Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UffeV70
#431226
Hej. Var i Europa med min D5 -2010 och drog husvagn. När det var över 30 grader ute och jag satte farthållaren på 90 och det börjar gå uppför så bilen växlade ned till 4 växel ( Auto ) och varvet närmade sig 3000 RPM. Då börjar bilen ryka något så in i bänken. Jag trodde det brann bak. Massa vit rök ut enbart vänster pipa bak. Detta hände 5-6 gånger under två dagars körning. Sedan genom Tyskland hem så var den +20 och jag provade samma sak men ingen rök. När jag kom hem efter 430 mil så varnade den på lite vatten i kylaren gick i 1-2 dl. Ingen olja har gått.
Ingen effektförlust märks.

Vad kan röken bero på?
Volvos svar kör på har aldrig hört felet.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#431245
En grundregel - Skriv alltid i rubriktråden vilken bil och modell det berör så är det lättare att svara :D

Ex är det en diesel eller bensinare?

Låter märkligt att den varnar för låg kylvatten-nivå och att det bara går på 1-2 dl. Enbart expansionskärlet rymmer ju minst två liter.....

Om du har dieseln så skulle det kunna vara regenereringen av partikelfiltret men det skall inte ge ljus rök. Inte vad jag vet iaf.
av CalleV70
#431256
hmm, står ju D5. Och detta är en diesel.....
Det är regenererering av partikelfiltret som du märkte. Råkat ut för samma sak innan jag fick det förklarat (konstigt det händer med släp...fast det kanske beror på lite sug bakom bilen??)
Kylaren som sades ovan? den varnar inte om du har 2 dl upp till max i kärlet...
av UffeV70
#431469
Det är en Diesel D5 2010 som nu gått 2900 mil
Det var inte frågan om lite rök. Det var i klass med traktorpulling. Jag såg inte husvagnen genom bakrutan. Första gången det hände så trodde jag det brann. och så fort varvet på motorn sjönk till 2000 så slutade det ryka. men växlade jag ned manuellt och tvongade upp varvet till 3000 så börja det ryka igen. Det gick att tvinga fram felet under två dagars ( 80 mil ) körning sedan när det blev kallare så gick det inte att få fram. Och varför ryker det bara ur ett rör bak.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#431572
Hmmm......vit rök låter sådär......skulle kunna vara vatten som tryckts ut om en packning i motorn gått (gissar jag). Och det har ju dessutom något med belastningen i motorn och temperaturen att göra.

Kanske ändå är värt att kolla upp. Är du säker på att den gav varning för låg kylvattennivå och att det bara gick på 1-2dl vatten? Det låter alldeles för lite. Om den varnar för låg nivå så borde det gå på mycket mer. Kanske har den kokat och du har fått luft i systemet? Det borde gå på minst en liter eller till och med två.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#431619
UffeV70 skrev:Det är en Diesel D5 2010 som nu gått 2900 mil
Det var inte frågan om lite rök. Det var i klass med traktorpulling. Jag såg inte husvagnen genom bakrutan. Första gången det hände så trodde jag det brann. och så fort varvet på motorn sjönk till 2000 så slutade det ryka. men växlade jag ned manuellt och tvongade upp varvet till 3000 så börja det ryka igen. Det gick att tvinga fram felet under två dagars ( 80 mil ) körning sedan när det blev kallare så gick det inte att få fram. Och varför ryker det bara ur ett rör bak.
Är du säker att det bara var ur ett utblås ?:-/ det är ju bara ett avgasrör under bilen, det är ju bara sista stumpen med dämparna som är två.

Bara ett utblås som ryker gör det mycket skumt,

Har någon skämtare pulat in en plastbit i ena dämpare som ryker av den högre avgastempen när du belastar och varvar över 3000 rpm kanske,
av UffeV70
#431633
Jag har ringt lite Volvo verkstäder med som vanligt "Detta har vi aldrig hört talas om" Håll uppsikt och kör vidare.

Det skumma är som du säger att det bara är en pipa som ryker. Och det var först när jag kom hem efter 4 dagar som den varnade för låg vatten nivå och då var vattnet just under min strecket i behållaren. så 1-2 dl var det som gick i.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#431655
Vintertid när det samlas kondens/fukt i avgassystemet pga massa slököning och man gasar på och varvar ur så ryker det maffigt (dock ur båda piporna).

Det märkliga är att det bara kommer ur en pipa på din bil.

Annars kunde man vl misstänka något läckage i motorn
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#431681
Här har du ett klipp från Youtube vilket med största sannolikhet är en topplockspackning har gått. Som du ser är det vit rök vilket är vatten från kylsystemet som kommer in i cylindern och förångas. Du skall också kunna se en ljusbrun beläggning om du öppnar oljelocket och tittar på dess undersida, dvs olja blandad med vatten. Som du ser på denna bil sker det redan vid tomgång så det är en större läcka.

Kanske är det när du pressat motorn hårt och vid hög yttertemperatur som trycket i kylsystemet blir för högt och trycker ut vattnet men att det sedan fungerar bättre när motorn har bättre kylning??



För att vara på den säkra sidan skulle jag kolla upp det. Att bara köra och se låter lite dumdristigt av Volvo......
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#431689
Ytterligare en teori skulle kunna vara att tätningen i turbon släpper igenom lite olja vid hög belastning och värme, dvs Husvagn plus hög relativt höga motorvarv.

Nu vill jag inte ge skräckschenarier men det kan också ge vit rök. Om det är detta så är det inte alls bra att köra vidare eftersom du till slut kan få så mycket olja genom turbon och in i cylindrarna att dieselmotorn rusar (dvs den går på motorolja i stället för diesel) och till slut helt enkelt havererar.

Sök på "engine runaway" på Youtube så kan du se. Här är ett exempel på en rusande motor. Som du ser är det vit rök även om det är motorolja som förbränns.


och här är en annan med en diesel som varvar utom kontroll och till slut skär hela motorn.


Även "turbo seal" kan du söka på.

Som sagt. Jag Skulle kolla upp det :roll:

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]

Enligt instruktionerna så ska man koppla bor[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Houdi, lossade handtaget på förarsidan […]