Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har varit uppe innan men jag får ingen klarhet.

Hur mycket drar motorn på tomgång, självklart drar det ju mer om den får jobba med tex full AC osv.

En dieselmotor är väl annars snålare än en bensinare på tomgång.

Något som skadas av tomgång?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Skulle tro att den drar c:a 1,5 - 2 liter i timmen. Jag har inga bevis för det men min tro är att det inte är bra att ha bilen stå på tomgång om det inte är absolut nödvändigt. Jag tror att nedsotningen av motorn ökar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av V9097
Jag hyrde en Golf 1,6 etanol en gång. Den drog ca 1 liter/h på tomgång enligt färddatorn. Brassade jag på radio, helljus, stolsvärme, fläkt etc har jag för mig att det ökade till 1,2 lit/h. Och detta var med E85 i tanken och det var en höstdag, kanske 5 °C varmt
av Bitez
Varför har man motorn igång då man står still i flera timmar??? Jag vill inte vara spydig, utan ren nyfikenhet, alltså vilken situation kan uppstå då man måste ha bilen igång, helljus, stolsvärme, fläkt o etc för att sedan konstatera att förbrukningen går upp från 1liter/h till 1,2liter/h???????
av Tartryffel
Bitez skrev:Varför har man motorn igång då man står still i flera timmar??? Jag vill inte vara spydig, utan ren nyfikenhet, alltså vilken situation kan uppstå då man måste ha bilen igång, helljus, stolsvärme, fläkt o etc för att sedan konstatera att förbrukningen går upp från 1liter/h till 1,2liter/h???????
När man ska sova i bilen på vintern för att man tagit sig vatten över huvudet och planerat att köra hela natten :)

Han med Golfen hade ju färddatorn igång och passade väl på att mäta momentan förbrukning.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Bitez skrev:Varför har man motorn igång då man står still i flera timmar??? Jag vill inte vara spydig, utan ren nyfikenhet, alltså vilken situation kan uppstå då man måste ha bilen igång, helljus, stolsvärme, fläkt o etc för att sedan konstatera att förbrukningen går upp från 1liter/h till 1,2liter/h???????
Varför slå av den?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har du försökt sova i bilen där det är 38 grader ute och över 50 grader i kupen under långresa i en öken i USA. Perfekt så att kunna ha ACn igång och 22 grader i bilen istället. Har även hänt på rivieran att det är megavarmt mitt i natten.

På samma sätt som man på vintern får batteriet fullt istället för tömt av att köra värmare istället.

Diesel går ju snålare än bensin och klarar man sig på under litern i timmen så är det ju rånarbilligt om det bara kostar 10 kronor i timmen att ha dräglig temp.

Jag inbildar mig att en bensinare far illa av lång tomgång men en diesel inte slits, Dock med reservation för en spirllan ny diesel med partikelfilter/katalysator.
Användarvisningsbild
av V9097
Nu tror jag nån missuppfattade mig

Golfar och Passater har en färddator som automatiskt visar förbrukning i liter/h när bilen står stilla.

Jag har inte stått på tomgång i flera timmar :lol:

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]