Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av piggus
#435302
Halloj letat men ej hittat hur länge dom kör kampanj för Volvo v70 2.5 ft r-design limited. Även mailat dom men får f*n inge svar från bilia.
Hur mycket betala ni för eran -MY11 Volvo v70 2.5 ft r-design limited??
Och är ni nöjda med köpet av bilen?
Köpte ni till nån mer utrustning? tacksam för svar :-)-)
av 5cylindrar
#435598
Hej,
Jag har också länge varit intresserad av en V70 R-design men inte riktigt kunnat bestämma mig. Till en början var det D3 som gällde men nu med kampanjen på 2,5FT så blir ju detta alternativ lite billigare ( i alla fall i inköp). Jag hittade en återförsäljare i Kalmar som hade en 2,5FT manuell som jag provkörde vid 2 olika tillfällen. Däremellan gjorde jag ett besök hos BMW för en provkörning av en ny 525 DA samt hos Audi för en provkörning av en A4 Avant quattro 2,0 TFSI. Eftersom jag vid nästa bilinköp kommer värdesätta körglädje kommer jag definitivt avvakta med mitt Volvoinköp. BMW och Audi är helt enkelt överlägsna vad gäller just körglädje. Volvos manuella låda känns vid jämförelse sladdrig och styrningen helt okänslig. Även stolarna i V70'n är under all kritik. Man sitter som på en ballong och går ej sänka tillräckligt (jag är 180 cm lång). Precis som du nämner så är priset högre för BMW och Audi så frågan är om det är värt denna merkostnad. Detta är inget enkelt beslut men min slutsats är att om man gillar bilkörning och värdesätter körglädje så skall man välja något annat än V70.

Sedan har man ju utseendet. Jag tycker fortfarande att V70 R-design är den snyggaste bilen!
av perhall
#435612
5cylindrar skrev:Hej,
Jag har också länge varit intresserad av en V70 R-design men inte riktigt kunnat bestämma mig. Till en början var det D3 som gällde men nu med kampanjen på 2,5FT så blir ju detta alternativ lite billigare ( i alla fall i inköp). Jag hittade en återförsäljare i Kalmar som hade en 2,5FT manuell som jag provkörde vid 2 olika tillfällen. Däremellan gjorde jag ett besök hos BMW för en provkörning av en ny 525 DA samt hos Audi för en provkörning av en A4 Avant quattro 2,0 TFSI. Eftersom jag vid nästa bilinköp kommer värdesätta körglädje kommer jag definitivt avvakta med mitt Volvoinköp. BMW och Audi är helt enkelt överlägsna vad gäller just körglädje. Volvos manuella låda känns vid jämförelse sladdrig och styrningen helt okänslig. Även stolarna i V70'n är under all kritik. Man sitter som på en ballong och går ej sänka tillräckligt (jag är 180 cm lång). Precis som du nämner så är priset högre för BMW och Audi så frågan är om det är värt denna merkostnad. Detta är inget enkelt beslut men min slutsats är att om man gillar bilkörning och värdesätter körglädje så skall man välja något annat än V70.

Sedan har man ju utseendet. Jag tycker fortfarande att V70 R-design är den snyggaste bilen!
Jag håller i stort med dig. Men jag måste säga att nya 5-serien är tyngre, gubbigare och tråkigare att köra än jag räknat med. Kan till en del bero på att det mest är 60-åriga män med guldbågar och 17" fälgar (dvs std) + någon tråkig guldmetalliclack som köper bilarna. Jag skulle nog ha valt Audin om jag ville ha en kul bil, men även den är ju lite tråkig på nåt sätt och det kommer snart en facelift. Volvon har inte så bra körskänsla... nej, vad bortskämd man har blivt. 400 000 kr och man blir inte nöjd:(. Men jag tycker nog ändå att 525dA är överprissatt, den lär kosta mer än 500 brutto med rimlig utrustning (met, GPS, automat, soltak, premium sound). Tung, inte så jättesnabb och högre förbrukning än en V70II D5...
av piggus
#435625
5cylindrar skrev:Hej,
Jag har också länge varit intresserad av en V70 R-design men inte riktigt kunnat bestämma mig. Till en början var det D3 som gällde men nu med kampanjen på 2,5FT så blir ju detta alternativ lite billigare ( i alla fall i inköp). Jag hittade en återförsäljare i Kalmar som hade en 2,5FT manuell som jag provkörde vid 2 olika tillfällen. Däremellan gjorde jag ett besök hos BMW för en provkörning av en ny 525 DA samt hos Audi för en provkörning av en A4 Avant quattro 2,0 TFSI. Eftersom jag vid nästa bilinköp kommer värdesätta körglädje kommer jag definitivt avvakta med mitt Volvoinköp. BMW och Audi är helt enkelt överlägsna vad gäller just körglädje. Volvos manuella låda känns vid jämförelse sladdrig och styrningen helt okänslig. Även stolarna i V70'n är under all kritik. Man sitter som på en ballong och går ej sänka tillräckligt (jag är 180 cm lång). Precis som du nämner så är priset högre för BMW och Audi så frågan är om det är värt denna merkostnad. Detta är inget enkelt beslut men min slutsats är att om man gillar bilkörning och värdesätter körglädje så skall man välja något annat än V70.

