Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattias1
Har precis haft inne bilen (v70 2,4d 2010.) för att fixa felet som var på växellådorna på 6 växladelådorna.
Passade på att vara lite duktig och bytte olja och filter efter 1500 mil istället för 3000.
Till problemet har efter servicen upplevt att bilen drar ca 0,75dl milen i stället för ca 0,59 som jag brukar ligga på.
Vad kan det beropå, tjockare olja eller någon ny programvara i bilen.
Kan det vara något med lådan som behöver köras in.
Har även märkt att färddatorn inte vissar 0 i förbrukning vid motorbromms någongång längre.
Användarvisningsbild
av Momentum
mattias1 skrev: Har även märkt att färddatorn inte vissar 0 i förbrukning vid motorbromms någongång längre.
Är inte detta tecken på att den håller på att försöka bränna sotet i sotfällan?
Kör du bara kortkörning så att du ständigt avbryter sotbränningen?
av mattias1
mattias1 skrev:Hej momentum har väl kört cirka 2-3 mils turer som max eller ca 20 minuter per gång.
Glömde visst att jag för två dagar sedan körde ca 12 mil utan stopp
Användarvisningsbild
av Momentum
Sök på "regenerering" och kolla om du känner igen symtomen som en del beskriver
Kör man väldigt lugnt och försiktigt verkar detta med sotbränningen kunna skapa "fenomen" med både ökad förbrukning och slöare respons
Fast 12 mil borde väl räckt för att bränna rent kan man tycka
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har även märkt att färddatorn inte vissar 0 i förbrukning vid motorbromms någongång längre.
Hur mycket står det på färddatorn när du släpper gasen och motorbromsar?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att du bara har en missvisning på färddatorn, har du förresten någon gång kollat färddatorn mot verkligheten, alltså att kolla verklig vägsträcka mot vad du tankat?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Momentum skrev:Sök på "regenerering" och kolla om du känner igen symtomen som en del beskriver
Kör man väldigt lugnt och försiktigt verkar detta med sotbränningen kunna skapa "fenomen" med både ökad förbrukning och slöare respons
Fast 12 mil borde väl räckt för att bränna rent kan man tycka
Jag tror stenhårt på detta...
av mattias1
Hej och tack för alla svar. tog en sväng på motorvägen och brännde på rejält ett par mil i går kväll.
Idag är bilen som vanligt igen och vissar 0 när jag motorbrommsar och ligger mellan 0,5-0,6 på landsväg.
Bra med ett fel som löser sig av att man måste gasa :D.

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]