- lör 10 jul 2010, 07:35
#426066
För en normalbilist med i V70-fallet 2000 mil/år är nog inte skillnaden i ägandekostnad stor, tror jag, för D3 vs FT.
Anta att D3 drar 0,7, 2,5FT 1,0 BF eller 1,35 etanol och DRIVe 0,6.
D3 är 24000 dyrare än DRIVe att köpa och drar lite mer och har 4000 i skatt istället för 0 år 0-5. Men billigare att serva (ca 1,25 mindre/mil på 12000mil)!
FT kostar som D3 att köpa men har 0 i skatt år 0-5. Ca 3 kr dyrare per mil (13,5*0,7 vs 9,5*1,35) +0,25kr för dyrare service (extra oljebyte men ngt billigare storservicar). Brytpunkt ca 1500mil/år.
Synpunkter?
PH
Anta att D3 drar 0,7, 2,5FT 1,0 BF eller 1,35 etanol och DRIVe 0,6.
D3 är 24000 dyrare än DRIVe att köpa och drar lite mer och har 4000 i skatt istället för 0 år 0-5. Men billigare att serva (ca 1,25 mindre/mil på 12000mil)!
FT kostar som D3 att köpa men har 0 i skatt år 0-5. Ca 3 kr dyrare per mil (13,5*0,7 vs 9,5*1,35) +0,25kr för dyrare service (extra oljebyte men ngt billigare storservicar). Brytpunkt ca 1500mil/år.
Synpunkter?
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24