Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då det snart är dags för ny bil börjar det väga mer och mer mot en bensinare. Och då är ju 2,5FT R-design lockande. Men jag vill ha Premium Sound, soltak, GPS och lite annat. Går det? Tyvärr får jag nästan alltid köpa bilar för listpris minus rabatt pga mina utrustningskrav...
PH
Det du tänker dig tror jag går. Men det är ändå lite oklart just med R-design och övrig utrustning tycker jag. Jag är ju också inne i bilbytar tagen så en 2,5 FT r-design ska jag kolla på men blev lire förvånad över hur svårt det var att få grepp om utrustningen. Eller så fattar jag inte "Bygg din bil" vad gäller just denna modell.
Har en sådan hemma för provkörning nu.. Var också inne på en sådan... men den är törstig! Stadskörning ca. 1.8l/mil om du kör normallt.. utan att gasa på allt för mycket... motoväg 110km/h drar den ca. 1.1 l/mil BF95 samt 140km/h 1.3 som lägst!

Lutar nog mer åt en disel för min del... och jag som var ANTI disel....heheh...
berraX skrev:Har en sådan hemma för provkörning nu.. Var också inne på en sådan... men den är törstig! Stadskörning ca. 1.8l/mil om du kör normallt.. utan att gasa på allt för mycket... motoväg 110km/h drar den ca. 1.1 l/mil BF95 samt 140km/h 1.3 som lägst!

Det är väl normalt - om du delar med 1,35-1,4 får du normal bensinförbrukning för en 231 hk 1,8-tonskombi... /PH
perhall skrev:
berraX skrev:Har en sådan hemma för provkörning nu.. Var också inne på en sådan... men den är törstig! Stadskörning ca. 1.8l/mil om du kör normallt.. utan att gasa på allt för mycket... motoväg 110km/h drar den ca. 1.1 l/mil BF95 samt 140km/h 1.3 som lägst!

Det är väl normalt - om du delar med 1,35-1,4 får du normal bensinförbrukning för en 231 hk 1,8-tonskombi... /PH
Detta är vad som håller mig lite försiktig inför 2,5FT. MIn kollega och gode vän som har en sådan med automat hamnar lätt på 1,75 i snitt om den absoluta majoriteten av körningen sker i sta'n. Annars snittar han på 1,4-1,5 :-O)
Primus skrev:
perhall skrev:

Detta är vad som håller mig lite försiktig inför 2,5FT. MIn kollega och gode vän som har en sådan med automat hamnar lätt på 1,75 i snitt om den absoluta majoriteten av körningen sker i sta'n. Annars snittar han på 1,4-1,5 :-O)
Hej Primus. Är din kompis förbrukning med E85 eller BF95? Hoppas på E85.
/Marty
E85 som tur är.. :wink: Men ändå.. :evil:
Gött, räknar man med 40% mer på E85 så är man inte långt från vad Volvo lovar( 0,97 med aut BF95).
Men visst det låter otroligt mycket när man jämför med 0.45 för 1.6 D i samma kaross.
Men sedan skiljer väl körglädjen en del .
Har beställt en 2,5FT R-design som skall komma i höst. Skall bli kul.
Primus skrev:
perhall skrev:

Det är en bil som drar mycket olika beroende på körsätt, har själv noterat allt mellan 0,9 och 2,2 i stan... ja, faktiskt, lugn körning kvällstid runt 60-70 med få rödljus = 0,9... så det är svårt att jämföra med andras siffror. Men har även noterat att e60 525iA drar kring 2 vid hetsig stadskörning... landsväg är lättare att jämföra/PH
Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]

Nog är det bytt en massa EGR ventiler på[…]