Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Johan.S
Skall byta upp mig till en V70 2,5FT MY10 från min V50 får den på fredag :mrgreen:
Hur ligger ni till i förbrukning 95/Etanol,
Hur stor måste skillnaden vara på Etanol och bensinpriset för att etanol skall löna sig?

/// Johan
av MattiasD
Jag ligger på 1-1.2 l/mil beroende på körning. Men jag har också varit nere i 0.9 l/mil, och då handlade det om mycket 90-väg. Alltid på E85. MY10 ska ju vara lite snålare, åtminstånde på pappret. Jag vet inte vad bilen drar på BF95 då jag aldrig tankat bensin. Det är alltid lönsamt för miljön att tanka E85! Men men, jag förstår vad du menar ;) Räknar du med 30% volymökning vid körning på E85 ligger brytpunkten på 11.60 kr/l för BF95 räknat på 8.89 kr/l för E85.
av Rådlös
Förbrukning för alla saluförda E85-bilar på den svenska marknaden kan du söka på Miljöfordons sida. Där finns ungefärliga uppgifter. Men dom stämmer rätt bra. Tänk bara på att inte använda färddatorn när du skall kolla förbrukningen. Den stämmer inte för E85. Använd i stället bränslekvittot och vägmätaren. Då får du exakta värden med 6 - 7 decimaler.
För att hålla koll på priset multiplicerar du E85-priset med 1,3. Så länge det resultatet ligger under bensinpriset ligger du på plus. Siffran 1,3 är den ungefärliga merförbrukningen på E85.
PS. Den dagen dom inför trängselskatt i Göteborg, ligger du på ännu mer plus om du kör på E85.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Med dagens priser lönar sig etanol rejält. Du kommer nog att få många åsikter om vad bilen drar. Den är mycket känslig för körsätt och körstil. En taxi i Stockholm jag känner till kör sin 2,5FT på 14,5 med etanol,a utomat, inte illa. Men det kan nog bli 18 om man kör hårt... min 2,5T drar mellan 6,2 och 21,8 beroende på hur jag kör. har aldrig haft så stor spridning på någon bil förut.../ph
av Primus
Två kollergor tog ut varsin 2,5FT i juni. En med manuell som snittar 10-11,0l/100km och den andre med automat som ligger på mellan 15-17,5l/100km.. :-O)

Jag har ju en 2,5FT med automat som huvudalternativ vid bytet nu i höst. Men just förbrukningen skrämmer en del. Å andra sidan finns ingen annan miljöbil som lever upp till mina krav just nu.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det kommer i slutändan handla om högst tiotal ören per mil vilket är försvinnande lite i sammanhanget med tanke på värdeminskning osv. så det finns ingen vettig anledning att köra en Fmotor på 95 ändå. Det är bara ren och skär gubbighet som får folk att försvara det missbruket.
av Primus
crumpets skrev:Det kommer i slutändan handla om högst tiotal ören per mil vilket är försvinnande lite i sammanhanget med tanke på värdeminskning osv. så det finns ingen vettig anledning att köra en Fmotor på 95 ändå. Det är bara ren och skär gubbighet som får folk att försvara det missbruket.
Klokt skrivet!
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har haft min bil snart ett år nu - en V70II 2,5FT, manuell låda. Körde första 2 000 milen på BF95 och har lagt snart 1 000 mil med E85 i tanken. Min erfarenhet är att man får räkna med närmare 40% högre förbrukning med etanol. Hade en snittförbrukning på 0,95 l/mil med BF95 och brukar nu landa på 1,33 med E85.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har en 2,5FT manuell MY10 och här är några konkreta exempel uppmätta vid pump och inte med färddatorn.

-24 mil motorväg 110-väg. 115 km/h på GPS:en på och konstant kört på farthållaren = 1,07 Liter E85 / mil

-7,2 mil ToR till jobbet (7 minuter småvägar, 15 min 70-väg, 10 min 90-väg, ca 15 km/h över skyltad hastighet)=1,12 l E85 /mil.

-7,2 mil ToR till jobbet (samma som ovan men inkluderat stadskörning på helgerna) = 1,15l E85 /mil

- Jag har bara kört 2 tankar Blyfri 95 på 1500 mils körning och då låg den på 0,92 l/mil mätt vid pump och det var innan förbrukningen sjunkit med 5% och det var när jag låg på 1,2 liter/mil med exakt samma körning på E85. Det innebär att den då drog 23% mer på E85.

Värt att notera att förbrukningen sjunkit ca 0,05l/mil (5%) efter ca 1200 mils körning. Bilen har nu gått 1500 mil
Förutom miljövänligheten så går 2,5FT MYCKET bättre på E85 vilket jag skrivit i flera tidigare inlägg.
Och på min bil stämmer färddatorn MYCKET bra med E85. Det har aldrig hittills på 1500 mil avvikit mer än 0,03 l/mil mot verklig förbrukning vilket ändå får räknas som OK.
Användarvisningsbild
av Variosboy
(Detta är bara en undran, inget inlägg som skall tolkas som att man ska ge fan i å köra på Etanol!)

Om man enbart kör en FT på bensin, hur långt är serviceintervallet då? Måste man fortfarande in och göra mellanservicar?
För om man nu enbart gör en ekonomisk jämförelse så måste den skillnaden in i kalkylen i så fall..
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]