Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
I tråden om fjärrstart av tiduret via Volvo On Call och SMS http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=55394 så skriver Funk om att tjänsten som Volvo använder heter Wireless Car så jag googlade lite på det och hittade denna sida: http://www.wirelesscar.com/wordpress/?page_id=512
Emergency call, Break-down call, Stolen vehicle tracking, Remote Services känns ju igen från Volvo on Call.
Vad gäller just Remote Services så finns ju Door Lock and Unlock beskriven i VOC-infon på webben men funktionen Remote Climate Control och Horn blow, light flash (HBLF) hade ju varit grymt bra. Kan någon komma på en anledning till att Volvo on Call inte har de sistnämnda funktionerna?
av Micke008
Är det någon som har koll på vad "on Call" tjänsten kostar efter de två första åren som ingår?
Har sökt men inte hittat något.

För att använda SMS-starten av motorvärmaren behöver man betala för denna tjänst, och då är det bara frågan om det är 500 eller 1500 per år kanske ännu mer. Har man väl köpt funktionen är det kanske svårt leva utan den.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Micke008 skrev:Är det någon som har koll på vad "on Call" tjänsten kostar efter de två första åren som ingår?
Har sökt men inte hittat något.

För att använda SMS-starten av motorvärmaren behöver man betala för denna tjänst, och då är det bara frågan om det är 500 eller 1500 per år kanske ännu mer. Har man väl köpt funktionen är det kanske svårt leva utan den.
Det kostade om jag inte minns helt fel 200 kr/mån för 3 år sen. Sen betalade man dessutom varje gång man utnyttjade tjänsten. Någon kanske vet den exakta siffran idag?
av HerrDödén
Bump!

Jag frågade min handlare i samband med beställning av ny bil med VOC vad det kommer att kosta efter de fem fria år som ingår, och han visste tyvärr inte svaret. Är det någon som har en siffra? 200kr/mån eller 2400kr per år lät ganska saftigt i förhållande till vad tillvalet kostade.
av s6025t
Det är bara 2år som ingår i priset när du köper nytt...Sedan är det väl ingen som vet vad det kostar känns ju lite så där o lägga 7500 o det sedan kostar flera 1000 om året för att det ska funka...kanske blir billigare i längden med fjärrkontroll istället den har ju rätt bra räckvidd på 600meter??? http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... ?itemid=90
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FWH
HerrDödén skrev:lät ganska saftigt i förhållande till vad tillvalet kostade.
Varför ska det finnas en relation mellan priset på en hårvara och priset på en tjänst?

Det är som att tycka att det skulle vara dyrt att skicka sms bara för att man har köpt en iphone4 för dyra pengar.

Däremot så tycker jag att kostnaden för tjänsten skulle vara tydlig i marknadsföringen av hårdvaran.
av HerrDödén
s6025t skrev:Det är bara 2år som ingår i priset när du köper nytt...Sedan är det väl ingen som vet vad det kostar känns ju lite så där o lägga 7500 o det sedan kostar flera 1000 om året för att det ska funka...kanske blir billigare i längden med fjärrkontroll istället den har ju rätt bra räckvidd på 600meter??? http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... ?itemid=90
Värt att notera är att bränslevärmare m. tidur ingår i VOC-tillvalet, detta kostar annars 3500kr. Således är nettotillägget för VOC inte fullt 7900kr utan 4400kr (7900 - 3500 = 4400kr). Kostnaden per år börjar dock få mig att vackla i riktning mot fjärrkontroll istället för VOC, särskilt om det nu är två och inte fem år som ingår vilket min säljare uppgivit.

FWH skrev:Varför ska det finnas en relation mellan priset på en hårvara och priset på en tjänst?
Du bommar att hårdvara och själva tjänsten ingår :idea:

Det jag hakar upp mig på är att det saknas ett samband mellan priset på hårdvara och tjänst i relation till vad endast tjänsten kostar. Bränslevärmare med tidur kostar 3500kr extra och tillägget utöver detta för att få VOC är 4400kr. Om tjänsten kostar 200kr/mån och två år ingår så är det med andra ord abonnemangsavgifter motsvarande 4800kr. Alltså kostar hårdvara + tjänst i två år hos Volvo mindre än själva tjänsten när man sedan måste betala för denna på egen hand.

Det är som att köpa en iPhone 4 med livstids bindningstid, betala 399kr/mån för abonnemang och telefon i 24 månader och sedan betala 499kr/mån endast för abonnemanget. Låter det rimligt? ?:-/

FWH skrev:Däremot så tycker jag att kostnaden för tjänsten skulle vara tydlig i marknadsföringen av hårdvaran.
Där är vi helt överens, klart underkänt att detta inte kommuniceras och än värre om jag fått felaktiga uppgifter av min säljare kring hur många år som ingår. Monterar härmed blåslampa i baken på min säljare för att få utrett exakt vad som ingår i VOC och vad det kommer att kosta när de fria åren är förbi.
Användarvisningsbild
av FWH
HerrDödén skrev: Alltså kostar hårdvara + tjänst i två år hos Volvo mindre än själva tjänsten när man sedan måste betala för denna på egen hand.
Ah, nu förstår jag hur du menar! :idea:
Användarvisningsbild
av kave
Sitter det alltså ett simkort och en mobil i bilen som inte går att använda till något annat än av Volvo reglerade saker? Dessutom en GPS som rapporterar positionen till Volvocars. Trist för dem som inte har GPRS eller mobilteckning där man bor då.
Användarvisningsbild
av Honke
kave skrev:Sitter det alltså ett simkort och en mobil i bilen som inte går att använda till något annat än av Volvo reglerade saker? Dessutom en GPS som rapporterar positionen till Volvocars. Trist för dem som inte har GPRS eller mobilteckning där man bor då.
nja för att kontakta volvo on call eller för att använda tjänsterna som ingår i voc behövs inget simkort. Start av värmaren tex sker genom voc.
Naturligvis kan man ringa och skicka sms från den inbyggda telefonen som systemet använder men då måste man ju såklart sätta i ett valfritt simkort i vanlig ordning.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]