Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#424405
Hej alla!

Nu har jag lyckats få tag på detaljerad motordata för D3:an. Här är en jämförelse med gamla 2,4D (163hk, 350Nm) MY07-09 samt "nya" 2,4D (163hk, 400Nm) MY10-

Bild

Intressant att se hur den nya D3-dieseln placerar sig. Samtidigt intressant att se hur den nyaste 2,4D från MY10 klarar sig. D3:an har kortare register och inte lika lång platå av toppeffekt som 2,4D har. Men samtidigt är det att betrakta som bra vad Volvo lyckats klämma ur 2,0 liter jämfört med 2,4 liter.

Jag gjorde en snabbkoll mot några andra 2-litersdieslar och D3:an står sig riktigt bra.

Nu finns följande modeller att jämföra motordata mellan:

Audi A4 2,0 TDI (143hk, 320Nm) MY08-
Audi A4 2,0 TDI (170hk, 350Nm) MY08-
Audi A4 2,0 TFSI (211hk, 350Nm) MY10
Audi A4 2,7 TDI (190hk, 400Nm) MY08-
Audi A4 3,0 TDI (240hk, 500Nm) MY08-
Audi A5 1,8 TFSI (160hk, 250Nm) MY10
Audi A5 1,8 TFSI (170hk, 250Nm) MY10
Audi A6 2,0 TDI (170hk, 350Nm) MY08-
Audi A6 2,0TFSI (170hk, 280Nm) MY04-
Audi A6 2,7 TDI (190hk, 400Nm) MY08-
Audi A6 3,0 TDI (240hk, 500Nm) MY08-
Audi Q7 3,0 TDI (233hk, 450Nm) MY09-
Audi Q7 3,0 TDI (240hk, 500Nm) MY09-
Audi Q7 4.2 TDI (326hk, 650Nm) MY09-
BMW 320d (177hk, 350Nm) E91 MY09-
BMW 325d (197hk, 400Nm) E90-E91-E92-E93 MY05-
BMW 330i (258hp, 300Nm) E90-E91-E92-E93
BMW 330i (272hp, 320Nm) E90 / E91 / E92 / E93
BMW 335d (286hk, 580Nm) E90-E91-E92-E93 MY05-
BMW 335i (306hk, 400Nm) E90-E91-E92-E93 MY06-
BMW 4,0 M3 (420hk, 400Nm) E90-E91-E92-E93 MY08-
BMW 5,0 M5 (507hk, 520Nm) E60-E61 MY03-
BMW 525d (197hk, 400Nm) E60-E61 MY03-
BMW 530d (218hk, 500Nm) E60-E61 MY03-
BMW 530d (235hk, 500Nm) E60-E61 MY03-
BMW 530i (231hk, 300Nm) E60-E61 MY03-
BMW 535d (286hk, 580Nm) E60-E61 MY03-
BMW 535i (306hk, 400Nm) MY05-
BMW X5 3.0d (286hk, 590Nm) E70 MY07-
BMW X5 3.0i (272hp, 320Nm) E70
BMW X5 3.0i (272hp, 320Nm) E71
BMW X6 35i (306hk, 400Nm) E71 MY09-
Mazda 6 2.0 CITD (136hk, 315Nm) MY09-
Mazda 6 2.0 CITD (143hk, 360Nm) MY09-
Mazda RX8 (238hk, 211Nm) MY04-MY09
Mercedes C-class 200 CDI (136hp, 340Nm) W204 MY07-
Mercedes C-class 220 CDI (170hp, 400Nm) W204 MY07-
Mercedes C-class 350 CDI (224hp, 420Nm) W204 MY07-
Mercedes ML 420 CDI (306hk, 700Nm) W164 MY05-
Mercedes S-class 350 CDI (235hp, 540Nm) W331 MY05-
