Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonasV70
Ja, igår gjorde jag misstaget att tanka bensin i tanken på min V70 ll 2,4d 2008..
Hur går man tillväga för att tömma tanken?
Har testat med en slang med sugpump ner i tankröret men det verkar inte fungera..
På äldre bilar har jag lossat tankarmaturen när jag ska tömma tankarna, men den hittar jag inte på denna!

Tacksam för snabba svar

//Jonas
Användarvisningsbild
av CarMan
Är det mycke du ska tömma?
Om du inte har riktig sug så är ju en variant att lossa en ledning o slå på täningen, då startar bilens elektriska bräsnlepump.
av JonasV70
CarMan skrev:Är det mycke du ska tömma?
Om du inte har riktig sug så är ju en variant att lossa en ledning o slå på täningen, då startar bilens elektriska bräsnlepump.
Jag hade 10mil kvar till tom tank när jag tankade fullt.. så är 70 liter :roll:
Vad tycker den elektriska pumpen om bensin? Den rasar väl inte?
Vet någon vilken slang på dieselpumpen som är matarledningen?

//jonas
Användarvisningsbild
av CarMan
den korta som gör en skarp U böj.
går att losa under bilen framför tanken också

jag trörs inte vara på om bränslepumpen tar skada av bensin (men troligtvis är den av liknande typ som den som sitter i bensindrivna bilar, dock är flöde & tryck mycke lägre)
70 liter lär ta jätte lång tid att tömma på deta sätt
ring volvo assistans.
av JonasV70
CarMan skrev:den korta som gör en skarp U böj.
går att losa under bilen framför tanken också

jag trörs inte vara på om bränslepumpen tar skada av bensin (men troligtvis är den av liknande typ som den som sitter i bensindrivna bilar, dock är flöde & tryck mycke lägre)
70 liter lär ta jätte lång tid att tömma på deta sätt
ring volvo assistans.
Jo, Volvo assistans är säkert bra men kostar nog en hel del pengar..
Jag har en lös wallbro bensinpump som pumpar 255liter i timmen.. Om jag kan få ner en slang i bensintanken tex i tankarmaturen så bör jag ju tömma tanken rätt så fort med den.. Problemet är att jag inte hittar armaturen.. Den korta slangen i motorrummet har jag testat att koppla in pumpen på men det verkar inte komma någon soppa :(
Vart sitter armaturen? Under baksätet eller i bagaget? Har kollat lite men hittar ingen genomföring..

Väldigt tacksam för hjälp

//jonas
av Monchichi
Jonas.... var inte dumsnål... Du riskerar just nu att få en bil som du kan ha som dörrstopp... Då är nog Volvoassistans rätt billigt i jämförelse.

Mitt starka råd är att inte starta eller ens fundera på att köra 1mm mer med bilen innan du fått hjälp av yrkesmän så att säga.
av JonasV70
Monchichi skrev:Jonas.... var inte dumsnål... Du riskerar just nu att få en bil som du kan ha som dörrstopp... Då är nog Volvoassistans rätt billigt i jämförelse.

Mitt starka råd är att inte starta eller ens fundera på att köra 1mm mer med bilen innan du fått hjälp av yrkesmän så att säga.
Ok, vad är det som kan hända då?
Volvo gör väl inte mera än att tömma tank och filter eller?
av Monchichi
Hade det varit lite bensin så hade det inte varit någon större fara men du har nästan hela tanken full med bensin. Risken är klart överhängande att du helt enkelt kommer att få motorn att skära ihop...

Jag är ingen tekniker så jag ska absolut inte låtsas som att jag kan allt om detta ämne. Dock jobbar jag på ett företag som leasar ut fordon. Det händer då och då att våra kunder fyller sina dieselbilar med bensin... och sen blir det till att skicka bilen till reservdelarnas land. Så om du frågar mig så skulle jag inte chansa. Bensinen smörjer inte så som dieseln gör och det är fatalt i en dieselbil.

Du kan absolut försöka att själv få ut all bensin genom att "slanga" t ex, men jag skulle inte vara förvånad om det finns ett skydd för just sådant. Ser du till att få professionell hjälp så har du större möjlighet att kunna känna dig säker på att det blir helt återställt.

Men som sagt, det är min egna uppfattning blandat med en gnutta erfarenhet. :)
av Psyko
För att komma åt armaturen måste du först ta ner tanken.

Det går att tömma tanken via påfyllningsröret men sen måste man byta
filter och skölja övriga delar av bränslesystemet.

Har du assistance på bilen tycker jag att du ska ta bilen till en Volvoverkstad.

Det går i dom flesta fall att använda Vagnskadeförsäkringen vid feltankning
och du betalar då "bara" en självrisk

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]