Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niclasmaf
Har konstaterat att min V70 2.5T MY10 har märkbart högre vägljud än min kollegas V70 2.4D MY08. Vi kör båda på 17"
Michelin primacy hp och min bil är utrustad med laminerade rutor och premium mattor vilket inte hans bil har. känns ganska frustrerande när man tycker man gjort allt för att få bilen tyst men ändå låter mer. någon som har liknande erfarenheter?
av Twendor
Dieselbiler har bedre lydisolering(Støymatter) enn bensinbiler.
Samt biler solgt i Norge og Sverige får mere isolering for støy, da asfalten slites av pigg(dubb)dekk.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Låter jättekonstigt. Jag har en 2,5FT MY10 med 17-tum och textilmattor & laminerade rutor men har inte tänkt på detta. Och då kör jag med 2,7 kilo i däcken och har sportchassiet vilket borde höja ljudet mycket. Jag har iofs Conti Sport Contact men det borde inte skilja mycket.

Kolla om det skiljer i däcktryck för det gör mycket på kupéljudet.

Jag åkte i en XC60 2,4D häromdagen och blev nästan chockad av hur mycket dieselmotorn lät. Kan det vara det som är skillnaden, d.v.s. bensinaren går ju otroligt tyst och då hör du vägljudet mer. Tvivlar på att något annat skiljer. Dieslarna brukar iofs ha mer isolering pga dieselknattret men det låter ändå märkligt.
av niclasmaf
Jag hade en S80 3.2 MY07 innan med samma primacy hp gick betydligt tystare än min V70.
Har dom gjort någon ändring till MY10 eller kan dom ha glömt någon isolering?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det enda jag vet att man åtgärdat är att man styvat upp även originalfjädring/dämpning på de senare årsmodellerna. Jag hade tidigare en MY08 standardchassie och den gungade friskt och var alldeles för mjukt satt. Har för mig att jag sett i något inlägg att de styvat upp detta och jag tror att det var från MY09 eller möjligtvis MY10 som man gjorde det. Jag kan dock inte jämföra då jag har sportchassie på min MY10.

Hursomhelst så kan en hårdate fjädring/dämpning ge ett högre vägljud. Jag förutsätter att di inte kör med takräcke eller liknande och att inget fönster står lite på glänt? Kan du identifiera varifrån vägljudet kommer? Hjulhus? Fram/bak?
av niclasmaf
har inget takräcke ca 2.4 bars tryck i däcken. Ljudet kommer nerifrån och runt om hela bilen (lite svårt att avgöra om det är från hjulhusen). Bilen är väldigt skänslig för grovleken på asfalten och ändrar karaktär efter detta. jämfört med min kollegas diesel som bara ändrar karaktär lite vid olika grovlekar det ljudet är dovare vilket tyder på att den är bättre isolerad. Alterntivet är att primacy hp har blivit mer högljuda till denna sommar vilket inte verkar troligt. Tycker faktiskt att motorn låter nästan lika mycket som en diesel, kanske har dom missa någon isolering vid torpedväggarna?
av Columbus
Inte helt lätt detta med däcksljud. Jag har åkt med en hel del olika däckfabrikat och (inte helt objektivt) min upplevelse är att Michelin låter mer än exempelvis Conti (17" som jämförelse). Just nu åker jag med Conti sportcontact 3 och måste erkänna att detta däck går väldigt tyst (för att vara 17") men inte lika "runt" som de michelindäck som jag åkt med. Som sagt. Kolla om du får låna kompisens hjul för att testa??
Användarvisningsbild
av 164E
Ett hugskott - jag hade en svårstängd baklucka på min V70 som justerades på verkstad (luckan var tvungen att drämmas ned och tryckas i lås). Efter justering var den mycket lättstängd (en lätt knuff gjorde att den gick i lås), men vägljudet var betydligt högre i bilen. Efter ytterligare en justering tightades luckan (mer kraft krävs för att luckan skall stängas) och vägljudet minskades dramatiskt. När jag jämfört olika V70 -10 har jag märkt att luckorna kräver olika kraft för att stängas och få bilar varit lika. Kanske värt att kolla?
Senast redigerad av 1 164E, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Det stämmer att MY08 är klart gungig så det kan nog vara så att den blivit bullrigare när de gjort den styvare.

Konstigt att V70 lät mer än S803,2 men det borde bero på motorn - i början visade både provkörningar och tester att S80 var lite bullrigrare än V70.

Jag har Primacy HP 17" och var jag märkt denna säsong, då framhjulen börjar bli rejält slitna (typ 3 mm kvar nu) är att det låter mer. Jag tror att det spelar större roll än om det är Conti eller MIchelin: båda är tysta.

Det här med underlaget tror jag faktiskt gäller alla bilar inkl RR och Phaeton. Den dramatiska skillnad som råder mellan grov och slät asfalt gör enorm skillnad i alla bilar. Jag åkte utanför Uppsala idag där ena filen var slät och andra grov... suck vilken skillnad.

Som referensbil har jag en BMW 525-04, också en mycket tyst bil, och även den har fått högre vägljud i och med att däcken blivit gamla och hårda!
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har en V70II 2,5FT -10, körde tidigare en V70II 2,5T -08. Upplevde ingen märkbar skillnad i ljudnivå efter bytet trots att den nya har högre utväxling samt laminerade rutor. Så kanske att det ligger något i det.
Ac kyler ojämt samt missljud

Hejsan! Jag har en v60 d5 2012a som acn kyler d&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]