Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
För en normalbilist med i V70-fallet 2000 mil/år är nog inte skillnaden i ägandekostnad stor, tror jag, för D3 vs FT.
Anta att D3 drar 0,7, 2,5FT 1,0 BF eller 1,35 etanol och DRIVe 0,6.
D3 är 24000 dyrare än DRIVe att köpa och drar lite mer och har 4000 i skatt istället för 0 år 0-5. Men billigare att serva (ca 1,25 mindre/mil på 12000mil)!
FT kostar som D3 att köpa men har 0 i skatt år 0-5. Ca 3 kr dyrare per mil (13,5*0,7 vs 9,5*1,35) +0,25kr för dyrare service (extra oljebyte men ngt billigare storservicar). Brytpunkt ca 1500mil/år.

Synpunkter?
PH
av perhall
kave skrev:Jag antar att du inte är intresserad av bränslevärmaren i dieslarna? Andrahandsvärdet är klart lägre på ft modellen.
Tänkte på den igår men glömde bort den nu:) Ja, den är bra. Viktigare kanske i en diesel med långsammare värme och kanske inte värd 13000 men helt klart ett plus!

Du har nog rätt om andrahandsvärdet. När jag köpte min 2,5T var en D5 35000 dyrare. Det får man knappast igen idag. Men nu är ju D3 och FT lika dyra...
PH
av Steff 99
perhall skrev:
kave skrev:Jag antar att du inte är intresserad av bränslevärmaren i dieslarna? Andrahandsvärdet är klart lägre på ft modellen.
Tänkte på den igår men glömde bort den nu:) Ja, den är bra. Viktigare kanske i en diesel med långsammare värme och kanske inte värd 13000 men helt klart ett plus!

Du har nog rätt om andrahandsvärdet. När jag köpte min 2,5T var en D5 35000 dyrare. Det får man knappast igen idag. Men nu är ju D3 och FT lika dyra...
PH
Det med andrahandsvärde mellan diesel och etanol är mer beroende på politikerna och vad de hittar på gällande drivmedelsbeskattning och också hur råoljepriset kommer att stiga, det påverkar dieselpriset.
Är det någon som kollat i kristallkulan ? :???:
av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:

PH
Det med andrahandsvärde mellan diesel och etanol är mer beroende på politikerna och vad de hittar på gällande drivmedelsbeskattning och också hur råoljepriset kommer att stiga, det påverkar dieselpriset.
Är det någon som kollat i kristallkulan ? :???:
Ja. Och hur bra de håller. Min allmänna uppfattning är att bensinbilar håller bäst, diesel, etanol och biogas har rätt ofta olika typer av hållbarhetsproblem, särskilt moderna varianter med hög effekt och teknik för låg förbrukning./PH

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]