V70 så vill man ha manuell AWD det måste man välja XC70. Nu vill ju trådskaparen inte ha något av dessa AWD, Manuell eller 2.1 ton.

Åkte själv V70 D5 AWD Manuell innan och det var super. Väghållning, prestanda och förbrukning blir bättre om man skippar XC. Dessutom var det mycket enklare att hålla lackering fin. En polerad och vaxad billack är ju busekel att tvätta om man jämför med massor av skrovlig ABS plast. Valde dessutom svart bil så den svarta ABS plasten ska bryta av så lite som möjligt mot bilen färg.

Tycker man ska tänka till en gång extra innan man går på en XC, och inte bara hoppar på modetåget.
Användarvisningsbild
av kave
Jag provkörde fwd modellen och blev positivt överraskad. Känns som en mycket lättare bil än awd modellerna. Markfrigången har du ju kvar. Helt klart snyggare än en vanlig v70. Plasten är i mitt tycke lättare att underhålla än lacken.
Användarvisningsbild
av AWWD
En fundering kring andrahandsvärdet. Skulle kunna bli så att 2wd XC blir extra "oattraktiva" och straffas med lägre inbytespriser än vad som kan motiveras av skillnaden i nypris mellan 2wd och 4wd. Bara en tanke...

/awwd
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev: Plasten är i mitt tycke lättare att underhålla än lacken.
Intressant Kave, kan du berätta lite för jag fattar inte hur? Lack kan ju vara 10-15 år gammal som gör man bara bra polering/vaxning så blir den ju som ny och håller hela vintern innan behöver göra något.

Men hur gör man med plasten ?? Man kan ju smörja in den med svart vinylglans met det måste man ju underhålla med hela tiden, och hur rengör man den, man kan ju inte polera för att återställa tex om den blir blekt/matt ?:-/
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]