Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av almaro
Jag ska byta bil och har bestämt mig för att det blir en ny V70. Jag undrar lite om hurdan Volvos automatlåda är? Jag har provkört V70 D3 med manuell låda, den gick kanonfint tyckte jag. Man blev imponerad av att 2 litaren kunde ge ett sådant vridmoment :lol:
Jag har åkt Passat med diesel och den fina DSG lådan i 3 år nu, frågan är om man kommer att bli besviken på Volvos automatlåda (som vad jag förstår inte är något under av ny teknik) när man har vant sig vid DSG lådan.
av Primus
Det är ett tydlig steg nedåt att byta från DSG till Volvos automatlåda. Men vissa här är väldigt nöjda med sina atomater. Dock inte jag.
av Mr T
Du måste provköra en ny (MY11) V70 med automat själv.

Programmeringen av lådan blev oerhört mycket bättre på MY11 jämfört med tidigare. Lådan växlar tidigare, lockupen går in mycket snabbare. Bitvis känns den i vissa avseenden nästan som en DSG-låda.

Jag har inte själv ägt en DSG-låda så jag har inte kört den särskilt mycket, men åkt desto mer i taxi med VW DSG, och tycker t ex att de rycker precis lite i startögonblicket, det slipper man med automaten. Annars känns de faktiskt ganska lika, iaf att åka med.

Så du får se till att provköra en D3 MY11 med automat. Och jämför inte med vad ägare till äldre S80N/V70II tycker för det skiljer sig för mycket mot en ny MY11 för att vara relevant.

Lycka till!

//Mr T
av perhall
philipsguy skrev:Kan du inte provköra rätt bil kan du kolla på min Youtubekanal där hittar du lite klipp jag tagit med mobilkameran på min V70D3 MY11 automat i lite olika situationer... 8)
http://www.youtube.com/user/1philipsguy
Vad grymt tidigt den växlar vid fullgasacc!! För mig som är van vid raka sexor (525iA, S80 3,2) blir det till att ställa om sig när det snart blir en D3 (eller kanske D5...):/PH
Användarvisningsbild
av CabBO
perhall skrev:
Den här känns ju mer "bensinig" i karaktären...
Grymt. Måste ha tagit bort spärren för hastigheten. Det finns oftast en spärr vid 250km.
Inte ofta det finns så tomma vägar så man kan ligga i 200+ på svenska vägar och i så fall inte länge.
av Tarsiger
perhall skrev:
Den här känns ju mer "bensinig" i karaktären...
Men är det verkligen en V70II det handlar om i filmen? På dessa bilar ser man väl inte de röda visarnålarna i sin helhet utan bara den yttersta tredjedelen eftersom mätartavlorna i mitten används till diverse displayer?

Hur som helst blir det alltmer en gåta varför Volvos helautomatiska dubbelkopplingslåda Powershift (med samma funktionsprincip som hos VW:s DSG-låda) inte erbjuds till andra V/XC70II än V70II 2.0F. Väldigt många tycks vänta på den, vilket syns inte minst på utländska nätsajter. Ingen som har något mer förklaring än att dubbelkopplingslådan från Gertrag helt enkelt inte ryms tillsammans med de flesta V70II-motorerna?
Användarvisningsbild
av Momentum
perhall skrev:
philipsguy skrev:Kan du inte provköra rätt bil kan du kolla på min Youtubekanal där hittar du lite klipp jag tagit med mobilkameran på min V70D3 MY11 automat i lite olika situationer... 8)
http://www.youtube.com/user/1philipsguy
Vad grymt tidigt den växlar vid fullgasacc!! För mig som är van vid raka sexor (525iA, S80 3,2) blir det till att ställa om sig när det snart blir en D3 (eller kanske D5...):/PH
Tar du en D5:a med automat kan du slänga i Sportläget så blir det en helt annan sak då det gäller växlingspunkt varvmässigt

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]

"Sentry mode" kamera?

Denna testvinnare tycker jag verkar intressant, -s[…]

Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Finns det någon instruktion om hur man byter[…]