PaNi skrev:Testade idag för första gången att varva ut nya D3:an (5 cyl, 2.0 liter) på 1:an, 2:an och 3:an. Till min stora förvåning gick det inte att skrämma upp den i mer än 4300 rpm på någon av växlarna.
Ska det vara såhär eller skall den inte varva mer än så? Med tanke på hur kortslagig den är hade jag förväntat mig högre maxvarv.
Det stämmer lite som du skriver. D3 har inte alls samma register som 2,4D eller D5. Dock varvar de ungefär lika mycket.
Volvo har sett till att ge den nästan samma prestanda som 2,4D och D5 upp till ca 3000 rpm. Därefter sjunker effekt och vrid på D3:an som en sten jämfört med de andra. Tyvärr blir det en kompromiss. En halv liter lägre volym syns alltid någonstans. Personligen tycker jag Volvo gjort rätt i att få den väldigt lik 2,4D och D5 i det "normala" varvtalsspannet. Här är en länk till en annan tråd där jag lagt in data för D3 mot 2,4D och där ser du tydligt skillnaden mellan motorerna. Dock är D3:an trevlig tycker jag. Man ligger oftast i intervalllet 1500-3000 och där är små skillnader mellan D3, 2,4D och D5.
En bit ner i tråden har du diagrammet mot 2,4D (175) och högre upp ser du en jämförelse med de gamla Euro3 och Euro4 163-hästarna.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=56169
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson