Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#425443
Sådär ja! Nyss hemkommen från garaget efter att ha "faceliftat" min S80 modellår 08 lite..

Köpte ett paket från hova.com med grill, luftintag (nedre grillen) samt dimljuskåpor. Priset var väl inget vidare. Tror nästan att Bilia var billigare. Men vilket lyft det blev :)

Det var lite meckigt med grillen men gick bra utan att man behövde plocka ner hela fronten. Bara att försiktigt snäppa loss den med något smalt och styvt.

Med den nedre grillen fann vi det enklast att bara snäppa loss kromlisten från den nya och föra över till den gamla. Gick fantastiskt bra.

Dimljuskåporna var även de superenkla att byta.

När vi ändå höll på så bytte vi ut positionsljuslamporna och regplåtbelysningen till LED. Upptäckte dock att regplåtbelysningen lyser jättesvagt i några minuter efter att man stängt av och låst bilen. Tror ni att det gör något så att jag måste skaffa motstånd eller är det ingen fara??

Nya regskyltar samt regskylthållare var man ju också tvungen att montera :)

Vi försökte även montera backspegelkåpor av R-design-modell. Tvärt emot vad jag trodde i förväg så var det dessa som strulade mest. Även dessa var beställda från hova.com. Jag kunde inte se någon Volvo-märkning någonstans på dem och passformen var tveksam. Jag blev dessutom förvånad över att de var i plast? Det slutade med att två plastsnäppen gick sönder på högra kåpan. Jag hoppas att den inte flyger av i farten när man kör.. Tror ni jag blivit lurad och fått piratdelar? Jag har för mig att de kostade minst lika mycket som på Bilia.

Kände att jag ville dela med mig av detta för det var inte så kostsamt (lite knappt 5000 allt som allt) men gjorde stor skillnad. Har tyvärr ingen bild på bilen än.
#425505
Trevligt med lite nya prylar! Tråkigt att det verkar vara tveksam kvalitet..
LED-ljus drar typ ingen ström alls, så att de lyser någon timme spelar ingen roll. :wink:

Jag är mycket intresserad av hur du gjorde för att byta grill! Jag ska nämnligen byta själv hade jag tänkt.. Vad lossade du för att byta och hur? Är det de runda svarta knapparna?
Sedan vill vi givetvis se lite bilder också! :)
#425506
Trevligt med lite nya prylar! Tråkigt att det verkar vara tveksam kvalitet..
LED-ljus drar typ ingen ström alls, så att de lyser någon timme spelar ingen roll. :wink:

Jag är mycket intresserad av hur du gjorde för att byta grill! Jag ska nämnligen byta själv hade jag tänkt.. Vad lossade du för att byta och hur? Är det de runda svarta knapparna?
Sedan vill vi givetvis se lite bilder också! :)
#425530
Kul med lite styling. Vi måste ju få se lite bilder :D Det måste du lägga upp!

använd tex forumbilder.se och ladda upp din bild. Klipp ut URL-länken du får och klistra in i tråden.
#425532
Jag har bytt både positionsljus och dimljus till LED då dimljusen ser alldeles gula ut i jämförelse med LED positionsljusen och Xenonljuset. Nu har allt samma färg. Lägger upp en bild så att du kan se.

Klicka på bilden för att se större

Bild
#425592
OK! Dimljusen var lätta att byta till LED. Lättare än positionsljusen då det inte var lika pilligt och ont om utrymme. Borde vara billigt även att låta mekanikern byta dimljusen om du skulle vilja det. När jag gjorde det själv tog det ca 10 minuter per sida fram. Kostnaden var 360 Kr/par över disken hos Xenonkungen i Kungsbacka. Positionsljusen kostade 120 kr/par. Xenonkungen skall ha bra grejer enligt många här på forumet. Finns även webbshop så klart.

