Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För ca ett år sen kom ju nya D5 som då genom många förändringar skulle vara starkare, tystare och ca 10 procent snålare. 6,4 för en manuell V70. Nu har förbrukningen EU-mix plötsligt sänkts till 5,4 utan att Volvo berättat något om modifieringar. Förutom att jag starkt tvivlar på att den blivit så mycket snålare, undrar jag vad de har gjort. Det måste ju vara unikt låg förbrukning för en så stor 205 hk kombi.
PH
perhall skrev:För ca ett år sen kom ju nya D5 som då genom många förändringar skulle vara starkare, tystare och ca 10 procent snålare. 6,4 för en manuell V70. Nu har förbrukningen EU-mix plötsligt sänkts till 5,4 utan att Volvo berättat något om modifieringar. Förutom att jag starkt tvivlar på att den blivit så mycket snålare, undrar jag vad de har gjort. Det måste ju vara unikt låg förbrukning för en så stor 205 hk kombi.
PH
Låter onekligen mysko då vi pratar om en form av blandad körning och att nå låga 5,4. Här i forumet har ju diskussionerna snarare varit de omvända, dvs måna är missnöjda och ligger runt 0,7 eller ännu högre.......iofs kör de sverigecyken med AC avstängd etc men ändå......

Det skulle kunna vara en växellåda med högre utväxling, likt den jag har i 2,5FT MY10 men jag har för mig att den nya D5:an också fick en liknande låda då den introducerades. Vi pratar ändå om en minskning på mer än 15% från 0,64 till 0,54. Känns mysko som sagt......
perhall skrev:Nu har förbrukningen EU-mix plötsligt sänkts till 5,4 utan att Volvo berättat något om modifieringar.
PH
Man berättar inte om alla modifieringar som görs. Inte ens bilen som byggs på fredag ser exakt ut som den som byggdes i måndags! Så ofta ändras det saker... I detta fallet kunde man iofs berättat vad man gjort då det faktiskt spelar roll för kunden, denna gång i det icke helt oviktiga ämnet förbrukning.

Man har har bytt från remdriven till elmotordriven hydraulpump för servostyrningen. Kommer inte ihåg exakt hur många procent det gör. Tror även att remmarna går lättare och att generatorn bara laddar vid gynsamma tillfällen. Finns säkert fler skillnader...
Förklaringen jag fått av försäljaren jag pratat med säger att de gjort en ny körning i EU-mix för MY11 volvo har kommit fram till att D5 går snålare om man startar på 2:ans växel i stadskörning samt att i stort sett alla MY11 fått bromskraft återvinning dvs den laddar batteri när den motorbromsar Så här står det om D5 på volvos hemsida.... Den senaste generationen femcylindriga D5 turbodieslar tar bränsleekonomi och sofistikering till helt nya höjder. Den senaste turbon och Piezo-tekniken med högtrycksinsprutning ger detta supermoderna femcylindriga kraftpaket ett exceptionellt vridmoment (max. 420 Nm) genom hela varvtalsområdet. Lugn gång och låg ljudnivå gör upplevelsen ännu behagligare. Denna 2,4-litersmotor har en sekventiell dubbelturbo. Vid låga varvtal aktiveras en lågtrycksturbo som direkt ger kraft och snabb start. Vid högre varvtal tar en högtrycksturbo gradvis över för att underlätta snabba omkörningar. Dessutom har vi lagt till dubbla kromade ändrör för en ännu sportigare framtoning. För att ytterligare optimera effektiviteten i alla förhållanden har D5 även Volvos koldioxidminskande teknik för återvinning av bromsenergi. Ett underhållsfritt partikelfilter minskar effektivt sotpartiklarna i avgaserna och avancerad avgaskontroll bidrar till låg kväveoxidnivå – D5 uppfyller redan de kommande strikta Euro 5-kraven för avgasutsläpp.
D5 automat har gått från 6,8l/100km till 6,4l/100km på pappret och då hamnar man väl på 8.1l/100km istället för 8.5l/100km verklig förbrukning.
"alltid något" som Fan sa när han fick syn på Åmål. 8)
Intressant att V70II D5 är specad till 0,54 medans D3 är specad till 0,55 för manuell medan för automaten så är D5 specad till 0,64 och D3 0,61. Så med automat är D3 snålare än D5 och tvärtom för manuell med undantag av landsväg där D3 är 0,1 snålare än D5, ska man tyda det som att automaten inte är lika kompatibel med dubbelturbon som med singelturbon?

D3
Bränsleförbrukning (Blandad) Sexstegad Geartronic automatlåda 6.1 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 5.5 l/100km
Bränsleförbrukning (Stad) Sexstegad Geartronic automatlåda 8.2 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 7.2 l/100km
Bränsleförbrukning (Landsväg) Sexstegad Geartronic automatlåda 4.8 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 4.6 l/100km

D5
Bränsleförbrukning (Blandad) Sexstegad Geartronic automatlåda 6.4 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 5.4 l/100km
Bränsleförbrukning (Stad) Sexstegad Geartronic automatlåda 8.8 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 6.7 l/100km
Bränsleförbrukning (Landsväg) Sexstegad Geartronic automatlåda 5 l/100km
Sexväxlad manuell växellåda 4.7 l/100km
Är det inte frågan om att få olika karaktärer på de olika bilarna
D3 bränslesnål
D5 "sportig"
D3 han är högre växlad, nog skulle D5 orka med samma utväxling som D3, så det är andra saker man vill framhäva

Slutväxel D3 man/aut 3,567:1 / 3,075:1
Slutväxel D5 man/aut 4,00:1 / 3,200:1
Hastighet vid 1000rpm D3 man/aut 62,0 / 56,6
Hastighet vid 1000rpm D5 man/aut 58,8 / 54,5
Steff 99 skrev:D5 automat har gått från 6,8l/100km till 6,4l/100km på pappret och då hamnar man väl på 8.1l/100km istället för 8.5l/100km verklig förbrukning.
"alltid något" som Fan sa när han fick syn på Åmål. 8)
Om det är viktigt för dig sååååå ... Sluta klaga på din förbrukning, gör något åt den istället, det gjorde jag.

Bytte aut -> manuell så
-nu spara man 30% diesel och åker superbilligt/snålt
-sparar 16.000 i inköp,
-får snabbare acc,
-högre toppfart
-slipper oroa sig för framtida byte av automatlådan för 40 tusen

Visst är det slappt att slippa växla själv men priset av allt man förlorar är inte värt det, när volvo släpper en DSG/Powershift blir det andra bullar.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]