Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Som Ni säkert alla vet så är det ju kampanj på V70 2,5FT R-design. Vill man ha tex en V70 D3 R-design så är det standardprislista som gäller. Jag spekulerar lite ang anledningen till kampanjen ovan. Normalt har man ju en kampanj inför modellbyte eller andra större förändringar så vad är det då för förändringar att vänta? En V70 facelift kommer förmodligen men nu är kampanjen riktad just till 2,5FT motorn. Frågan är då om denna motor kommer försvinna i V70 from modellår 2012? Tittar man tex på nya V60 så finns det inte några 5-cylindriga bensinalternativ att tillgå. Kanske kommer samma motorarsenal gälla även för V70? Några andra spekulationer? Har 2,5FT-motorn gjort sitt?
av perhall
5cylindrar skrev:Som Ni säkert alla vet så är det ju kampanj på V70 2,5FT R-design. Vill man ha tex en V70 D3 R-design så är det standardprislista som gäller. Jag spekulerar lite ang anledningen till kampanjen ovan. Normalt har man ju en kampanj inför modellbyte eller andra större förändringar så vad är det då för förändringar att vänta? En V70 facelift kommer förmodligen men nu är kampanjen riktad just till 2,5FT motorn. Frågan är då om denna motor kommer försvinna i V70 from modellår 2012? Tittar man tex på nya V60 så finns det inte några 5-cylindriga bensinalternativ att tillgå. Kanske kommer samma motorarsenal gälla även för V70? Några andra spekulationer? Har 2,5FT-motorn gjort sitt?
Jag tror den utgår. Men det har inte ett direkt samband med kampanjen. D3 är ju på kampanj som Business men inte D5 - ingen av dem kommer att utgå på många år. Men räkna med att detta är sista året med 2,5FT. Både synd och rimligt. En motor med karaktär, härligt motorljud, men rätt omodern och törstig om man kör lite snabbt... /PH
Användarvisningsbild
av V9097
Jag tror också att 2,5FT utgår. På vissa marknader har 2.0T redan ersatt femman. Troligen är de nya fyrorna billigare att producera och är dessutom snålare. Anledningen att 2,5FT fortfarande säljs är nog främst pga att det finns en marknad för etanolbilar i Sverige och att många svenkar föredrar en "riktig" volvomotor byggd i Skövde.

Helt klart kommer jag att sakna 5-cylindriga Volvobensinare. För 19 år sen nådde 850 GLT sina första ägare och sen dess femmorna varit naturlig del i volvos program. Mina personliga favoriter är 850 Turbo och V50 T5

S40/V50 är väl inne på sista året så där försvinner bensinfemmorna också. Undrar om C30 och C70 får behålla T5 :?:
av MattiasD
Med tanke på Volvos bedrövliga utbud av Ottomotorer vore det minst sagt märkligt om 2.5FT togs bort. Hellre att 2.0F togs bort som inte riktigt platsar i en bil för 300kkr. Men även den borde ersättas med något modernare som en T4F.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Den största anledningen till att 2,0 GTDi på vissa Europamarknader och inte 2,5FT är pga att motorer över 2 liter (oavsett hästkraftsantal) straffas hårt skattemässigt i vissa Europaländer. Det är bl.a. en av anledningarna att 2,0GTDi inte riktigt har börjat säljas i Sverige ännu.

Jag har dock kört den (203-hästaren) och det är synd att säga men den både känns tunn och låter framförallt "billig" och långt från Premium. Jättesynd som sagt. Den låter som en 2,0F och går som en 2,0F.....ja lite bättre men för mig som har kör en 2,5FT var skillnaden stor. Jag har haft 2,0F också så det går att jämföra. Den kommer som 240-hästare också och finns förstås med Powershift vilket är en fördel men Ford erbjuder ju nu samma motor i Mondeo och flera andra Fordar och man har ju varit bortskämd med att Volvo hela tiden fått de starkaste motorerna först.
av Primus
Inte en helt tokig fundering. Motorn är ju lite gammalmodig och VÄLDIGT törstig. Men samtidigt fantastiskt stark och pigg. Jag hade en BMW 330iA som hade 231hk innan nuvarande Volvo. Även om BMW:n slår Volvon alla dagar i veckan så ligger ändå motorn inte så långt efter BMW:n. Eller kanske ska jag säga att utöver utrymme mellan 330iA och XC70 så är nog motorn vad gäller kraft det enda som kan konkurrera med 330i något sådär. Att sedan BMW höjde effekten för typ 5 år sedan på sin 3 liters är en annan sak.

