Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boopidoo
Har införskaffat en V70 D6 Summum -08 vilken har integrerad telefon med SIM-kort. Vad jag förstår så finns integrerad telefon även med blåtand istället för SIM-kort. Går det att byta ut/bygga om från SIM-kortlösning till blåtand?
av Rådlös
Så här har jag uppfattat det: SIM-kort är ett måste i alla mobiltelefoner. Det innhåller abonnemanget och uppgifter om det, abonnentnummer, betaluppgifter etc. etc.

Blåtand är ett trådlöst kommunikationssystem för elektronik på kortavstånd, ~ upp till 10 meter? Behöver absolut inte vara just mobiltelefoner. Det kan vara larm och övervakning, mätutrusning, kontroll m.m. Och absolut inte enbart i bilar.

Så i ditt fall kan man troligen kombinera ditt simkort i en mobiltelefon med Blåtand. Läs mer i instruktionsboken här:
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... p10989.pdf
av boopidoo
Jag tror att du missförstod mig lite grann men tack för svaret och länken.

Nu har jag alltså en inbyggd telefon med SIM-kort i bilen och funktionen jag önskar är att via bluetooth koppla in min egen mobiltelefon men att kunna använda bilens knappar.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Eftersom diskussionen är ganska förvirrad så anser jag att ett eftermonterat BT-handsfree med egen högtalare och mikrofon är enda lösningen, annars kan du ju skaffa en tvillingkort till din bilmonterade telefon och ringa och ta emot samtal via tvillingabonnemanget, nackdelen är att det kommer att kosta dig några tior extra varje månad... Sen är det ju inte så bra om ni är flera personer i familjen som använder bilen att ha ett tvillingabonnemang i alla fall i mitt tycke, då är Bluetoothlösningen bättre IMHO...
Användarvisningsbild
av Johan023
Så här funkar det i min MY 11.

Har Volvo On Call,dvs i bilen finns en fast mobiltelefon installerad,simkort behövs givetvis för att denna ska fungera.
Har även Bluetooth i bilen,dvs att bilen och min bärbara telefon kopplar ihop sig när jag är i bilen.

I telefoninställningarna i mittkonsolen väljer man sedan vilket av dom båda telefonerna man vill använda.
Alla funktioner och knappar funkar på samma sätt oavsett vilken av telefonerna man använder,man kan givetvis inte med bilens knappsats styra bägge telefonerna samtidigt.

Detta gäller fabriksmonterad utrustning,kan inte svara om nått skiljer på eftermonterat.
Användarvisningsbild
av leiwi
vet inte om jag uppfattat allt riktigt men .....

Den fasta telefonen använder inte BT
Volvo on call använder iofs BT men kan inte eftermonteras'
Den modell av handsfree som finns intregrerad i radiodelen i vissa modeller och kan ansluta mot 4 olika mobiler använder BT men kan inte eftermonteras

Däremot finns en annan volvo handsfree som tillbehör och kan eftermonteras , med samma funktioner som den intregrerade.
DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]