5cylindrar skrev:Hej,
Jag har också länge varit intresserad av en V70 R-design men inte riktigt kunnat bestämma mig. Till en början var det D3 som gällde men nu med kampanjen på 2,5FT så blir ju detta alternativ lite billigare ( i alla fall i inköp). Jag hittade en återförsäljare i Kalmar som hade en 2,5FT manuell som jag provkörde vid 2 olika tillfällen. Däremellan gjorde jag ett besök hos BMW för en provkörning av en ny 525 DA samt hos Audi för en provkörning av en A4 Avant quattro 2,0 TFSI. Eftersom jag vid nästa bilinköp kommer värdesätta körglädje kommer jag definitivt avvakta med mitt Volvoinköp. BMW och Audi är helt enkelt överlägsna vad gäller just körglädje. Volvos manuella låda känns vid jämförelse sladdrig och styrningen helt okänslig. Även stolarna i V70'n är under all kritik. Man sitter som på en ballong och går ej sänka tillräckligt (jag är 180 cm lång). Precis som du nämner så är priset högre för BMW och Audi så frågan är om det är värt denna merkostnad. Detta är inget enkelt beslut men min slutsats är att om man gillar bilkörning och värdesätter körglädje så skall man välja något annat än V70.
Sedan har man ju utseendet. Jag tycker fortfarande att V70 R-design är den snyggaste bilen!
Jag håller i stort med dig. Men jag måste säga att nya 5-serien är tyngre, gubbigare och tråkigare att köra än jag räknat med. Kan till en del bero på att det mest är 60-åriga män med guldbågar och 17" fälgar (dvs std) + någon tråkig guldmetalliclack som köper bilarna. Jag skulle nog ha valt Audin om jag ville ha en kul bil, men även den är ju lite tråkig på nåt sätt och det kommer snart en facelift. Volvon har inte så bra körskänsla... nej, vad bortskämd man har blivt. 400 000 kr och man blir inte nöjd:(. Men jag tycker nog ändå att 525dA är överprissatt, den lär kosta mer än 500 brutto med rimlig utrustning (met, GPS, automat, soltak, premium sound). Tung, inte så jättesnabb och högre förbrukning än en V70II D5...