Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jullexc70
Hej alla,

Jag är intresserad av en lätt beg xc70 och hittade denna på Skånebil i Ängelholm http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_X ... =23_16&w=0

När jag går in på bilpriser.se värderar de bilen till ca 338000 vid köp av bilhandlare, alltså mer än 60000 mindre än vad skånebil vill ha. Att jag får betala lite mer av en handlare kan jag ta men 60 000??

Någon som har några erfarenheter av Skånebil?

Mvh
Julle
Användarvisningsbild
av petkas
hej,har inga som helst erfarenheter om skånebil men en sak kan jag säga direkt, BILEN ÄR TOK FÖR DYR,för dom pengarna kan du knalla in på vilken volvo handlare som helst o beställa en NY xc70,så jag rekommendera att att du glömmer denna bil fort som fan och besöker en en volvo hadlare på måndag o begär ett prisförslag på en xc70, tror att du kommer att blir positivt överaskad :wink:
av viktore
Kollar du på olika motoralternativ eller du är ute efter en T6?

Om du kollar på T6 så råder jag dig till försiktighet!
Kom ihåg att XC70 from. MY11 säljs med den "nya" T6an, som har 25hk och 40nm mer, samt 1dl lägre blandad förbrukning. Bygger man ihop en ny XC70 T6 med en hel del utrustning så landar den på ca 490 000 och det är ett pris som alltid går att kapa en hel del. Att ge över 400 lax för en beg XC70 med den äldre T6 motorn är inte ett bra köp i mina ögon.

Nu verkar det ju förvisso som att det inte ens finns en handfull XC70 T6 ute så det kan ju vara ett dilemma :)

Om du prompt vill ha T6 så tycker jag att du ska begära prisförslag på en ny bil och sen försöka pressa det priset, alternativt ha lite is i magen och vänta på att en begagnad XC70 med nya T6 motorn kommer ut.
En XC70 med äldre T6 hade jag inte kollat på såvida det inte var tal om ett fördelaktigt pris, vilket inga av bilarna ute har just nu tyvärr..
av Bruce71
Jag måste säga att jag är förvånad över hur Bilia och de stora Volvohandlarna hanterar sin prissättning. Är de enbart intresserade av att sälja nytt och behåller några begagnatbilar för syns skull för att locka in folk och få dem att gå ut med en beställning på en nybil.

Jag köpte en V70 2,4D 2008 nu i somras och det fanns inte en chans att jag skulle göra affär med en märkeshandlare. Det enda extra jag fick där var (i Bilias fall) en Maxtrygg begagnatförsäkring men den är inte värd 30-40 tkr mer.

Vad är rimligt att en handlare har i marginal på en begbil? Var ligger andra högprisbranscher? Datorer och IT utrustning ligger sällan över 10 % i marginal tex. I mitt fall blev jag erbjuden 60tkr lägre i inbyte än en motsvarande bil som fanns i hallen. Är det rimligt med 30 % marginal (190tkr i inbyte och säljpris på motsvarande bil 250tkr). Känns som fantastiskt dålig ekonomi att ligga på dessa bilar i flera månader jämfört med att tjäna 10-15% och ha snabb omsättning på bilar istället.

Slutsatsen blir att hålla upp ett högt andrahandsvärde för att på så sätt påverka kunden att ta en nybil som de uppenbarligen måste tjäna ännu mer pengar på.

Nästan 3 år gammal 2,4D med 3-6000 mil på mätaren för runt 250 tkr eller en ny D3:a för 300-310tkr, vad väljer du?
av Jullexc70
Tack för svaren!

Det beöver inte vara en T6:a även om jag är förtjust i den motorn, speciellt inte till något tramsigt överpris. Kanske bättre att vänta in en 2011 istället eller gå på en D5:a...

Någon som har erfrenhet av 3,2 motorn?
av perhall
Jullexc70 skrev:Tack för svaren!

Det beöver inte vara en T6:a även om jag är förtjust i den motorn, speciellt inte till något tramsigt överpris. Kanske bättre att vänta in en 2011 istället eller gå på en D5:a...

Någon som har erfrenhet av 3,2 motorn?
Ja. Svagt vridmoment på låga och mellanvarv, liksom alla bensinsexor utan turbo (nästan), fantastiskt motorljud, hyfsat snål... mjuk gång... jag gillar den och skulle välja den före D5 om det gällde gamla 185 hk D5 (men jag vet att jag är rätt ensam om det). En motor med premiumkänsla, tyst, mjuk... och fint ljud. Skillnaden mot en D5 är så stor att det typ är två olika bilar... /PH
av Steff 99
Diskussionen ang. begagnat priser är alltid intressant.
Köparen tycker "alltid" att priset är för högt, när samma person skall sälja är priset "alltid" för lågt.
När man säljer den egna bilen är den finare än allt annat och därför vär mer, när man köper så har man sett att allt annat är billigare.
Frågan är, varför köpte man inte någon av de som var så billiga ?
av sandberg80
Måste du specifikt ha en XC70? Jag menar en V70 D5 AWD Kinetic kostar 311 000:- NY!
av Amli
Steff 99 skrev:Diskussionen ang. begagnat priser är alltid intressant.
Köparen tycker "alltid" att priset är för högt, när samma person skall sälja är priset "alltid" för lågt.
När man säljer den egna bilen är den finare än allt annat och därför vär mer, när man köper så har man sett att allt annat är billigare.
Frågan är, varför köpte man inte någon av de som var så billiga ?
Så sant.

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]