Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sergel
Orkar 2,0F dra en husvagn med totalvikt 1300 kg (och verklig strax där över)? Någon som har erfarenhet att dra med den motorn?
Det är så att jag skall välja ny tjänstebil (skall vara miljöbil)och 2,5FT har för låg släpvagnsvikt med bara B-körkort som jag har.
av perhall
Jag vet inte om jag vågar säga vad jag tror men följande är min tydliga erfarenhet:
Bilar med dåligt vrid typ V70II 2,0F eller 1,6D (död upp till 1500r/m) funkar inte bra med husvagn.
I början av 90-talet körde jag en 6-cyl 2-liters 320i BMW, snabb bil ca 9,5 0-100 men helt hopplös med husvagn. Fick ofta köra på trean. Men 245 GL med 116 hk gick utmärkt på fyran och hyfsat på femman! Till saken hör att Volvon vägde 300 kg mer och var lite högre växlad. Scorpio 2,8 automat gick superbra med husvagn också.

Så min rekommendation är nej. Men kanske i nödfall om det är en kortare sträcka en gång per år. Antar att du ska ha med dig ltie annat också typ teve strandmadrass familj resväskor.../PH
Användarvisningsbild
av supersonic
sergel skrev:Orkar 2,0F dra en husvagn med totalvikt 1300 kg (och verklig strax där över)? Någon som har erfarenhet att dra med den motorn?
Det är så att jag skall välja ny tjänstebil (skall vara miljöbil)och 2,5FT har för låg släpvagnsvikt med bara B-körkort som jag har.
Kanske funkar bättre med automat till 2.0F om man vill dra? :???: Har du valt manuell eller automat?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen till forumet!

Efterssom det är fullt lagligt att dra 1300Kg med 2.0F så visst funkar det, men skulle jag dra släp/husvagn många mil varje år så skulle inte mitt förstahandsval vara 2.0F. Men funkar gör det helt klart!
Användarvisningsbild
av Momentum
Har lånat en sådan i dag då min egna bil varit på verkstad - Det är ju knappt motor räcker till för bara bilen, jag fattar inte hur det ska gå att slänga på en husvagns också
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Notera att 2,0F är hysterikt lågt utväxlad - 4000 rpm i 110km/h på femman har jag för mig!!! Det gör att den orkar mer än man tror men det blir surrigt. i normal köring skickar du i femman redan vid 50km/h!! Jag har kört MYCKET tunga kärror med min förra 2,0F men bara kortare sträckor. Funkade helt OK. på 80-talet dög det ju med 140hk ocH 190Nm i vrid. Så visst går det men det beror kanske snarare på hur många mil per år du kommer att lägga.
Min föräldrar drog 1975 en ny, normalstor Polar husvagn till Holland med en Volvo 144 från tidigt 70-tal. Målande berättelser om hur de fick köra på trean hela tiden och mätte en ofattbar bensinförbrukning. Allt går, men...
av EMIVIK
Skulle aldrig någonsin införskaffa en 2.0F om syftet är att dra husvagn till och från. Helst ska man nog inte sitta mer än 2pers i bilen. Dessutom troligen den tråkigaste motor som går att finna.
av perhall
Emiljonsson7 skrev:Notera att 2,0F är hysterikt lågt utväxlad - 4000 rpm i 110km/h på femman har jag för mig!!! Det gör att den orkar mer än man tror men det blir surrigt. i normal köring skickar du i femman redan vid 50km/h!! Jag har kört MYCKET tunga kärror med min förra 2,0F men bara kortare sträckor. Funkade helt OK. på 80-talet dög det ju med 140hk ocH 190Nm i vrid. Så visst går det men det beror kanske snarare på hur många mil per år du kommer att lägga.
Så mycket varvar den inte, snarare lite över 3000 rpm vid 110 på mätaren. Men mycket jämfört med 2,5FT MY10/11 som har 1800 vid 110...
av Arese
Utväxlingens betydelse är mycket stor. Vid 110 km/h på högsta växeln lämnar en 2,0F och en 2,5FT ungefär samma effekt trots att FT nästan har det dubbla vridmomentet. Därför det är lurigt att snacka vridmoment. Växlar man ner blir det lite större skillnad.....

Mvh
Arese

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]