Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ojike
Vet inte alls vad man ska köpa för V70, har inte så mycket koll på bilar överhuvudtaget och jag kommer att ta körkort snart.

Tror det blir en bensin eller flexifuel iaf, men storlek på motor etc har jag ingen som helst aning om. Vill ha en V70 -07 och framåt som kostar mellan 150.000kr och 200.000kr full utrustad.

Kommer antagligen att dra husvagn så småningom och jag har planerat att ha bilen ett bra tag.

Vilken/vilka motorer är det som brukar funka bäst etc?

MVH / Robin
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej och välkommen till forumet!

Pratar vi Flexifuel så finns bara två varianter. 2,0F och 2,5FT. 2,0F har ganska låg effekt och framförallt lågt vridmoment. 2,0F har 145 hk och 190 Nm i vrid. Fram till MY10 hade 2,5FT 200hk och 300NM om jag inte minns fel. 2,5FT har 231hk och 350Nm i vrid från MY10. 2,5FT är en bättre husvagnsbil om du tittar till vridmoment(förmåga att segdra). Dock är 2,0F hysteriskt lågt utväxlad så den orkar dra ganska bra i låga farter ändå.

Motorn i 2,0F upplevde jag som mindre "färdigutvecklad" och den ryckte vid kallstarter och då man tankat. De lyckades inte åtgärda detta ens till jag bytte bil nu i december förra året. Då hade jag haft min 2,0F MY08 i två år........

Bränsleförbrukningen skiuljer marginellt vid vanlig körning - tvärtemot vad man kan tro.

Om du skall ha en fullutrustad bil och verkligen menar fullutrustad så springer det nog iväg i pris då de som nybilar lätt gick att komma upp i 450.000 och närmare 500.000 om man lade manken till :D Men du kanske menar summum och lite tillbehör som större stereo, blåtand etc. Då går det säkert att klämma in strax under 200.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Emiljonsson7 skrev:Om du skall ha en fullutrustad bil och verkligen menar fullutrustad så springer det nog iväg i pris då de som nybilar lätt gick att komma upp i 450.000 och närmare 500.000 om man lade manken till :D Men du kanske menar summum och lite tillbehör som större stereo, blåtand etc. Då går det säkert att klämma in strax under 200.
Volvo har ju också under åren dumpat ut massor med V70II i olika kampanjer för strax över 200.000 sprillan nya. De bilarna måste ju vara rätt billiga idag, eller så har någon ägt bilarna gratis under flera år.

Vill du ha en suvverän dragbil, köp en 2,4D med 163 hk, ladda Polestars mjukvara med fulla Volvogarantier och får 205 hk och 450 Nm, sen vill du aldrig dra släp med Bensin/E85 igen
Användarvisningsbild
av V9097
Det är alltid svårt att råda, men i din situation skulle jag kolla på V70 classic 2008. Dvs sista årsmodellen av förra generationen.Då får du en välutrustad bil för det lägre beloppet pengar du nämner. Motorn är då en 140 eller 170hk bensinare. Den finns också med starkare bensinmotor 2,5T.

Du kan även hitta en medelutrustad V70 2,5T med nyare karossen för under 200.000:- Men då är det första årsmodellen av en ny bilmodell, vilket ofta innebär småstrul.
2,0F skulle jag undvika att köpa om du planerar att dra husvagn.
av tomjak
Jag kör en 2.0F 08:a som jag drar husvagn på 1500kg med. Ska du bara dra några ggr per år fungerar det bra. Ska man köra mycket eller ut med vagnen varje helg så ska man nog satsa på en större motor.
Ska du köpa 2.0F så ska du leta efter en 07-08:a eftersom de får dra 1500. Från 09 får de bara dra 1320 eller liknande.

Tommy
av Ojike
Tack för alla svar. :)

Får ta och kolla lite närmare på 2.4D och Classic Momentum då. :) Väldigt svårt att försöka kolla på bil utan att se dom på riktigt, som jag gör just nu på Bytbil.com . Men får gå till en handlare nästa vecka och kolla lite närmare och låta tjejen provköra.

Måste säga att detta är ett väldigt trevligt forum!

Vi har efterforskat nu. Bilen har inte enligt Volv[…]

Du får väl åka och känna p&a[…]

Har en Hybrid T5. Uttagen 2020 juli. Nu (bara va[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]