Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I senaste TekVärld testar man en ny S80 Drive mot en gammal S80 2,5D

Den gamla lyckas man köra på 0.61 medans man lyckas köra på 0.64 med nya Driven

Den gamla går alltså snålare. Viss är kanske den nya lite rå, men den gamle har ju rullat 25.000 vilket borde ta ut sin rätt i slitage och ålder som gör den mindre optimal också så där borde det vara jämt.

Den låga vikten och extrem bra formade hala designen på gamla S80 kan tydligen inte knäckas av den duktigt mycket snålare ny svaga 1,6an.
VolvoB20 skrev:Den gamla lyckas man köra på 0.61 medans man lyckas köra på 0.64 med nya Driven
Så länge man inte mäter utsläppen så ser den gamla bättre ut. Fast trots att det passerar mera diesel genom DRIVe'n skulle jag ändå föredra att "andas dess avgaser".
Linqid skrev:Den gamla har ju inget partikelfilter och miljöklass EU5 äter väl en del bränsle dessutom. Inte så förvånad. Ser man till testförbrukningen var DRIVe snålare.

Partikelfilter drar inte mycket tycker jag, Hade en D5 -06 med partikelfilter och den gick att köra på 0.55 trots AWD, utan AWD kunde man komma ned under halvlitern på långkörning trots partikelfilter.
VolvoB20 skrev:I senaste TekVärld testar man en ny S80 Drive mot en gammal S80 2,5D

Den gamla lyckas man köra på 0.61 medans man lyckas köra på 0.64 med nya Driven

Den gamla går alltså snålare. Viss är kanske den nya lite rå, men den gamle har ju rullat 25.000 vilket borde ta ut sin rätt i slitage och ålder som gör den mindre optimal också så där borde det vara jämt.

Den låga vikten och extrem bra formade hala designen på gamla S80 kan tydligen inte knäckas av den duktigt mycket snålare ny svaga 1,6an.
Är det deras projektbil vi pratar om?
De har väl lagt ner en hel del tid och resurser för att få den att gå snålt?
Som några andra skrev, snålt är inte alltid rent... Däremot är det ett rent helvete att vara snål ;-)
Fast bränsleförbrukning är ju inte orelevant ur miljösynpunkt. CO2-utsläppen t.ex. är beroende av förbrukningen. Partikelhalt och nox-värden lär väl dock vara hyfsat bättre på den nya bilen. Tänk vad snåla dieselbilar vi hade haft om tillverkarna fått lägga allt krut på att sänka förbrukning istället för att uppfylla Euronormerna.
Guligan skrev:Fast bränsleförbrukning är ju inte orelevant ur miljösynpunkt. CO2-utsläppen t.ex. är beroende av förbrukningen. Partikelhalt och nox-värden lär väl dock vara hyfsat bättre på den nya bilen. Tänk vad snåla dieselbilar vi hade haft om tillverkarna fått lägga allt krut på att sänka förbrukning istället för att uppfylla Euronormerna.
Finns ju anledning till att EU normera finns. Det är åndå illa ur hälsosynpunkt med alla dessa knattrande dieselbilar i våra städer.
EU normerna strider mot sig själva hela tiden... diesel uppfattas annorlunda från EU land till EU land...för att inte snacka om hur mycket resurser satsades på etanoltillverkning samtidigt som det var miljöskadligt produktion för att i slutändan ska man kunna konstatera vad? Många riktigt miljövänliga motorer har slutat utvecklas och tillverkas utan en bra förklaring i stället börjar man kasta resurser på något som är ”politiskt korrekt”...
Allt handlar om makt och pengar... Det kommer hela tiden nya förklaringar och politiska ändringar...OCH det är nog några andra som blir rika på det!
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]