Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpetters
#429690
Hej,

Jag har nyligen installerat Volvos fasta dragkrog på min XC70 (13 polig el). Installationen var ju relativt enkelt bl.a tackvare bra instruktion under tips och tricks.
Efter installationen bokade jag tid hos Upplands Motor som laddade in programvaran som krävs.

Nu är problemet att elen inte fungerar på draget, dvs inget lyser på kärran. Jag har testat följande.

* Kärran fungerar bra på andra bilen, dvs kärran är inte problemet
* Det finns 12v matning på en av av de 13 polerna (endast en) i kontakten, några av de andra ger ca 5v
* Säkringarna är hela och matar 12v på båda sidor

Är det någon som vet om man kan kolla om programvaran till kroken faktiskt har laddats in?
Hur ska strömmatningen se ut på den 13poliga kroken?
Något annat tips på vad som kan vara fel?

Mvh, Johan
av Mr T
#429814
jpetters skrev:Hej,
Efter installationen bokade jag tid hos Upplands Motor som laddade in programvaran som krävs.
Jag installerade också draget själv och när Bil-Nilsson i Alingsås la in programvaran så kopplade de in en "släpfejk", dvs en mätapparat som låtsades vara släp och indikerade att allt var som det skulle.

Det bör Upplands motor också kunna göra?

Har du kopplat jorden från kabelhärvan? Har för mig att det går att uppdatera programvaran även om jorden inte är kopplad.

MVH

//Mr T
#429836
Ja, enligt "bokningen" för verkstaden skulle de ha testat efter uppgraderingen av mjukvaran. Men jag misstänker att det aldrig gjordes någon uppgradering. Det var ett par andra saker som utfördes på bilen och detta kanske missades. Men detta är som sagt min misstanke och inte bekräftat.

Jorden borde vara ok. Jag kopplade in den enligt instruktionen, dvs tillsammans med en annan befintlig jord. Det fungerar också bra som jord för mätinstrumentet.
Om jorden inte är inkopplad borde väll "släpfejket" inte fungera ok.?. Hur som helst ser det ok ut.

Det får blir ett samtal till Upplands Motor imorgon igen.

Mvh, Johan
av Mr T
#429851
jpetters skrev:Om jorden inte är inkopplad borde väll "släpfejket" inte fungera ok.?
Mvh, Johan
Nej då fungerar inte släpfejket.

Så ring du Uppland och säg att de inte fungerar så får de lösa problemet.

//Mr T

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]