Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilar med Personal Car Communicator (PCC) har ju en funktion som kallas Heartbeat Sensor som efter larm ska kunna indikera att "någon kan befinna sig i bilen". Kanske är det ett extra lull lull till glaskross-sensorn som lyssnar efter ljud eller hur skulle man annars lösa detta? Själva namnet antyder ju att det skulle räcka att befinna sig i bilen så att den hör en persons hjärtslag men så känslig tvivlar jag på att funktionen är, och är det ljud i allmänhet borde det ju räcka att knacka på rutan för att det skulle "lyssnas av". Säker någon på forumet som vet mer / testat? :-)-)
Ett hjärtslag har ju en viss "form" och frekvens (i fråga om regelbunden upprepning, inte ljudfrekvens). En knackning på rutan uppfyller nog inte bilens krav för hjärtslag. Kan tänka mig att frekvensen måste vara kanske 40-200 slag per minut och att "ljudet" måste vara DUNK-dunk, som ett hjärtslag låter.
Det sitter iaf en accerelometer (likadan som i en iPhone) fast betydigt känsligare, det är den som känner av hjärtslagen. I bagageutrymmet finns även en nödknapp för att öppna luckan inifrån, och en koldioxiddetektor som ska mäta om det ligger en person där (personer förbrukar som bekant syre).
Jwinkler skrev:Kallas även för "gris-sensorn" på verkstäder just för att den endast kan registrera en människa och en gris hjärtslag. inga andra varelser =)

Amerikanernas påfynd förövrigt, för där sitter det ofta någon påtänd drön och väntar i bilen när du tex handlat. Sen kan du se det med nyckeln om nån befinner sig i bilen =)
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]