Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Överlever den till nästa modellår då det troligen kommer en facelift? Någon som vet?
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev:Överlever den till nästa modellår då det troligen kommer en facelift? Någon som vet?
PH
Det tror jag nog. Om det inte kommer en modernare Flexifuelmotor innan dess. Inte tror jag att man upphör med 2,5 FT och bara har 2,0 F i V 70.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det är väl i så fall större risk att 2.0F försvinner då. 2.5FT är ju känd för att gå ruskigt bra och speciellt med polestar trim istoppat i bilen. Motorn fick ju nyligen en lite effektökning till 231hk.
av perhall
Jag tänker mig snarare att 2,0F finns kvar (eller justeras lite med t ex 152 hk) och att 2,5FT ersätts med en etanolversion av den nya 2,0T-motorn. Kanske en 2,0FT med då lite fler hk, t ex 220 (2,0T kommer ju också som T5 med 240 istf 203 hk./PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Kanske dags att skriva namnlistor till Volvo Personvagnar, med rubriken:
FORTSÄTT BYGG 2,5FT
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Guligan skrev:Kanske dags att skriva namnlistor till Volvo Personvagnar, med rubriken:
FORTSÄTT BYGG 2,5FT
Ja för sjutton! Gör ingen Mondeo av Volvo. Fortsätt med femman!!!
av viktore
Enligt halvsäkra källor så lanseras snart en 5cyl bensinare till S60, åtminstone i USA. Motorstyrka - "quite powerful", citat en ÅF från andra sidan pölen.
av RonnyRaw
Enligt min säljare och kontakt på Volvo så kommer 2,5FT att läggas ned vid ärsskiftet.

Säljaren sa att man bara kan man beställa den med R-design nu, vet inte om det stämmer, inte kollat.

Kompisen säger att det är ledningens beslut för att "Ta ännu ett steg emot ett miljövänligare bilmärke".

Min högst oproffessionella teori är som följer:

Bensin/Etanol motorerna kommer att döpas om precis som dieselmotorerna typ: T2, T3 och T4 (kanske T6 eller T5 kommer ligga kvar). Dessa kommer ha följande specar: T2: 1,6, T3: 2,0, T4: 2,0T T5 eller T6 kommer förmodligen ha en 2,0 också fast med uppgraderad mjukvara samt större snurra.

Motorerna kanske inte kommer att ha de benämningarna men kontentan kommer vara densamma gissar jag på.

En ganska stor anledning till att jag slog till på R-design kampanjen eftersom motorn kommer fasas ut.

USA marknaden kommer garanterat se annorlunda ut eftersom miljötänk och svaghet inte fungerar hos dem. Se bara på Saab, enda bilen dom egentligen sålde va en ombyggd GM SUV som inte europa sett röken av.
Användarvisningsbild
av Funk
Kompisen säger att det är ledningens beslut för att "Ta ännu ett steg emot ett miljövänligare bilmärke".
Eller också beror det helt enkelt på att dagens etanolmotorer inte klarar Euro5-kraven som är en förutsättning för att man skall få tillverka dem efter årsskiftet... :wink:

/Thomas
av ja1809
Min tolkning av vad som händer med V70:s motorpallett är följande:
2.0, 2.0F, 2.5T och 2.5FT försvinner innan årsskiftet, och ersätts av T4 (1.6 - 180hk) och T5 (2.0 - 240hk). I vår kommer även en etanol version T4F.

Orsaken till att man gör så här är förstås för att bensin femman drar för mycket bensin. Det är en trevlig motor men helt enkelt för törstig... Det passar inte in i miljötänket...

Varför har man då sett till att miljöklassa 2.5FT för EURO5 (vilken den är)? Jo, för att den kommer att finns kvar till S80 ett tag till...

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]