Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Är på det stora hela nöjd eller mycket nöjd med min V70 (MY10). Men när solen nu blivit stark så har jag problemet att mina ögon blir mycket irriterade. Jag har svårt att titta och måste kisa. Det är min första Volvo och jag väntade mig inte något sådant. Jag upplevde inte det på min förra (små)bil som jag hade tre somrar och som kostade mindre än halva Volvon.
Samtidigt har jag sett en V70NG med ett drygt decimeterbrett tonat område högst upp. Har inte tänkt på detta på V70II. Är det någon mer som irriteras av starkt ljus genom vindrutan? Hoppas jag inte missade ett tillval när jag specade. Är nästan helt hundra att jag inte sett något om detta, bara toning av bakrutor.
Eftersom jag har glasögon kan jag inte bära solglasögon, om nu någon fick en smart ide'. Har heller ej planer på att köpa solskydd för glasögonen. Föredrog att köra med vanliga glasögon i förra bilen och det funkade perfekt.
Framrutan är ju aldrig tonad annat än längst upp. Men du har rätt, min är inte heller tonad alls. Dock hjälper ju den delen långt ifrån alltid. Hur gjorde du förr när solen stod lågt?
Det är inte rutan som är grymt sliten? Då ser man ju knappt nånting pga alla konstiga brytningar av ljuset.
Ogya skrev:Hej!
Är på det stora hela nöjd eller mycket nöjd med min V70 (MY10). Men när solen nu blivit stark så har jag problemet att mina ögon blir mycket irriterade. Jag har svårt att titta och måste kisa. Det är min första Volvo och jag väntade mig inte något sådant. Jag upplevde inte det på min förra (små)bil som jag hade tre somrar och som kostade mindre än halva Volvon.
Samtidigt har jag sett en V70NG med ett drygt decimeterbrett tonat område högst upp. Har inte tänkt på detta på V70II. Är det någon mer som irriteras av starkt ljus genom vindrutan? Hoppas jag inte missade ett tillval när jag specade. Är nästan helt hundra att jag inte sett något om detta, bara toning av bakrutor.
Eftersom jag har glasögon kan jag inte bära solglasögon, om nu någon fick en smart ide'. Har heller ej planer på att köpa solskydd för glasögonen. Föredrog att köra med vanliga glasögon i förra bilen och det funkade perfekt.
Nu hjälper det inte speciellt mycket med tonad överkant på rutan, det beror nog även på att ögonen förändras ...gå till en ögonläkare o kolla, där kanske du finner problemet.
Annars finns det solglasögon med "styrka" det har jag när jag spelar golf, så jag har heltäckande glas de går att använda utan problem vid bilkörning.
Har även jag skaffat solglasögon med styrka i för att slippa sitta och kisa, åker V70N så den där lilla tonade randen i ovankant hjälper inte mycket. Allra helst när solen står ganska lågt så hjälper ju inte den tonade överdelen för fem öre.
Ogya skrev:Är det någon mer som irriteras av starkt ljus genom vindrutan?
Jo när jag på natten kör norrut på E10:an och midnattssolen lyser rätt i ögonen blir jag också besvärad, men det är inget speciellt för min XC70. Det blev jag även med mina tidigare bilar, jag fäller helt enkelt ner solskyddet och gör det bästa av situationen. Men tillbaka till ditt fall: Du körde utan solglasögon i din förra bil och då bör du kunna göra det i din nya Volvo också menar du? Och eftersom du inte kan göra det så undrar du vad som är "fel" på bilen? Ingen ska heller komma och rekommendera dej solglasögon som är slipade med din styrka som "smart idé"? Låt mej gissa att i förhållande till din tidigare småbil så har framrutan i din V70 en flackare vinkel, och tack vare att det är en större bil sitter du inte lika nära innertaket som tidigare?
Solbrillor på 8) 8) 8)

Jag har också detta problem - men när det är lätt dis och himlen helljus så är det nästan värre än direkt sol.
Men det är synd att klaga på vädret, eller bilen heller för den delen.
Men tillbaka till ditt fall: Du körde utan solglasögon i din förra bil och då bör du kunna göra det i din nya Volvo också menar du? Och eftersom du inte kan göra det så undrar du vad som är "fel" på bilen? Ingen ska heller komma och rekommendera dej solglasögon som är slipade med din styrka som "smart idé"? Låt mej gissa att i förhållande till din tidigare småbil så har framrutan i din V70 en flackare vinkel, och tack vare att det är en större bil sitter du inte lika nära innertaket som tidigare?
(Skrivet av plamek)

Precis! Jag (trådskaparen) vill ha en förklaring till varför jag har problem i V70:n men inte i förra bilen, inte ett enkelt tips att skaffa solglasögon, och veta om jag missade ett 'option' i samband med beställningen. Till jämförelsen: Bägge bilarna har mörk instrumentpanel. Takhöjden var minst lika bra i andra bilen så jag satt inte närmre taket då. Återstår väl rutans lutning, som borde vara större på en lång bil, sittposition i förhållande till rutan samt typ av behandling av rutan. Kanske spelar även välvningen av rutan roll. Jag får helt enkelt försöka spana in den gamla biltypen igen och "benchmarka". (Och "Tartryffels" kommentar om sliten vindruta på V70:n stämmer inte heller. Bilen är relativt ny, ca 1100 mil.)
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]