Sedan har man ju utseendet. Jag tycker fortfarande att V70 R-design är den snyggaste bilen!
Hej. Ja kan hålla med om v70 r-designen är nice. Men ja som sagt vet ej hur den är o provköra. Hittar ju ingenstans man kan provköra en sån ännu alla fall.
Men ja som sagt audi är audi o smakar de så kostar de men tror ändå de inte är vårt 50k extra för köra audi känna de som o mer än 50k extra om man ska ha samma utrustning o liknande power under huven..
Jaja får väl se. Kanske skiter i byta helt o kör min audi vidare som fungerar klockrent ännu.=)
av Steff 99
#435626
perhall skrev:
5cylindrar skrev:Hej,
Jag har också länge varit intresserad av en V70 R-design men inte riktigt kunnat bestämma mig. Till en början var det D3 som gällde men nu med kampanjen på 2,5FT så blir ju detta alternativ lite billigare ( i alla fall i inköp). Jag hittade en återförsäljare i Kalmar som hade en 2,5FT manuell som jag provkörde vid 2 olika tillfällen. Däremellan gjorde jag ett besök hos BMW för en provkörning av en ny 525 DA samt hos Audi för en provkörning av en A4 Avant quattro 2,0 TFSI. Eftersom jag vid nästa bilinköp kommer värdesätta körglädje kommer jag definitivt avvakta med mitt Volvoinköp. BMW och Audi är helt enkelt överlägsna vad gäller just körglädje. Volvos manuella låda känns vid jämförelse sladdrig och styrningen helt okänslig. Även stolarna i V70'n är under all kritik. Man sitter som på en ballong och går ej sänka tillräckligt (jag är 180 cm lång). Precis som du nämner så är priset högre för BMW och Audi så frågan är om det är värt denna merkostnad. Detta är inget enkelt beslut men min slutsats är att om man gillar bilkörning och värdesätter körglädje så skall man välja något annat än V70.