Här är en bra länk till en annan tråd där flera beskriver hur de gjort.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =LED+xenon

Huvudlyktan fram är superenkel att lossa (två sprintar som håller hela lyktan )och för att byta positionslampan behövs inga verktyg förutom en näbbtång att hålla i själva lampan med då det är trångt att komma åt. OBS! alla LED-lampor är polkänsliga så kolla att du monterat dem åt rätt håll innan du skruvar tillbaka allt och inse att det inte lyser. Om det är 50% chans att montera fel så kan man ge sig sjutton på att man lyckas få båda åt fel håll :D

För att byta dimljuslampan behöver du endast en torxmejsel. Dimljuset sitter endast med en enda torxskruv. Det bökigaste med dimljusen var att lossa den svarta kåpan runtom för den sitter som berget men är av seg plast så det var bara att dra och dra tills den lossnade :D dimljuslampan går inte att montera fel då den endast passar åt ett håll.
#425642
NordmanV8 skrev:Trevligt med lite nya prylar! Tråkigt att det verkar vara tveksam kvalitet..
LED-ljus drar typ ingen ström alls, så att de lyser någon timme spelar ingen roll. :wink:

Jag är mycket intresserad av hur du gjorde för att byta grill! Jag ska nämnligen byta själv hade jag tänkt.. Vad lossade du för att byta och hur? Är det de runda svarta knapparna?
Sedan vill vi givetvis se lite bilder också! :)
Ok, ja jag kom iväg till jobbet imorse så lamporna hade inte dragit ur batteriet iaf :)

Det finns väl några trådar om grillbyte på detta forum. Om inte annat så finns det minst en tråd om hur man byter på en V50 och tillvägagångsättet här var detsamma.

Grillen sitter fast med ett antal plastsnäppfästen eller vad man ska kalla det. Kanske tiotalet allt som allt (4 uppe, 4 nere samt en på vardera sida har jag för mig). Kolla på den nya grillen som du ska montera var dessa fästen sitter. Sen får man ta något smalt och styvt och pilla in mellan grillen och lacken där fästena finns. Jag använde mig av en spackelspade och en smal elmejsel, båda två hade jag lindat tejp runt för att inte skada/repa någonting. Det underlättade att ha en medhjälpare som lyfte lite i grillen så att glipan blev något större. På så sätt vidrörde man aldrig lacken med verktygen. Börja med undersidan och lirka försiktigt med mejseln samtidigt som man försiktigt drar grillen lite utåt. Sen tar man ett fäste i taget (det första fästet är svårast). När den gamla grillen är loss, trycker man enkelt dit den nya.

Jag hade ju tjuvövat iom att jag bytte grillen på V50n jag hade innan, så det hela var klart på max tio minuter och inte minsta tillstymmelse till repa blev det 8)

Kollar man instruktionen som Volvo tillhandahåller så tycker jag den verkar väldigt krånglig och hade nog inte vågat ge mig på det...
Senast redigerad av 1 modin, redigerad totalt 0 gånger.
#425644
Emiljonsson7 skrev:Kul med lite styling. Vi måste ju få se lite bilder :D Det måste du lägga upp!

använd tex forumbilder.se och ladda upp din bild. Klipp ut URL-länken du får och klistra in i tråden.
Jag har dessvärre inte tagit några bilder på "pärlan" än.. Tänkte göra det i helgen. Får se om jag hinner lägga upp något på söndag kanske!

En liten parentes: När jag berättat för folk att jag köpt S80 har första kommentaren ofta varit "va, har du köpt en gubbil redan?" Men idag visade jag upp den för en tvivlare som snabbt ändrade omdömet till "sportig lyxbil" :-)-)
#425660
modin skrev:En liten parentes: När jag berättat för folk att jag köpt S80 har första kommentaren ofta varit "va, har du köpt en gubbil redan?" Men idag visade jag upp den för en tvivlare som snabbt ändrade omdömet till "sportig lyxbil" :-)-)
Nur är jag iofs kraftigt jävig då jag tidigare kört såväl 760 och 960 som väl båda får klassas som gubbräcer 8)

Tilläggas bör att jag var 22 när köpte 760'n =)

Men S80N är en fantastisk bil. Tyvärr har jag "tvingats" byta till en V70 då vi väntar ytterligare tillökning i familjen. =)

V70n, en D3 med aut, är en kanonbil på alla sätt och vis, so far anyway, men jag saknar S80n limousinekänsla.

//Mr T

Utan att veta mer än texten ovan, behöve[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]

Enligt skf 75Nm och ytterligare 45°