Mercedes S-class 420 CDI (314hp, 730Nm) W331 MY05-
Mitsubishi Lancer 2.0 DI-D (140hk, 315Nm) MY09-
Opel Insignia 1,6Turbo (180hk, 230Nm) MY09-
Opel Insignia 2,0 CDTI (130hk, 300Nm) MY09-
Opel Insignia 2,0 CDTI (160hk, 350Nm) MY09-
Opel Insignia 2,8Turbo (260hk, 350Nm) MY09-
Porsche Cayenne 4.5 Turbo (450hk, 620Nm) MY09-
Porsche Cayenne S 4.5 (340hk, 420Nm) MY09-
Range Rover 2,7 TDV6 (190hk, 440Nm) MY09-
Range Rover 3,0 TDV6 (245hk, 600Nm) MY09-
Range Rover 3,6 TDV8 (272hk, 640Nm) MY09-
Renault Laguna 2.0 DCI (130hk, 320Nm) MY08-
Renault Laguna 2.0 DCI (180hk, 400Nm) MY08-
Saab 9-3 1,9 TTiD (180hk, 400Nm) MY07-
Saab 9-3 2.0T (175hk, 265Nm) My07-
Saab 9-3 2.0T (210hk, 300Nm) My07-
Saab 9-3 2.0T Biopower (200hk, 300Nm) My07-
Saab 9-3 2.8 Turbo (256hk, 350Nm) My07-
Saab 9-3 2.8 Turbo (280hk, 400Nm) My07-
Saab 9-5 1,9 TID (150hk, 320Nm) MY05-
Saab 9-5 2,3T (185hk, 280Nm) MY05-
Saab 9-5 2,3T (220hk, 320Nm) MY05-
Saab 9-5 2,3T (260hk, 350Nm) MY05-
Subaru Impreza WRX STI 2,6T (300hk, 407Nm) MY08
Volvo C70 2,0D (136hk, 320Nm) MY06-
Volvo C70 2,4 (140hk, 220Nm) MY10-
Volvo C70 2,4 D5 (180hk, 400Nm) MY10-
Volvo C70 2,5 T5 (220hk, 320Nm) MY10-
Volvo C70 2,5 T5 (230hk, 320Nm) MY10-
Volvo FH16 (700hk, 3150Nm) MY10-
Volvo S40 1,6D (109hk, 240Nm) Drive MY08
Volvo S40 1,6D (109hk, 240Nm) MY05-MY09
Volvo S40 1,8 B95 (125hk, 165Nm) MY04-
Volvo S40 1,8 E85 (125hk, 165Nm) MY04-
Volvo S40 2,0D (136hk, 320Nm) MY04-
Volvo S40 2,4 (140hk, 220Nm) MY04-MY09
Volvo S40 2,4 D5 (180hk, 400Nm) MY08-
Volvo S40 2,5 T5 (220hk, 320Nm) MY04-MY07
Volvo S40 2,5 T5 (230hk, 320Nm) MY07-
Volvo S80 1,6D (109hk, 240Nm) Drive MY06-
Volvo S80 1,6D (109hk, 240Nm) MY05-MY09
Volvo S80 2,0 D3 (163hk) MY11 (Uppskattninghk)
Volvo S80 2,0 D3 (163hk, 400Nm) MY11 (Uppskattninghk)
Volvo S80 2,0 GTDi (203hk) MY11 (Uppskattninghk)
Volvo S80 2,0D (136hk, 320Nm) MY06-
Volvo S80 2,4 (140hk, 220Nm) MY04-MY09
Volvo S80 2,4 D5 (185hk, 400Nm) MY06-
Volvo S80 2,4 D5 (205hk, 420Nm) MY10-
Volvo S80 2,4D (163hk, 340Nm) Euro4 MY06-MY09
Volvo S80 2,4D (163hk, 420Nm) Euro5 MY10
Volvo S80 2,4D (175hk, 420Nm) MY10-
Volvo S80 2,5FT (200hk, 300Nm) MY08-
Volvo S80 2,5FT (231hk, 340Nm) MY10-
Volvo S80 2,5T (200hk, 300Nm) MY06-MY09
Volvo S80 2,9 T6 (285hk, 380Nm) MY06
Volvo S80 3,2 (238hk, 320Nm) MY06-
