Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
I morse var det dags, efter att min MY11 V70 DrivE gått hela 190 mil. Först verkade tankmätaren ha ballat ur, den minskade riktigt fort för att visa nästan tomt. Tankade då, gick i 30 l. Kunde köra vidare en stund, sedan tändes lampan "Försämrad motorprestanda" och bilen gick illa. Efter det blev det bärgning och nu står bilen på verkstad och jag kör runt i en hyrd Kia. Känns riktigt stabilt det här... :???:

/P
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tråkigt!

Hoppa det rör sig om någon lättfixat och att du får tillbaka bilen fort!
Trist med en KIA...
av Peanuts
Har fått hämta bilen nu. Felet var att tankmätaren "hakat upp" sig och trodde tanken var tom. Till följd av det gick motorn ner i prestanda för att spara bränsle, därav varningsmeddelandet. Så det verkstaden gjorde var att "pilla lite på bränslemätaren" och sen hoppade den igång igen.

Bärgaren frågade också om jag råkat tanka bensin istället för Diesel. Var säker på att jag inte gjort det men dubbelkollade mot tankkvittona jag hade, har ju bara tankat 3 ggr.

Bilen ska in på lite grundligare översyn i Juli, får hålla ögonen på den fram till dess.
av Peanuts
Intressant läsning, liknar mitt fel. Problemet för mig var bara att bilen tyckte tanken var snustorr och vägrade gå rent... :???:
Så vitt jag såg så verkade det felet bara drabba bensin/e85-bilarna men nu verkar då felet även ha smittat ner dieselbilarna. Ska bli spännande att se vad verkstaden gör åt min bil sen.
Användarvisningsbild
av Guru
Finns många orsaker till att tankmätaren "hänger" sig. Oftast är det flotören som fastnar på någon sladd. Finns en hel del sladdar till både bränslepumpen och givaren som ligger inne i tanken. Tyvärr är tanken en komplett enhet från leverantören så Volvo måste lita på att tanken är ok, vilket den alltför ofta inte är.
av Peanuts
Idag var det dags igen, tanken går strax under 3/4 tank och sedan dalar den snabbt mot botten. På ca 1 mil föll den från ca 3/4 till knappt 1/4 full, sedan var jag hemma. Imorgon ska den till verkstaden för att kontrollera felet med att mittkonsolen dog men nu får de lite mer att göra. :x

Vad har man för rättigheter i mitt läge? Har jag rätt att kräva en ersättningsbil under tiden min är på verkstad eller är det upp till firman att avgöra det?

/P
av Peanuts
Imorse när jag startade bilen hade felet självläkt, typiskt. Jag åkte ändå till verkstaden för att kolla felet med att displayen dog och den visade en felkod om ett tillfälligt systemfel i displayen. När jag sedan körde ut från verkstaden kom felet tillbaka när tankmätaren började sjunka och då slet jag med mig mekanikern ut på provtur. Han såg liksom jag att tanken sjönk från drygt halv till under 1/4 på en knapp kilometer. Nu står den på verkstaden, får se vad dom kommer fram till.

/P
Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]

Tack alla för bra svar och ert engagemang. F[…]

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Hej! 6f9d52e1-a345-4c34-aa31-f8629f146849.jpg […]