Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Snart ska en ny bil köpas. Volvo ligger väl närmast till även denna gång.

Men jag fatar inte skillnaden mellan de olika lädersorterna. Jag tittar på en V70. Under bygg din bil och klädsel så finns en rubrik som heter läder. Där kallas vissa "läder" och vissa "soft läder". Är det samma typ av läder? Sedan finns en annan rubrik som heter Dynamic. Vad är skillnaden mellan Läder och Dynamic??? Och vart kan man läsa om det på Volvos hemsida?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Läder - vänligt läder, standardkvalité.
Softläder - mjukare, tjockare, riktigt hög kvalité.
Dynamic - standardskinn, men sportstolar.
av Linqid
Primus skrev:Snart ska en ny bil köpas. Volvo ligger väl närmast till även denna gång.

Men jag fatar inte skillnaden mellan de olika lädersorterna. Jag tittar på en V70. Under bygg din bil och klädsel så finns en rubrik som heter läder. Där kallas vissa "läder" och vissa "soft läder". Är det samma typ av läder? Sedan finns en annan rubrik som heter Dynamic. Vad är skillnaden mellan Läder och Dynamic??? Och vart kan man läsa om det på Volvos hemsida?
När det bara står Läder (ex Soft Beige eller Cranberry Red) är det standardlädret som åsyftas och det är det lädret som ingår i Summum-paketet. Kostnadsfritt kan du välja Dynamic som är av samma material men med extra sidostöd och lite annan form. Sportstolar med andra ord.

Sen har du även Ventilerat läder, som också är av samma material men med perforering. Skönt när det är varmt ute, antar jag.

Sista alternativet är Inscription som är en speciell serie som finns i lite olika färgkombinationer. Om jag förstått rätt ska det vara högre kvalité på lädret. Finns även som ventilerat.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ex Soft biege beskriver färgen ("mjukt biege")och inte att lädret i sig är mjukare.

Om du har tex Summum så ingår alla de som står under "Läder" och "Dynamic"

Har du R-design så är Dynamic standard

Skillnaden mellan Läder och Dynamic är att Dynamic är sportstolarna som är lite mer skålade än originalstoilarna. Dock är det inga rena sportstolar i ordets rätta bemärkelse men bättre än original i mitt tycke. Själva lädret är detsamma som de i rubriken "Läder" men sömmar och skålning skiljer som sagt.

Sedan har du Prestige och Inscription som är bättre läderkvaliteter men kostar också extra. De kan dessutom fås ventilerade vilket originallädret inte kan.

korr: Oj - hade inte uppdaterat sidan och såg först efteråt att ni redan svarat. så nu blev det svarat en gång till :oops:
av perhall
Volvos läder håller dock i originalutförande inte samma kvalitet som en Audi, BMW eller Merca. Men är mycket billigare. Skulle t o m tro att en Passat har lite finare läder eller en Saab 9-5. Volvo är mer som Ford och Renault i detta avseende:(
av Primus
Ok, det börjar klarna. Men som ni ser har ni lite olika uppfattning om "soft". Är det en beskrivning av färgen eller av lädret?

Perhall: Jag har nu en xc70 sumum med något som heter espressobrunt läder. Kvaliteten på det lädret är över förväntan. Jag är inte särskilt nöjd med min bil men lädret är bland det bättre på bilen. Sedan ska jag erkänna att jag nu varit en månad i latinamerika och kört olika små japanska hyrbilar och då var Volvon helt plötsligt riktigt bra igen när jag kom hem... :shock:
Användarvisningsbild
av V9097
Soft beige avser färgen.

Men jag tor det råder en liten förvirring angående Läder "Prestige". Detta är det enklaste typen av läder, det som ingår i summum, och som kan ersättas av Dynamic utan pristillägg.

"Sovereign hide" var ett riktigt fin läder, som fanns i både S60/V70N och V70II/S80 (även i C70 om jag minns rätt). Detta utgick (tyvärr) till MY2011, och ersattes av "Inscription" ett perforerat läder i olika vågade färgkombinationer, med eller utan fläktar i stolarna.
av Primus
Det var tydligen svårt detta med lädret.. 8)

På bygg din bil finns följande läder att tillgå om man bygger en V70 sumum:
- Läder som kostar 0 SEK och verkar kallas "läder" eller "softläder" beroende på färg(!)
- Dynamic som kostar 0 SEK och som jag förstå här ovan är samma typ av läder som "läder" fast en annan typ av stol och skärning av lädret
- Prestige som kostar 6100 SEK och verkar vara perforerat
- Inscription som kostar 18000 SEK och antagligen är ett bättre läder samt att det är perforerat
- Inscription ventilerat som kostar 24000 SEK och är just ventilerat.

Då jag inte vill ha perforerat omjag inte har ventilerat och det är för dyrt så blir det Läder och Dynamic kvar att välja på. Och om jag förstår rätt så är det ingen skillnad på dessa två vad gäller lädrets kvalitet utan skillnaden ligger i stolen. Så det blir till att prova stol och inte läderkvalitet...
Användarvisningsbild
av Guligan
Ja, jag får hålla med om att det verkar rörigt.
Det är möjligt att jag rör till det ytterligare nu men det verkar som om man lättat på restriktionerna nu vad avser det ventilerade lädret. Tidigare var man tvungen att välja till elstyrda stolar (även passagerarsidan) för att få det. På byggbilsidan så verkar det nu gå att speca ventilerat läder utan att betala extra för elstyrda stolar.
av perhall
Primus skrev:Ok, det börjar klarna. Men som ni ser har ni lite olika uppfattning om "soft". Är det en beskrivning av färgen eller av lädret?

Perhall: Jag har nu en xc70 sumum med något som heter espressobrunt läder. Kvaliteten på det lädret är över förväntan. Jag är inte särskilt nöjd med min bil men lädret är bland det bättre på bilen. Sedan ska jag erkänna att jag nu varit en månad i latinamerika och kört olika små japanska hyrbilar och då var Volvon helt plötsligt riktigt bra igen när jag kom hem... :shock:
Jag är inte direkt missnöjd med lädret heller men det håller sämre kvalitet än på en BMW. Å andra sidan brukar billigare läder vara lättare att sköta (jfr. soffor - det dyra lädret är känsligare men snyggare, och dyrare...). Men ska jag va krass så är även BMW:ns 20 000 kr-läder rätt mesigt, då är ju troligen Volvons inscription bättre. Låter oroväckande att det är lädret du är nöjd med på bilen:) LIte som "jag är missnöjd med teven men gillar luckan till fjärrkontrollbatterierna":)
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]