Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Hämtade ut en 1,6 Drive 119g för drygt en månad sedan. Nu cirka 450 mil senare börjar jag bli nyfiken på vilka förbrukningssiffror ni får. Når ni 0,45 blandad körning? Jag misstänker att förbrukningen sjunker de första 500-1000 milen eller så men jag ligger hittills strax över 0,5 och då är det 9 mil varje dag varav 6 är på krokig landsväg. ACC går givetvis för fullt så här års. Känslan jag har är att förbrukningen fortfarande sjunker med ökande miltal.

Hur ser det ut för er andra?

Mvh
Peter

Bilen är en V70 II, det kanske underlättar att veta...
Senast redigerad av 1 PeterTh, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har kört 240 mil med min o är super nöjd!
Ligger på 0,53 vid väldigt blandad körning samt en stor del i 115 fart på denna tanken.
Tycker det är toppen bra! Kör inte heller speciellt snålt eller tänker på det.
O det lär ju bli bättre! Lite svårt att välja växel runt 70.

Känns väldigt lättrullad och snål.

MVH
AB
Jag har ju haft min i ca 3 veckor nu, men eftersom den stått på verkstad 1 av dessa veckor har jag bara hunnit köra ca 250mil. Min snittförbrukning ligger på runt 0.51 när jag kör, mest landsvägskörning och motorväg. Hoppas på att förbrukningen går ner lite mer sen när den fått några mil på mätaren.
PeterTh skrev:jag ligger hittills strax över 0,5 och då är det 9 mil varje dag varav 6 är på krokig landsväg.
abbex skrev:Ligger på 0,53 vid väldigt blandad körning samt en stor del i 115 fart på denna tanken.
Peanuts skrev: Min snittförbrukning ligger på runt 0.51 när jag kör, mest landsvägskörning och motorväg.
Intressant, Färddator eller verklig förbrukning ?
Det indikerar ju ganska okey förbrukning tycker jag. Hur "seg" upplever ni att bilen är? Särskillt vid omkörningar över 70 km/h borde det ju gå ganska tungt. Hur får ni växla ned för att få snurr på maskineriet? Eller så kanske man kör på ett helt annat sätt när man köpt en 1,6 Drive? Jag skulle nog själv jaga droppar och vara glad och intresserad av att slå tidigare snålrekord 8) .
Man kan ju säga direkt att bilen inte är något fartmonster, det måste man vara medveten om när man köper den. Ändå räcker den till gott och väl för vardagskörning, t.ex. så tappar den inte fart när man kör i branta uppförsbackar på farthållare. Omkörningar funkar bra, men man får ha lite marginal och tänka efter lite. Jag har även kört en 2.0f under en vecka innan jag fick min DrivE och där känns 1.6D mycket piggare vid omkörning.
trojlee skrev:Har ni kontrollerat servicekostnaden på 1,6d? Har hört att det ska vara hutlösa priser
iaf på de större servicarna där dom måste byta partickelfilter ã:10-15 bananer.....??
Hur ligger dom andra servicerna?
/
M

Ca 1 kr/mil kostar partikelfiltret.
Min sambo och jag valde att ta hennes C30 Drive på vår Tyskland semester. Väl hemma summerade vi bränsleförbrukningen till 0,5 L/10Km. Bilen är 11 månader och har rullat ca 1500 mil, efter denna resa. Marsch farten i Tyskland är ju betydligt högre, kan dock notera att vi ca 140 Km/h visade färddatorn en förbrukning på 0,6 och vid 175 Km/h 0,8.
B230F går fett

Har nu täppt vacum läckaget men den g&ar[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Det låter väl då som att det kan […]

2 eller 3-polig vevaxelgivare ?

Tittar du på rätt givare i schemat? Kam[…]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen[…]