Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berraX
Hej Alla!

Då jag funderar på att köpa en ny V70 tänkte jag höra med er angående fördelar/nackdelar mellan dessa två. I dagsläget finns det ett erbjudande ute för 2,5FT med R-design.

Vad är serviceintervallen på 2,5FT och D3 samt vad kostar dessa?

När jag provkörde D3:an var det en fördröjning på ca 2-3sek när man tryckte "plattan i mattan" innan motorns svarade. Är detta vanligt för D3:an?

Jag kommer troligtvis köra ca 3000mil/år... vilken hade ni valt?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av philipsguy
Det du beskriver på d3an är väl fenomenet "turbo lag" dvs att det tar en kort stund att bygga upp laddtrycket, nyaste d5 har dubbla turboaggregat för att minimera lagget. min nuvarande d5 ´08 har samma problem även om det pinnar på bra sedan... Körde du manuell eller automat?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om du köper en 2.5FT, tänker du köra på Etanol då oavsett om det blir billigare eller dyrare än bensin? Om inte så skulle jag råda dig att köpa diesel, men det kommer vissa här inne att bilda en hatgrupp mot mig för att jag säger! Anledningen är att det kommer att bli billigare för dig om du ligger på 3k mil per år..

Den fördröjningen du pratar om låter helt skumt, eller så överskattar du grovt den tid det tar för en dieselmotors turbo att bygga upp laddtryck från låga varv så att säga..
av s6025t
Nackdelen med 2,5FT är väl främst förbrukningen den behöver tankas dubbelt så ofta om man kör på E85 den dra 1,2l/mil jämfört med 0,6 med en D3 sedan behövs ju en extra service vid 1500km för FT:n oxå D3 har 3000 mils serviceintervall men visst är det skillnad på 163hk mot 231hk....
av berraX
Tack för det snabba svaret! Jag provkörde D3 automaten. Det är ju ingen fördröjning att tala om på 2.5FT om man jämför med D3:an. Spontant tyckte jag att 2.5FT gick mycket mjukare och man slapp fördröjningen vi varje start som D3:an har. Alltså D3:an går ju också helt ok..

Det jag funderar på är den ekonomiska aspekten. Vad kostar den extra servicen på 2.5:an? Drar den verkligen 0,71l/mil BF95 vid landsvägskörning? Vad drar den i stan om man kör lugnt/normalt? Någon som har problem med partikelfiltret på D3:an. Något man ska räkna med ska bytas? När i sådana fall och vad kostar det?

Tycker annars båda är trevliga att köra då jag inte har tänkt att ha kombin som en sportbil ;-)

Hoppas ni har tid att svara på alla mina frågor...
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev: men det kommer vissa här inne att bilda en hatgrupp mot mig för att jag säger!
Varför då? Det är snarare åt andra hållet som hatgrupperna bildas.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
KKR skrev:
Variosboy skrev: men det kommer vissa här inne att bilda en hatgrupp mot mig för att jag säger!
Varför då? Det är snarare åt andra hållet som hatgrupperna bildas.
Nja, det vet jag inte om jag tycker, men jag är ju å andra sidan partisk från min sida av saken..
Hur som helst behövs det ingen mer diskussion om det, det finns många spaltmeter om det redan, bränslealternativen alltså..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
1500 milaservicen på 2,5FT är en "billig" service, dvs det är bara olja och filter.

Här har du skillnaden i motorprestanda. Diesel och bensin är som natt och dag om man tittar på motorkaraktär. Jag skulle själv först fundera på vad jag skall använda bilen till och sedna göra mitt val. Som du ser har de helt olika kataktärer. Dieseln är kortvarvig men har sitt vridmoment tidigt. Bensinaren har ett lägre moment (segdrag) men har längre register och mycket högre effekt.

KLicka på bilden om du vill se en förstoring.

Bild
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Variosboy skrev:Stämmer det verkligen att D3 inte är specad längre än till 4000 varv? kändes sjukt lågt!?!?!
Det stämmer tyvärr. Toppeffekten 163 redan vid 2980 varv och maxvrid redan vid 1800. Känns lite sådär faktiskt. Sedan går det garanterat att dra ut den till 4500 eller liknande men det lär inte göra någon nytta då både vrid och effekt sjunker som en sten redan vid 3000.

Jag kan ibland tycka att 2,4D är lite svårkontrollerad med det massiva vridet på låga varv (och manuell låda) men den har ett längre register än den nya D3:an. Detta då jag är van att köra bensinare. Förmodligen gör sig D3:an bäst med powershift eller automat pga det korta registret. Skall provköra lite nu i helgen så får se om jag har chans att testa den nya D3:an.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]