Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
Satte mig för ovanlighetens skull i passagerarstolen häromdagen och ville då justera den i höjdled. Döm om min förvåning när jag inte hittade någon spak för det! :shock:

Jag har Bus Pre - ska det inte ingå en passagerarstol som är justerbar i höjdled då? Även om man inte väljer elstol alltså.

I instruktionsboken står det bara att det är tillval. Inte direkt ett tillval man tänker på vid beställningstillfället... :evil:

Hur ser det ut i era bilar? Finns det justering? Skriv gärna vilka paket ni har när ni svarar.

MVH

//Mr T
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har Summum och har en spak till höger om passagerarsätet. Den fungerar som en pump (hydraulik). Kan ta ett kort om du vill? :)
av jpetters
Hej,

Det verkar som Volvo snålade in på detta från MY10. Jag har en XC70 Summum MY10 och den har inte höjdjustering på passagerarsidan (elstol med minne på förarsidan). Jag tittade på ett par begagnade V70 MY09 och de har höjdjusteringen.

Möjligen går det att montera/byta i efterhand. Nu sitter det bara en fast distans på min bil.

Mvh, Johan
Business Premium '11 - höjdjustering via pumpen som jpetters skriver om finns, den andra ratten som du kanske tänker på - höjdjustering i framkant för att "tippa" stolen - den har jag inte heller på passagerarsidan...
Tillägg: när kom fällbar passagerarstol - kanske försvann det med denna funktion?
av Mr T
Tack för era svar.

På nåt sätt är det tragiskt dåligt av Volvo att ta bort en funktion som mig veterligen funnits som standard sen mitten av 80-talet. Iaf har passagerarstolen på alla Volvobilar jag köpt haft den funktionen.

Och jag menar - funktionen med att kunna fälla ryggstödet har jag använt, hm, låt mig tänka nu, jo just det ja - hela noll gånger!

Hade varit så oerhört mycket bättre med justerbar pass.stol.

Jag ska mail min kontakt på Bilia och fråga hur de menar att det är premium!

MVH

//Mr T
av Amli
Låter ju jättekonstigt att det inte skulle gå att höja stolen i höjdled på passagerarstolen :shock:
Jag kan höja min via "pumpen" som är tidigare nämnd. Jag har även möjlighet att fälla stolen helt.
Användarvisningsbild
av Honke
Om jag fattar det rätt så kan man alltså fälla ryggstödet på passagerarsidan i MY11?!?! Hoppas jag fattat det rätt eftersom jag faktiskt nyttjar detta ganska ofta.
OK, det som inte finns längre är funktionen "Pumpa för att höja / sänk dynans framkant".
@Honke svar ja det går att lägga över stolen framåt för att lasta långa grejer på IKEA 8)
Användarvisningsbild
av Honke
aah va skönt! Fast det kanske jag ska hålla tyst om här hemma så slipper jag ju följa med till IKEA i fortsättningen kanske :wink:
av Mr T
Ursäkta - jag har visst uttryckt mig som blinda slås...

Pumphandtaget på högersidan av pass.stolen finns även på MY11, således går det att justera stolen uppåt och nedåt.

Men - förut fanns även ett handtag i stolens framkant i högra hörnet. Genom att pumpa det handtaget uppåt resp nedåt kunde man justera enbart stolens framkant upp/ned. Det går inte på min stol vilket jag tycker suger.

Ögnade igenom ett antal bilar på blocket och det verkar som att alla MY11 saknar denna spak. Finns på tidigare årgångar dock.

Sen har det väl alltid gått att fälla ryggstödet i V70II, XC70II, S80N?

Två små spakar i höger och vänsterkant på baksidan av stolen där ryggstödet möter sätet ungefär. Dra i dem och fäll ryggstödet.

//Mr T
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]