Volvo S80 4,4 V8 (315hk, 440Nm) MY06-
Volvo V50 1,6D (109hk, 240Nm) Drive MY09
Volvo V50 2,0D (136hk, 320Nm) MY06-
Volvo V50 2,4 (140hk, 220Nm) MY07-
Volvo V50 2,4 D5 (180hk, 400Nm) MY08-
Volvo V50 2,5 T5 (220hk, 320Nm) MY04-MY07
Volvo V50 2,5 T5 (220hk, 320Nm) MY07-
Volvo V50 2,5 T5 (230hk, 320Nm) MY10-
Volvo V70 1,6D (109hk, 240Nm) Drive MY09
Volvo V70 2,0 D3 (163hk, 400Nm) MY11-
Volvo V70 2,0 GTDi (203hk, 300Nm) MY11 (Uppskattninghk)
Volvo V70 2,0D (136hk, 320Nm) MY07-
Volvo V70 2,4 D5 (185hk, 400Nm) MY07-
Volvo V70 2,4 D5 (205hk, 420Nm) MY10-
Volvo V70 2,4 D5 BSR (205-245hk) MY10
Volvo V70 2,4 D5 Polestar (185-205hk) MY08-
Volvo V70 2,4D (163hk, 340Nm) Euro4 MY07-MY09
Volvo V70 2,4D (163hk, 420Nm) Euro5 MY10-
Volvo V70 2,4D (175hk, 420Nm) MY10-
Volvo V70 2,5FT (231hk, 340Nm) MY10-
Volvo V70 2,5FT Polestar (245hk, 360Nm) MY10-
Volvo V70 2,5T (200hk, 300Nm) MY07-MY09
Volvo V70 2,9 T6 (285hk, 400Nm) MY07-
Volvo V70 2,9 T6 BSR (285-305hk) MY10
Volvo V70 3,2 (238hk, 320Nm) MY07-
Volvo XC60 2,0 D3 (163hk, 400Nm) MY11-
Volvo XC60 2,4 D5 (185hk, 400Nm) MY09-
Volvo XC60 2,4 D5 (205hk, 420Nm) MY10-
Volvo XC60 2,4D (163hk, 340Nm) Euro4 MY08-MY09
Volvo XC60 2,4D (163hk, 420Nm) Euro5 MY10-
Volvo XC60 2,4D (175hk, 420Nm) Drive MY10-
Volvo XC60 2,4D (175hk, 420Nm) MY10
Volvo XC60 2,9 T6 (285hk, 400Nm) MY09-
Volvo XC90 2,4 D5 (163hk, 340Nm) Euro3 MY??
Volvo XC90 2,4 D5 (185hk, 400Nm) Euro4 MY07-
Volvo XC90 2,4D (163hk, 340Nm) Euro4 MY??
Volvo XC90 2,5T (210hk, 320Nm) MY??
Volvo XC90 2,9 T6 (285hk, 380Nm) MY??
Volvo XC90 3,2 (238hk, 320Nm) MY06-
Volvo XC90 4,4 V8 (315hk, 440Nm) MY06
VW Passat 1,4 TSI EcoFuel (150hk, 220Nm) MY09-
VW Passat 1,6 TDI BlueMotion (110hk, 250Nm) MY09
VW Passat 2,0 TDI (140hk, 320Nm) MY07
VW Passat 2,0 TDI (170hk, 350Nm) MY08-
VW Touareg 3,0 TDI (225hk, 450Nm) MY09-
VW Touareg 4,9 V10 TDI (313hk, 750Nm) MY03
VW Touareg 4.2 V8 (310hk, 410Nm) MY09-
#425761
Linqid skrev:Här har det nog blivit lite fel va? MY10 2,4D har 175hk/420Nm och den äldre varianten har 163hk/340Nm.
Nja, jag valde alla de tidigare 163-hästarna, d.v.s. Euro4 och Euro5 och jämförde med den nya D3:an. Det skall finnas en Euro5 diesel på 163-hästar och 420Nm. Kanske har den aldrig sålts i Sverige? Jag valde dessa då de har identiska hästkraftsantal.

