Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av micjos
Jag har beställt en 2.5ft automat (MY11) och undrar om någon vet om det är några uppdateringar vad det gäller automatlådan sedan -08?
Provade en 2.5ft automat av ovanstående årsmodell och tyckte att automatlådan inte alls funkade bra ihop med den motorn.
Är det några andra som har samma uppfattning, tycker den känns seg och upplever att den växlar onödigt sent för det mesta, jag hade en saab 9-5 biopower automat innan och den lådan var ju inte perfekt men den kändes bättre vid en direkt jämförelse.
av Primus
Jo du, jag skulle kunnat skriva ditt inlägg själv. Jag ska byta bil i höst/vinter och ett av alternativen är en 2,5FT med automat. Jag har idag en XC70 D5 med automat och jag tycker motorn och lådan fungerar otroligt dåligt ihop.

Jag startade en tråd om automatlådorna så du kan läsa där även om du inte kommer bli mycket klokare. Jag kommer posten ett inlägg där efter detta meddelande.

Annars kan jag berätta att jag var ute och provkörde en 2,5FT -10. Jag har inte hittat någon testbil av årsmodell -11 ännu. 2010:an eller 2,5FT upplevde jag som en bättre kombination mellan motor och automat jämfört med min bil. Men riktigt bra var det inte. Ingen säljare (såklart :evil: ) har en ANING om något kring uppdatering eller ej av automaten.
av Primus
Momentum skrev:
Primus skrev:Men riktigt bra var det inte. Ingen säljare (såklart :evil: ) har en ANING om något kring uppdatering eller ej av automaten.
Maila och fråga direkt hos källan
http://www.volvocars.com/se/top/about/c ... wcars.aspx
Tyvärr fungerar inte deras hemsida just nu. Inte frågerormuläret i alla fall. Men jag ska prova att fråga.
av micjos
ok, tack för svar, jag kommer ju märka det själv ganska snart då jag blivit lovad leverans i augusti och återkommer då med mina synpunkter om det är någon som fortfarande är intresserad.
Hoppas iaf att den upplevs mer harmonisk än det exemplar jag provade.
av Primus
micjos skrev:ok, tack för svar, jag kommer ju märka det själv ganska snart då jag blivit lovad leverans i augusti och återkommer då med mina synpunkter om det är någon som fortfarande är intresserad.
Hoppas iaf att den upplevs mer harmonisk än det exemplar jag provade.
Jag skulle verkligen uppskatta dina synpunkter. :-)-)
av micjos
Har nu äntligen fått min bil och kört ca 100 mil, lovade ju att återkomma med kommentarer efter att jag fått bilen gällande växellådan.
Jag vet inte vad som gjorts eller om något gjorts sedan den bil jag tidigare provkört tillverkats, men min bil känns helt annorlunda. Upplever det som att växellådan och motorn är mycket bättre anpassade för varandra jämfört med mina tidigare erfarenheter, man vänjer sig ganska snabbt hur lådan arbetar och anpassar sin körning därefter.

Kort sagt är jag väldigt nöjd :D
Användarvisningsbild
av rdesign11
Jag går själv och väntar på en 2,5FT med automat så det känns ju bra att du upplever det som en bra kombination.
av Primus
micjos skrev:Har nu äntligen fått min bil och kört ca 100 mil, lovade ju att återkomma med kommentarer efter att jag fått bilen gällande växellådan.
Jag vet inte vad som gjorts eller om något gjorts sedan den bil jag tidigare provkört tillverkats, men min bil känns helt annorlunda. Upplever det som att växellådan och motorn är mycket bättre anpassade för varandra jämfört med mina tidigare erfarenheter, man vänjer sig ganska snabbt hur lådan arbetar och anpassar sin körning därefter.

Kort sagt är jag väldigt nöjd :D
Tackar för rapporten! Återkom gärna om ett tag när du lagt ytterligare några 100 mil. För min del är motorn och lådans hamoni det som kan avgöra om det blir en Volvo eller inte.
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]