Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwtomas
jag har elöppning/stängning på min V70 II, softclose/ mjukstängning funktionen fungerar bara när dörrarna är stängda, öppnar jag någon dörr bankar den igen luckan utan mjukstängning.
Enligt verkstad skall det vara så men enligt säljaren skall det INTE vara så.
Fler som det funkar så för eller inte? ?:-/
Det har jag aldrig reflekterat över, tror min stänger mjukt (och lååångsamt) oavsett om dörrarna är öppna eller ej.
Mjukstängning är alltså det där när den "suger in" luckan sista biten?
Har inte haft min bil så länge men har redan märkt att den inte alltid gör så. Måste testa med dörrarna öppna och stängda och se om det är skillnad (varför det nu skulle vara det?).
av Bitez
jag tycker min gör det för jämnan! Måste nog erkänna att luckan är ett utav få grejjer som jag tycker fungerar klanderfritt :))))) då jag köpte min -08- med hgv pkt II tänkte jag att luckan blir nog det som först kastar handuken, men icke!
Kolla gärna om era luckor beter sig olika med öppna vs stängda dörrar.
Jag undrar också varför funktionen skulle påverkas av öppna dörrar, men så är det på min bil iallafall, men som vanligt är jag väl ensam i världen om detta felet också. Vanligaste svaret på verkstad, det har vi aldrig hört om innan:(
Min softstängde inte om jag stoppade luckan på väg upp, varken med öppen eller stängd framdörr. Sen testade jag med öppen dörr och luckan hela vägen upp (det klickar ju i låset när luckan stannar i övre läget), då softstängde den. Har dock inte sett nån riktig logik i det, oftast softstänger den INTE. Ska testa lite mer ingående i morgon.
Nu har jag varit ute och testat olika scenarier.

Förardörren öppen eller inte påverkar inte alls, den softstänger inte ändå.
Luckan i olika lägen påverkar i stort sett inte alls, ingen softstängning då heller.

MEN:

Om jag har luckan längst upp och trycker på stängknappen, för att sedan bromsa luckan en liten bit innan den är stängd, då softstänger den! Så jag uppfattar det som att stängning från full höjd helt enkelt bankar igen luckan såpass hårt av gravitationen att den inte har några cm kvar att softstänga.
Luckan går helt enkelt för lätt, åtminstone min. Inget direkt problem för det är inte så att den smäller igen luckan, den är mycket snällare än en manuell stängning.
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]