Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#435505
Hei alle!

Jeg kjøpte nylig en ny XC70 aut. (MY10) med nedtrimmet D5 motor for "norske forhold", dvs. 2,4D 163hk 420Nm. Er meget fornøyd med bilen, og motoren fungerer bra til bykjøring men mangler endel seigdrag på landevegen. Har derfor bestemt meg for å "remappe" ECU'en slik at jeg får ut minimum de 205hk motoren/drivlinjen er bygget for, men tenker også på en litt tøffere oppgradering. Så langt har jeg funnet følgende alternativer:

1. Polestar: 225hk/460Nm (med nybilgaranti?)
2. Heico: 230hk/460Nm (med garanti i Tyskland)
3. RICA: 245hk/500Nm
4. BSR: 245hk/520Nm

Er det noen som kan si noe om seriøsitet hos disse. Slik jeg har forstår det, så er Polestar og Heico "Volvo godkjente" og bør tale for at alt går riktig for seg hos dem. Alle leverer jo en software "remapping", men jeg lurer på om denne utføres på samme måte rent teknisk--gjøres det evt. endringer på annet enn ECU (f.eks. automatgear).

Mange spørsmål her, men håper noen sitter på erfaringer de kan dele:)
#435856
jowinthe skrev:Hei alle!

Jeg kjøpte nylig en ny XC70 aut. (MY10) med nedtrimmet D5 motor for "norske forhold", dvs. 2,4D 163hk 420Nm. Er meget fornøyd med bilen, og motoren fungerer bra til bykjøring men mangler endel seigdrag på landevegen. Har derfor bestemt meg for å "remappe" ECU'en slik at jeg får ut minimum de 205hk motoren/drivlinjen er bygget for, men tenker også på en litt tøffere oppgradering. Så langt har jeg funnet følgende alternativer:

1. Polestar: 225hk/460Nm (med nybilgaranti?)
2. Heico: 230hk/460Nm (med garanti i Tyskland)
3. RICA: 245hk/500Nm
4. BSR: 245hk/520Nm

Er det noen som kan si noe om seriøsitet hos disse. Slik jeg har forstår det, så er Polestar og Heico "Volvo godkjente" og bør tale for at alt går riktig for seg hos dem. Alle leverer jo en software "remapping", men jeg lurer på om denne utføres på samme måte rent teknisk--gjøres det evt. endringer på annet enn ECU (f.eks. automatgear).

Mange spørsmål her, men håper noen sitter på erfaringer de kan dele:)
Jag skulle ha valt Polestar eller BSR. Har haft RICA i en bil och det blev aldrig något jämnt kraftflöde utan en del ryck. Men det kanske var en tillfällighet. BSR har klarat sig mycket bra i tester. För SEK 7900 får du en PPC3-dosa och lite annat. Prisvärt. Vad kostar Polestar i Norge?
#435870
Jag har Polestar i min XC60 D5 aut MY10. Går väldigt fint. Känns som orginal fast mer kraftfull helt enkelt.

BSR gör att den går som ett jävla as rent ut sagt. Så mest prestanda för pengarna får du om du väljer BSR, det är helt klart. Sen hur drivlinan mår efter ett par tusen mil det kan jag inte svara på.
#435890
XC90_Executive skrev:Jag har Polestar i min XC60 D5 aut MY10. Går väldigt fint. Känns som orginal fast mer kraftfull helt enkelt.

BSR gör att den går som ett jävla as rent ut sagt. Så mest prestanda för pengarna får du om du väljer BSR, det är helt klart. Sen hur drivlinan mår efter ett par tusen mil det kan jag inte svara på.
Kan bra hålla med ang. Polestar, ger det där som saknades...
#435900
Man kan ju säga då att om man går från 163 hk så är ju 225 eller 240/245 lite skitsamma. Enorm skillnad hur som helst. Dels skillnaden mellan 163 och 205 som är stor, dels det som både Steff och XC90_Ex beskriver som en avsevärd skillnad.

Från mina tyska kollleger vet jag att Heico-trimmet är dyrt (EUR 2000?). Så du kanske kan göra Polestaruppgraderingen i Sverige om norska åf vill ha en förmögenhet...
PH
#435933
Vi kan vel ikke få Polestar i Norge!
Man får reise til Sverige betale 8900 for jobben, om noen utfører den? Og deretter betale 152 000Nkr til staten i avgifter.(Husk vi har en prisforskjell mellom 2.4D-awd 163/420 og D5 205/420 på 89 000og deretter en svindyr avgift på de neste 20 hk opp til 225 hk :-O) )
Mwh Twendor
#435945
Twendor skrev:Vi kan vel ikke få Polestar i Norge!
Man får reise til Sverige betale 8900 for jobben, om noen utfører den? Og deretter betale 152 000Nkr til staten i avgifter.(Husk vi har en prisforskjell mellom 2.4D-awd 163/420 og D5 205/420 på 89 000og deretter en svindyr avgift på de neste 20 hk opp til 225 hk :-O) )
Mwh Twendor
Du kanske inte måste informera Bro-Harlem Bruntland om uppgraderingen....:)
#435992
STOR skillnad blir det oavsett val. T.ex 0-100 gör den på 10,8s orginal. Med Polestar ~225hk/460Nm gör den 0-100 på ca 8s istället.

Men det är inte 0-100 när man märker störst skillnad på Polestar och inte Polestar. Utan det är 80+, i trean och uppåt. Betydligt mer drag efter varje växelbyte.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]