Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheEye
Dags för första servicen, 12 månader och 1700mil på min V70 2,4D MY2010.

Har någon information om vad som görs och till vilken kostnad?
Några hotfix som utförs med servicen som ny programvara eller delar som byts?

/Mikael
av MattiasD
1700 mil och service? Och min bil som blir anklagad för täta serviceintervall....

Min bil har nu servats för 3000 mil och de gjorde egentligen inget förutom ordinarie punkter. Olja, filter, kupefilter, sedan kollade de alla vätskor och gjorde en massa säkerhetskontroller som luft i däck, säkheterhetsbälten osv. De uppdaterade mjukvaran också. Din bil är nyare än min så det är väl inte troligt de gör mer än utöver vad jag nyss nämnde. Såvida de inte gör någon fix som har med din motor att göra. Jag kör ju 2.5FT.
av Steff 99
MattiasD skrev:1700 mil och service? Och min bil som blir anklagad för täta serviceintervall....

Min bil har nu servats för 3000 mil och de gjorde egentligen inget förutom ordinarie punkter. Olja, filter, kupefilter, sedan kollade de alla vätskor och gjorde en massa säkerhetskontroller som luft i däck, säkheterhetsbälten osv. De uppdaterade mjukvaran också. Din bil är nyare än min så det är väl inte troligt de gör mer än utöver vad jag nyss nämnde. Såvida de inte gör någon fix som har med din motor att göra. Jag kör ju 2.5FT.
Serviceintervallen för diesel är 3000mil eller 12 månader beroende på vilket som inträffar först.
av riha
Hmm, det är väl först vid 3000 mil som den skal servas!? Elelr är det även så att den varnar om tiden är för lång (ett år i ditt fall)?

Jag hinner ju köra 5000+ mil per år så det blir alltid minst en service per år för min del och det är för var 3000 mil.
av MattiasD
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:1700 mil och service? Och min bil som blir anklagad för täta serviceintervall....

Serviceintervallen för diesel är 3000mil eller 12 månader beroende på vilket som inträffar först.
Aha, det betyder ju att ett extra oljebyte egentligen inte spelar någon roll för de flesta :idea: :wink:
av dimster
Ett extra oljebyte är aldrig fel. Jag byter olja varje 500 mil / 2 gånger om året.
Användarvisningsbild
av Momentum
Hur fungerar detta med 3000 mila intervall och de som kör lite
Får man full service varje gång ett år har passerat?
Byts ex kupefilter även om bilen bara gått 1000 mil
Man kan ju undra vad som tar slut efter ett år, eventuellt kan jag tänka mig att oljan kan bli sunkig av mycket kortkörning men i övrigt
Men om bilen bara körs få gånger så borde väl ingenting nästan påverkas
Oljan blir väl inte dålig för att den är i motorn, oljefilter filtrerar väl lika bra, samma för luftfilter, kupefilter, tändstift osv

Är det mest för att man vill ha en en slant varje år av varje bilägare?
av MattiasD
Momentum skrev:Hur fungerar detta med 3000 mila intervall och de som kör lite
Får man full service varje gång ett år har passerat?
Byts ex kupefilter även om bilen bara gått 1000 mil
Man kan ju undra vad som tar slut efter ett år, eventuellt kan jag tänka mig att oljan kan bli sunkig av mycket kortkörning men i övrigt
Men om bilen bara körs få gånger så borde väl ingenting nästan påverkas
Oljan blir väl inte dålig för att den är i motorn, oljefilter filtrerar väl lika bra, samma för luftfilter, kupefilter, tändstift osv

Är det mest för att man vill ha en en slant varje år av varje bilägare?
Då byter man enbart olja och filter, dvs man gör inte en full 3000-mila service. Därför har det extra olje bytet i flexifuelbilarna egentligen ingen betydelse för de flesta. Spelade lite dum i mitt förra inlägg som jag tror en del förstod. Tyvärr har Volvo en något fyrkantig serviceindikator som enabrt går på mil, kalender och maskintid. Jag hoppas Volvo börjar med en mer intelligent servideindikator som beaktar körbetendet som tex Audi har.
av Steff 99
riha skrev:Hmm, det är väl först vid 3000 mil som den skal servas!? Elelr är det även så att den varnar om tiden är för lång (ett år i ditt fall)?

Jag hinner ju köra 5000+ mil per år så det blir alltid minst en service per år för min del och det är för var 3000 mil.
Vad jag vet så varnar den för körsträckan, tiden(månader) även om gångtiden(timmar) skulle vara onormalt hög.
Då är det vilket av dessa parameterar som kommer först som indikerar att bilen skall ha en service och det innebär inte bara ett extra oljebyte om det skulle vara innan 3000 mil utan full service.

Flera andra märken har samma , men ofta så har dom då 3000mil eller 2 år beroende på viket som kommer först.

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]