Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Hej

Jag vet att detta är fel forumsdel men jag upplever att de som är i den forumsdel som berör XC90 mest kollar gamla bilar så som -03, -04 osv och inte har samma intresse/koll på nya bilar.

Är det någon som vet eller hört något om någon ny XC90?
Jag går i bilbytar tankar och tycker fortfarande att XC90 är en fil bil, åtminstone utvändigt (R-design ett måste dock). Problemet är bara att den känns såååå gammal att sitta i och köra så att jag förmodligen skulle välja något annat alternativ i dagsläget. Men det är väldigt tyst kring just denna modell och vill bara höra om det är någon här som vet något som jag inte känner till.
Användarvisningsbild
av V9097
Håller med dig att det är alldeles för tyst om denna modell. Troligen för att den har legat lite fel i tiden med ekonomisk kris och ökat miljötänkande. Dock tror jag den bli aktuell igen, och hela biltypen, nu när ekonomin så sakta tar fart igen. :D

I denna artikel står det att den ska tillverkas ett par år till. Dock ifårgasätter jag hur trovärdig uppgiften är. http://www.dn.se/motor/tester/bilar/vol ... -1.1105723

Min gissning är att modellen antingen läggs ner under detta modellår, alternativt uppgraderas med ny dieslar, D5 och D3.
Användarvisningsbild
av V9097
Och jag håller med, den är fortfarande snygg!

Jag tycker även executive-utförandet är riktigt lyckat med sin silverfärgade c-stolpe, sobra fälgar, och högkvalitativ läderklädsel
av Mr T
V9097 skrev:Min gissning är att modellen antingen läggs ner under detta modellår, alternativt uppgraderas med ny dieslar, D5 och D3.
Varken eller gissar jag =)

Modellen har tjänat in sin utvecklingskostnad för länge sen så så länge säljvolymen är ok så tjänar Volvo sköna pengar på bilen. Och den säljer tydligen rätt bra, framförallt utomlands.

Att putta i nya motorer är inte gratis då XC90 är den sista P2-bilen och inga nya motorer finns till den plattformen. Jag gissar att det kostar för mycket att anpassa de nya motorerna till den gamla plattformen för att det ska vara värt det. Och även om man skulle göra det så är det en uppgradering som inte syns utanpå och som faktiskt inte märks jättemycket heller.

Så det blir nog produktion ett tag till och därefter en helt ny bil.

Lite oroande dock, om man gillar SUVar, att Volokillen pratade om en ersättare för sju personer - inte en direkt arvtagare till XC90n.

//Mr T
av Amli
Mmmm, det var ungefär som jag trott. Lite synd :(
Hade dom kunnat få in nya D5:an samt interiör från S60 hade jag slagit till på direkten!! Man kan tyvärr inte få allt.
av Winchester
I følge tyske medier (motor-talk & ams.de),kommer det en XC90 D3,med forhjulstrekk,
samt at V8 kommer til å forsvinne i Europa under 2010.
Det sies også at uke i 44,kommer D5 med 205 hk i XC90,noen har til og med
blitt lovet det av tyske Volvo forhandlere!
XC90 kommer ikke til å bli skiftet ut før modellår 2012
av Mr T
XC90 har sålts som FWD som val i USA länge så det i sig är bara nytt för den svenska/europeiska marknaden. Dock finns det bara bensinare där.

Sen tror jag som sagt inte att D5-205 kommer att hitta ner i nuvarande XC90. Om det hade varit ekonmiskt försvarbart så hade det förmodligen redan skett.

Om en ny XC90 hade lanserats som MY12 så innebär det i praktiken att den hade börjat byggas om ett år. Och med tanke på att ingenting hörts om detta från Volvo, inga spionbilder på ny modell etc, så känns inte det så sannolikt heller.

Kanske kan vi få en ny XC90 till MY13?

Sen skulle jag gärna se en V100 också. Men det är ju en helt annan historia :D

//Mr T
av perhall
Winchester skrev:I følge tyske medier (motor-talk & ams.de),kommer det en XC90 D3,med forhjulstrekk,
samt at V8 kommer til å forsvinne i Europa under 2010.
Det sies også at uke i 44,kommer D5 med 205 hk i XC90,noen har til og med
blitt lovet det av tyske Volvo forhandlere!
XC90 kommer ikke til å bli skiftet ut før modellår 2012
XC90 D3 finns redan i Tyskland!
av perhall
Amli skrev:Hej

Jag vet att detta är fel forumsdel men jag upplever att de som är i den forumsdel som berör XC90 mest kollar gamla bilar så som -03, -04 osv och inte har samma intresse/koll på nya bilar.

Är det någon som vet eller hört något om någon ny XC90?
Jag går i bilbytar tankar och tycker fortfarande att XC90 är en fil bil, åtminstone utvändigt (R-design ett måste dock). Problemet är bara att den känns såååå gammal att sitta i och köra så att jag förmodligen skulle välja något annat alternativ i dagsläget. Men det är väldigt tyst kring just denna modell och vill bara höra om det är någon här som vet något som jag inte känner till.
Jag tror, ärligt talat, inte att du skulle bli nöjd med en XC90. Den är jämfört med din bil omodern, vinglig, bullrigare... så jag tycker att du ska vänta på en ny modell:) det skiljer ju 5-6 år i utveckling.... /PH
av Mr T
perhall skrev:XC90 D3 finns redan i Tyskland!
Det är förmodligen den gamla 2,4D'n som har fått sig en benämning bara.

Mycket märkligt om Volvo väljer att anpassa den nya D3'an till XC90 innan de anpassar nya D5-205.

//Mr T

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]