Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddanM
Hörde idag (från säker källa) att det varit stora problem på fältet med D5:ans spännrulle till drivremmen som i sin kan
haverera och kan trassla in sig i kamremmen => motorras.

Känner någon igen detta?

Är spanat efter en XC70 av senare modell, men när man hör det här blir man en aning skeptisk.

//F
av lobbysleeper
Min svärfar har en V70 D5 AWD MY08 (uttagen april ungefär), han fick brev hem om detta i våras och kallades till verkstaden för att fixa detta.
Själv har jag inte fått nåt brev (D5 MY08 uttagen nov -07).

Kanske skiljer något mellan AWD eller utan? eller specifika tillverkningsveckor...
av Vålvå
En bekant till mig hade inte heller fått någon info från volvo, men när han lämnade in bilen för ett annat fel blev det bråttom att fixa spännrullen.
Tydligen blir inte alla kontaktade på rätt sätt.
av FreddanM
OK
Verkar ju ändå finnas en viss uppstyrning från Volvos sida även om det är märkligt att informationen inte når ut till alla.

Vet någon om det monteras en bättre rulle eller om man helt enkelt förkortar bytesintervallet på de befintliga (sämre) rullen?

//F
Användarvisningsbild
av Variosboy
Fick min rulle utbytt i maj, fick inget brev om det, men hörde ett litet litet gnissel en dag och ringde volvo samma dag, en fredag, och fick tid på måndagen efter. Han jag pratade med sa att det förmodligen var spännaren och att jag absolut inte skulle åka några onödiga turer under helgen då det varit flera som haft ras på grund av rullen. Nu får man tydligen en annan modell när de byter, som också ska hålla längre..
av Primus
På min bytte de vid en vanlig service. Om jag nu inte kommer ihåg helt fel.. :oops: Det är ju inte helt ovanligt att de(biltillverkare) inte byter ut delar akut. De kan se ett fel och låte sevicen ta omhand detta. Är det ett lite allvarigare fel går de ut med ett brev till de som inte gjort service och fått delen bytt. Är det riktigt viktig går de ut med brev till alla direkt.
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]