Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Jag undrar just över en sak som irriterar mig ganska mycket... Min framruta är lagad 3ggr! 3ggr för div. mindre stenskott. Sedan när solen ligger på, ser jag över hundra små små små stenskott. Jag har nog aldrig haft det så på ngn annan bil, just att den här är full av mindre stenskott tycker jag är tråkigt. Undra om volvo har lite sämre kvalite på framrutorna nu än de haft tidigare?

Min förra bensinare (2008 II) såg inte ut så här, de lite äldre bilarna jag haft såg absolut inte ut så här, de andra märkena jag kört såg inte heller ut så här :))))

Önska jag kunde ta ett kort på rutan då solen ligger på o visa, ser precis ut som om det regnar... skit konstigt!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Lagade 3 stenskott på min igår, och glas-"nissen" sa att det var mycket tunnare glas i rutorna på i princip alla nyare bilar, och det blivit tunnare och tunnare de sista 15-20 åren..
av Bitez
just att det lätt blir spricka förstod jag redan då jag hade min förra... Men de här små prickarna, helt otroligt, ser verkligen ut som om det regnar... :(
av Mr T
Jovisst har det blivit sämre och sämre glas med åren.

Har kört både en 760 och 960 uppemot 30kmil och de rutorna såg förvisso slitna ut men inte mer slitna än en ruta från S80N efter 6.000 mil.

Riktigt tråkigt och än mer så när man betänker att just framrutan använder du hela tiden när du kör och att den väldigt mycket påverkar huruvida du kan framföra ditt forden på ett säkert sätt.

Har för mig att Volvo vurmar just för säkerhet ??:-/

//Mr T
av PeterTh
Är det inte så att de idag använder kross istället för naturgrus vid sandning? Krosset blir ju mycket vassare och det diskuterades ju i våras i pressen att det t o m orsakade punkteringar.

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av Bosa
Tror det är en kombination av det som PeterTh skriver och ömtåligare rutor. Märker även på min gamla skorv att man får fullt med småmärken ganska snabbt.
Min ruta är också full av små små stenskott, som om rutan vore sandblästrad...
Det ser risigt ut, men framför allt så försämrar det sikten vid regn.
Tycker inte torkarna får rent rutan ordentligt då, utan det ser ut som när bladen är slitna, blir tunna streck kvar efter svepen.
Trots att bladen är fräscha. Så det måste vara alla små små märken som det samlas kvar vatten i.

"Får" man byta en ruta som är full av dessa hål mot vanliga självrisken? Eller måste det vara ordentliga stenskott/sprickor för att de ska godkänna ett byte?
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]