Sedan har man ju utseendet. Jag tycker fortfarande att V70 R-design är den snyggaste bilen!
Jag håller i stort med dig. Men jag måste säga att nya 5-serien är tyngre, gubbigare och tråkigare att köra än jag räknat med. Kan till en del bero på att det mest är 60-åriga män med guldbågar och 17" fälgar (dvs std) + någon tråkig guldmetalliclack som köper bilarna. Jag skulle nog ha valt Audin om jag ville ha en kul bil, men även den är ju lite tråkig på nåt sätt och det kommer snart en facelift. Volvon har inte så bra körskänsla... nej, vad bortskämd man har blivt. 400 000 kr och man blir inte nöjd:(. Men jag tycker nog ändå att 525dA är överprissatt, den lär kosta mer än 500 brutto med rimlig utrustning (met, GPS, automat, soltak, premium sound). Tung, inte så jättesnabb och högre förbrukning än en V70II D5...
Jag förstår inte att alla stirrar sig blinda på inköpspriset, netto eller brutto, det intressanta måste väl vara vad bilen är värd i kronor och ören när man byter in den efter exv. tre år och hur mycket kostade den då i värdeminskning...
Samt vad är den kostanden värd i extra körglädje m.m.
av piggus
#435628
Steff 99 skrev:
perhall skrev:
5cylindrar skrev:Hej,
Jag har också länge varit intresserad av en V70 R-design men inte riktigt kunnat bestämma mig. Till en början var det D3 som gällde men nu med kampanjen på 2,5FT så blir ju detta alternativ lite billigare ( i alla fall i inköp). Jag hittade en återförsäljare i Kalmar som hade en 2,5FT manuell som jag provkörde vid 2 olika tillfällen. Däremellan gjorde jag ett besök hos BMW för en provkörning av en ny 525 DA samt hos Audi för en provkörning av en A4 Avant quattro 2,0 TFSI. Eftersom jag vid nästa bilinköp kommer värdesätta körglädje kommer jag definitivt avvakta med mitt Volvoinköp. BMW och Audi är helt enkelt överlägsna vad gäller just körglädje. Volvos manuella låda känns vid jämförelse sladdrig och styrningen helt okänslig. Även stolarna i V70'n är under all kritik. Man sitter som på en ballong och går ej sänka tillräckligt (jag är 180 cm lång). Precis som du nämner så är priset högre för BMW och Audi så frågan är om det är värt denna merkostnad. Detta är inget enkelt beslut men min slutsats är att om man gillar bilkörning och värdesätter körglädje så skall man välja något annat än V70.

Sedan har man ju utseendet. Jag tycker fortfarande att V70 R-design är den snyggaste bilen!
Jag håller i stort med dig. Men jag måste säga att nya 5-serien är tyngre, gubbigare och tråkigare att köra än jag räknat med. Kan till en del bero på att det mest är 60-åriga män med guldbågar och 17" fälgar (dvs std) + någon tråkig guldmetalliclack som köper bilarna. Jag skulle nog ha valt Audin om jag ville ha en kul bil, men även den är ju lite tråkig på nåt sätt och det kommer snart en facelift. Volvon har inte så bra körskänsla... nej, vad bortskämd man har blivt. 400 000 kr och man blir inte nöjd:(. Men jag tycker nog ändå att 525dA är överprissatt, den lär kosta mer än 500 brutto med rimlig utrustning (met, GPS, automat, soltak, premium sound). Tung, inte så jättesnabb och högre förbrukning än en V70II D5...
Jag förstår inte att alla stirrar sig blinda på inköpspriset, netto eller brutto, det intressanta måste väl vara vad bilen är värd i kronor och ören när man byter in den efter exv. tre år och hur mycket kostade den då i värdeminskning...
Samt vad är den kostanden värd i extra körglädje m.m.
Klart inköpspriset spelar roll. Man vill ju så mycket men går ju inte. Skiter ej tyvärr pengar som många andra gör :cry:
av Steff 99
#435634
Ok..så kan man ju tycka..jag skulle köpa den bilen som ger minsta tappet i kronor under tre år om inte det var så noga vilken jag ville ha av Audi eller Volvo.
Det måste ändå vara slutnotan som är intressant och inte vad man ger i inköpspris.
Förlorar jag 200.000 på en Volvo som är billigare och kanske 175.000 på Audin under samma tidsperiod vore det väl ända dumt att ta Volvon bra för att den har lägre inköpspris och i slutändan förlora 25.000 kr
Men var och en räknar som man vill... 8)
av piggus
#435636
Steff 99 skrev:Ok..så kan man ju tycka..jag skulle köpa den bilen som ger minsta tappet i kronor under tre år om inte det var så noga vilken jag ville ha av Audi eller Volvo.
Det måste ändå vara slutnotan som är intressant och inte vad man ger i inköpspris.
Förlorar jag 200.000 på en Volvo som är billigare och kanske 175.000 på Audin under samma tidsperiod vore det väl ända dumt att ta Volvon bra för att den har lägre inköpspris och i slutändan förlora 25.000 kr
Men var och en räknar som man vill... 8)

Jo klart man kan räkna som dig. Förstår dej. Men är ju ändå pengar man måste ha först för att köpa bilen.
Sen tror jag nog att volvo o audi ändå ligger ganska jämt va de gäller värdeminskning.
Är skillnad på ha råd med 300k eller 400 k. Och ju dyrare premium bil så tappar du nog mer med tyvärr.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]