Kollade närmare och den skall finnas i XC70:n samt XC60:n. 163 hk och 420Nm alltså
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
#425762
sweborn skrev:hur kommer man dit?

Vore kul att se BMW 123d samt MB 250 CDI också.
Det är bara att gå in på http://www.rica.nl och välja modell motortyp. :D
#425769
Emiljonsson7 skrev: Det skall finnas en Euro5 diesel på 163-hästar och 420Nm. Kanske har den aldrig sålts i Sverige? Jag valde dessa då de har identiska hästkraftsantal.

Kollade närmare och den skall finnas i XC70:n samt XC60:n. 163 hk och 420Nm alltså

Jodå, de e skillnad på "D3" och "D3 AWD" - D3 awd 163 hk/420 nm sitter i XC, och är samma motor (dubbelturbo) som 2010/2011 Euro5 D5 205hk/420 nm, men med annan mjukvara. Iaf var det det igår när ja beställde en..
#425794
Emiljonsson7 skrev:
Linqid skrev:Här har det nog blivit lite fel va? MY10 2,4D har 175hk/420Nm och den äldre varianten har 163hk/340Nm.
Nja, jag valde alla de tidigare 163-hästarna, d.v.s. Euro4 och Euro5 och jämförde med den nya D3:an. Det skall finnas en Euro5 diesel på 163-hästar och 420Nm. Kanske har den aldrig sålts i Sverige? Jag valde dessa då de har identiska hästkraftsantal.

Kollade närmare och den skall finnas i XC70:n samt XC60:n. 163 hk och 420Nm alltså
Ok, den är ju dock inte ersättaren till den gamla 2.4D (163hk/340Nm) utan ett kompliment till nya D5 främst tänkt för länder där skatten regleras efter hk-antalet. Dvs, 2.4D AWD MY10 är en motor som är identisk med D5 och har dubbelturbo.

Mer korrekt hade varit att jämföra med 2.4D FWD MY10 (175hk/420Nm, enkelturbo).

...och för att inte låta alltför besserwisser, grymt jobbat med alla jämförelser! :)
#425807
Linqid skrev: Ok, den är ju dock inte ersättaren till den gamla 2.4D (163hk/340Nm) utan ett kompliment till nya D5 främst tänkt för länder där skatten regleras efter hk-antalet. Dvs, 2.4D AWD MY10 är en motor som är identisk med D5 och har dubbelturbo.

Mer korrekt hade varit att jämföra med 2.4D FWD MY10 (175hk/420Nm, enkelturbo).

...och för att inte låta alltför besserwisser, grymt jobbat med alla jämförelser! :)
He, he, :D Det är lugnt. Här kommer samma graf men med 2,4D 175 i stället:

Bild

Min tolkning av att jämföra de båda motorerna är att man valt att få D3:an så lik 2,4D som möjligt i det vanligaste varvtalsspannet 1800-3000 rpm vilket man ändå får säga att de lyckats med. Den ligger inte långt efter. Men då den inte har det bredare registret som 2,4D så skulle jag nog säga att den borde göra sig bäst med en automatlåda.

Läste ett engelskt (eller om det var amerikanskt test) på webben där D3:an fick en kommentar just för det kortare registret i jämförelse med 2,4-litersdielsarna. Men det är klart - Man kan inte få allt och ändå dra bort en halv liter motorvolym :D

Jag fattar dock fortfarande inte hur SAAB har trollat med sin 1,9 TTiD Den är helt outstanding bland de dieslar jag sett sett till sin motorstorlek. Iofs har SAAB jobbat med Turbosystem länge men ändå.......Den är ju bara på 1,9 liter dessutom. Är det någon som kör en TTiD? Skulle vara kul att höra hur den är i jämförelse i vekligheten.

Bild
#425866
Emiljonsson7 skrev:
Jag fattar dock fortfarande inte hur SAAB har trollat med sin 1,9 TTiD Den är helt outstanding bland de dieslar jag sett sett till sin motorstorlek. Iofs har SAAB jobbat med Turbosystem länge men ändå.......Den är ju bara på 1,9 liter dessutom. Är det någon som kör en TTiD? Skulle vara kul att höra hur den är i jämförelse i vekligheten.

Bild
Som en liten notis så är 1.9litersdieseln inte SAABs motor, utan en motor som är utvecklad av Fiat.
Har för mig att motorn har en liknande turbokonstruktion som senaste D5.
Slirande rem v60

Okej, tack! Har hört mardrömshistorier […]

Volvo S60 II med Diesel 2,5 L D5'a. Jag har ett s[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Antingen är ju felet i själva lamph&arin[…]

Hej Tänkte att väcka den här tr&ari[…]