Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Månag vet om denna funktion men tänkte ändå påminna om den nu när värmen är här:

Våra bilar är utrustade med global opening/closing vilket gör att du kan öppna alla rutor (inkl ev taklucka) med fjärrkontrollen redan innan du kommer fram till bilen. Detta för att släppa ut värmen i bilen innan man sätter sig. Funktionen fungerar också om någon glömt hissa upp rutorna eller takluckan när du skall låsa bilen. Funktionen räcker så långt som fjärrkontrollens räckvidd är, d.v.s. ca 50m eller så.

För att öppna alla rutor samtidigt så håller du inne öppningsknappen på fjärrkontrollen i va 5-6 sekunder. Då hissas alla rutor ned. Du gör det omvända om du vill stänga alla rutor när du går ifrån bilen, dvs håll inne låsknappen på fjärrkontrollen i ca 5-6 sekunder.

tillägg:, Denna funktion gäller oavsett utrustningsnivå, d.v.s. det är standard på V70/XC70/S80/XC60 m.fl

Ha det bra i sommarvärmen :D
Gjorde detta igår när jag var på väg mot bilen och tempraturen låg runt 30 grader, då kändes funktionen extra välkommen!
på tal om sommarvärme.. som tur är, har jag auto fläkt, helt underbart.. Fatta man bara låser upp dörrarna så kyls bilen ner, visst är det underbart, men om man nu har keyless, och har vant sig med att inte använda den förbannade fjärren, då går man fram till bilen som legat o stekt under solen, rycker i dörrhantaget, låser upp och..... "fuck!" :))))))))))))))

Jag har inte lyckats använda autofläkten en endaste gång, lite märkligt för då jag låser upp dörren nyckellöst, kommer på, stänger igen o låser.. sedan när jag öppnar upp med fjärren då verkar inte autofläkten reagera.. ska fan avaktivera keyless nu under sommaren :)
Bitez skrev:på tal om sommarvärme.. som tur är, har jag auto fläkt, helt underbart.. Fatta man bara låser upp dörrarna så kyls bilen ner, visst är det underbart, men om man nu har keyless, och har vant sig med att inte använda den förbannade fjärren, då går man fram till bilen som legat o stekt under solen, rycker i dörrhantaget, låser upp och..... "fuck!" :))))))))))))))

Jag har inte lyckats använda autofläkten en endaste gång, lite märkligt för då jag låser upp dörren nyckellöst, kommer på, stänger igen o låser.. sedan när jag öppnar upp med fjärren då verkar inte autofläkten reagera.. ska fan avaktivera keyless nu under sommaren :)
Är det så "enkelt"
Jag har funderat på hur jag skall programera bilen för att autofläkten skall gå igång...men jag öppnar alltid "keyless" så där blir man blåst... :lol: men utan att fläkten startar.
Steff 99 skrev: Är det så "enkelt"
Jag har funderat på hur jag skall programera bilen för att autofläkten skall gå igång...men jag öppnar alltid "keyless" så där blir man blåst... :lol: men utan att fläkten startar.

Jo, :))) men uppenbarligen inte enkelt, då jag inte lyckas nyttja funktionen... handhavande fel! :)))))))))))))))) Annars så är det en underbar funktion, en riktig sådan man inte kan leva utan :))))))))))) Jag var nere i Turkiet med min gamla bensinare, tro mig, funktionen uppskattas enormt då det är över 40 grader i skuggan! :))) På den hade jag inte keyless, det är det som ställer till det numera :))))))))))))))))))))))))))))))))))
perhall skrev:På min bil öppnas inte takluckan, men den stängs med funktionen...
Ja du har rätt perhall! Just takluckan fungerar bara vid stängning. Jag kollade Volvos hemsida. Trodde det var både öppning och stängning :oops: Märkligt iofs? Undra vilken anledning det kan vara att den inte tillåts öppnas med fjärren? Bevisligen finns hårdvaran...
Står i MY10-handboken att takluckan ska öppnas i komfortläge om man upprepar att trycka in lås upp-knappen på fjärren efter att man fått ner rutorna.
På min My08 öppnas inte takluckan dock vid detta förfarande, kan ju ha tillkommit på senare årsmodeller.
Taklucka!! Då den är öppen, funkar ju klimatanläggningen sämre. Det slutade jag med redan på 745:a tiden. Fast kanske mysigt om man röker pipa?? :lol: :lol:
(Autofläkten går ju bara 10- 30 sek innan man är framme. Tycker inte den hinner vädra ut just något.
Ska tilläggas att autostarten av kupefläkten enligt manualen är en del av CZIP som startar fläkten för att evakuera ut skadliga ämnen och tiden som fläkten går minskar successivt under bilens fyra första år... Det är alltså inte AC:n som går(då måste ju motorn vara igång).

En annan detalj är att tjänsten bakom Volvo On Call har stöd för fjärrstart av kupefläkten via SMS men Volvo har tyvärr inte valt att implementera detta...
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]