Frågan är ju vad Volvo planerar för miljömotorer som passar Sverige?
Användarvisningsbild
av V9097
Emiljonsson7 skrev:Den största anledningen till att 2,0 GTDi på vissa Europamarknader och inte 2,5FT är pga att motorer över 2 liter (oavsett hästkraftsantal) straffas hårt skattemässigt i vissa Europaländer. Det är bl.a. en av anledningarna att 2,0GTDi inte riktigt har börjat säljas i Sverige ännu.
Ja, det stämmer, men det är inte den enda anledningen. Från 2015 får Volvos bilar som säljs inom EU i genomsnitt släppa ut högst 130g CO2 per km. Det gäller förstås alla tillverkare.
Redan 2012 (alltså om 16 månader) måste 60% av försäljningen uppfylla 2015 års krav. Uppfylls inte kraven väntar höga böter. 2013 gäller det att uppfylla kraven på 75% av försäljningen.

Hur ska volvo klara det? Det här är vad jag TROR:
-Sluta sälja xc90, i vart fall i EU
-Bort med V8 :cry:
-T6 behålls som top of the line, och vidareutvecklas förhoppningsvis.
-3,2 försvinner troligen från alla marknader inom EU.
-2,5FT försvinner :cry: (men det kan förstås dröja till 2012 eller till och med 2013), eftersom 4cyl T5 är snålare.
-Nytt etanolalternativ blir T4F.
-Benisnmodeller med direktinsputning (T3, T4, 2.0T och T5)
-D3 har esatt 2,4D.
-DRIVe modellerna kommer att synas mycket i priskampanjer för att öka deras andel av volvoförsäljningen.
-Start/stopp på fler modeller. Kanske kan Volvo pressa S60/V60 D3 till under 130g/km med s/s?
-Hybrid kommer, kanske redan 2012, men absolut senast 2015.
-En mindre modellserie som ersätter C30/S40/V50
-I värsta fall högre pris på bränslekrävande tillval som autmatlåda och AWD.

Vad tror ni?
av perhall
Primus skrev:Inte en helt tokig fundering. Motorn är ju lite gammalmodig och VÄLDIGT törstig. Men samtidigt fantastiskt stark och pigg. Jag hade en BMW 330iA som hade 231hk innan nuvarande Volvo. Även om BMW:n slår Volvon alla dagar i veckan så ligger ändå motorn inte så långt efter BMW:n. Eller kanske ska jag säga att utöver utrymme mellan 330iA och XC70 så är nog motorn vad gäller kraft det enda som kan konkurrera med 330i något sådär. Att sedan BMW höjde effekten för typ 5 år sedan på sin 3 liters är en annan sak.

Du kan ju inte mena allvar med att en 330iA -01 el -02 slår en ny XC70 på allt utom motorn...PH
av Primus
perhall skrev:
Primus skrev:Inte en helt tokig fundering. Motorn är ju lite gammalmodig och VÄLDIGT törstig. Men samtidigt fantastiskt stark och pigg. Jag hade en BMW 330iA som hade 231hk innan nuvarande Volvo. Även om BMW:n slår Volvon alla dagar i veckan så ligger ändå motorn inte så långt efter BMW:n. Eller kanske ska jag säga att utöver utrymme mellan 330iA och XC70 så är nog motorn vad gäller kraft det enda som kan konkurrera med 330i något sådär. Att sedan BMW höjde effekten för typ 5 år sedan på sin 3 liters är en annan sak.

Du kan ju inte mena allvar med att en 330iA -01 el -02 slår en ny XC70 på allt utom motorn...PH
Tjaa, i vad slår BMW inte Volvo? Nu var det iofs en -04 men ändå. Jag kan inte komma på något. Möjligen skulle det vara krocksäkerhet. Borträknat Volvons tyngd. Och den slår Volvon även vad gäller motorn... Dock inte på utrymme och förmågan att leverera en miljöbilsklassad bil i storlek och kraft. Men säg gärna emot om du har synpunkter.
av perhall
Primus skrev:
perhall skrev:

Tjaa, i vad slår BMW inte Volvo? Nu var det iofs en -04 men ändå. Jag kan inte komma på något. Möjligen skulle det vara krocksäkerhet. Borträknat Volvons tyngd. Och den slår Volvon även vad gäller motorn... Dock inte på utrymme och förmågan att leverera en miljöbilsklassad bil i storlek och kraft. Men säg gärna emot om du har synpunkter.
En ny BMW slår en ny Volvo på mycket men en e46 är ju sämre än en ny V70/XC70 på: krocksäkerhet, ljudnivå, komfort, värme/ventilation, strålkastare, avgasutsläpp.... och inte var väl den så snål heller. Jag hade en 530iA som drog massor, ja typ som en 2,5FT.../PH

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]