Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2,4 d 175 hk 2010.

Har kjørt bilen 2500 mil og har i den senere tid hørt et transmissionsljud ved motorbroms främst ved fart under 70 km og varmkjørt bil. Vil ta dette opp med Volvo på første service men frågar er andra derute med 2010 modell manuell växellåda om ni har et transmissionsljud ved motorbroms?

??:-/ ??:-/ selcall
Selcall skrev:2,4 d 175 hk 2010.

Har kjørt bilen 2500 mil og har i den senere tid hørt et transmissionsljud ved motorbroms främst ved fart under 70 km og varmkjørt bil. Vil ta dette opp med Volvo på første service men frågar er andra derute med 2010 modell manuell växellåda om ni har et transmissionsljud ved motorbroms?

??:-/ ??:-/ selcall
Har också en 2,4d MY10 manuell och växellådan är helt tyst. Förmodligen är det en annan källa till ljudet på din bil, kanske remtransmission på motorn?
hej,

Bilen skal til Volvo 30 augusti og lyden er nok fra girkassa. Den er relatert til 4:e gir og er markant. Lyden har ikke vart der lang tid uten ca 100 mil. Jag har hørt densamme lyd i biler som har gått langt.... Har samtidig også bett dem se på dette "Skurrande Lyd" ref annen tråd. Det som er konstigt er at ingen Volvoverksted sier sig känna till denne skurrende lyd....

Selcall :arrow: :arrow:
Vinande ljud? Skrapljud? Rasslande ljud?
Just denna växellådsmodell i din bil ska vara en av Volvos bästa i detta avseende så är det växellådsrelaterat så borde förklaringen vara att det är ett måndagsexemplar i din bil, dvs ej symtomatiskt för alla av denna typ. Med reservation för den nya olja som gick in under 2009, vars effekt på ljud jag inte känner till. Men eftersom de som kommenterat inte hör ljud så ligger det nära till hands att tro att en montör eller kontrollant slarvat.
Har kört V70 D3 manuell i en månad, och har tydligt kugg-vin vid motorbroms på 4:an. Tydligast hörs det kring 1500 rpm. Detta är den tredje manuella 6-växlade lådan jag har, och har inte hört detta tidigare. Skall man reklamera, eller är det "normalt"? Irriterande är det i alla fall tycker jag, fast frugan förstår inte vad jag pratar om och tycker att "en bil låter ju så".
det lyd jag har stemmer med deg som beskrivs som vinande kuggljud. Det som er speciellt er at det kom ganska pløtsligt. Det er kun relatert til 4 vxl. Jag regner vel egentlig med at Volvo først vill byta oljan.
Selcall
PaNi skrev:Har kört V70 D3 manuell i en månad, och har tydligt kugg-vin vid motorbroms på 4:an. Tydligast hörs det kring 1500 rpm. Detta är den tredje manuella 6-växlade lådan jag har, och har inte hört detta tidigare. Skall man reklamera, eller är det "normalt"? Irriterande är det i alla fall tycker jag, fast frugan förstår inte vad jag pratar om och tycker att "en bil låter ju så".
Jag skulle inte reklamera om jag vore du. Äldre bilar med sub-frame (t.ex. 00-07) är säkert bättre, eftersom motorupphängningen är helt olik dagens Volvobilar (XC90 undantagen, som ju hör till den äldre generationen). Det skulle förklara varför dina tidigare bilar var helt tysta. Alla plattformar har ju både för- och nackdelar. Den nya är väl bättre vad gäller komfort...(?) till exempel.

Ångrar att jag nämnde oljan. Onödigt att byta och en belastning för miljön.

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]