Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Planerar en längre resa (autobahn, nice) och undrar hur mycket tryck ska man ha i däcken?
Det handlar om 18" (245X40), två vuxna, två barn och hyfsat med packning.
Bilen: V70 (2010) 2.4D
Användarvisningsbild
av Krollspell
Zera skrev:Planerar en längre resa (autobahn, nice) och undrar hur mycket tryck ska man ha i däcken?
Jag kör med 3.5 kg på 245/40 18" original Pirelli Zero.

Vad kör du på för däck?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Krollspell skrev:Jag kör med 3.5 kg på 245/40 18" original Pirelli Zero.
Har du någonsin kollat vad max tillåtna tryck är på dina däck??

Tips: Det står på däcket...

.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
av ztaffans
Zera skrev:Planerar en längre resa (autobahn, nice) och undrar hur mycket tryck ska man ha i däcken?
I instruktionsboken (MY 2009) står det att man ska ha 2,7 både bak och fram i både 2,4D och D5, vid dimensionen 245/40x18. Detta är vid full last och farter som kan överstiga 160 km/h vilket verkar vara så rätt som möjligt i ditt fall. Dessa tryck är naturligtvis kalltryck.
Lycka till på resan!!
Användarvisningsbild
av Spid3r
Krollspell skrev:
Jag kör med 3.5 kg på 245/40 18" original Pirelli Zero.

Vad kör du på för däck?
Kör på Nokian Z däck, och nej har inte kollat i instruktionsboken...
av ztaffans
Zera skrev: och nej har inte kollat i instruktionsboken...
Det behöver du inte för det gjorde ju jag åt dig :lol:
Användarvisningsbild
av Krollspell
Kolla med din gummiverkstad. Siffrorna från Volvo tror jag inte stämmer riktigt med vad tillverkarna av däcken rekomenderar. 3.5 hade Volvo själva haft i när jag hämtade ut min nya bil. Om det var från fabrik lr Åf vet jag inte. När jag sen frågade om detta så sa man att Pirelli i detta fallet rekomenderade 3.5. Hade samma på min förra S80 V8 i samma däckdimision med.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
av ztaffans
Krollspell skrev:Kolla med din gummiverkstad. Siffrorna från Volvo tror jag inte stämmer riktigt med vad tillverkarna av däcken rekomenderar. 3.5 kg hade Volvo själva haft i när jag hämtade ut min nya bil. Om det var från fabrik lr Åf vet jag inte. När jag sen frågade om detta så sa man att Pirelli i detta fallet rekomenderade 3.5. Hade samma på min förra S80 V8 i samma däckdimision med.
Jag vet inte helt säkert men han kör ju på Nokia däck och jag citerar från Nokias hemsida där det står följande på deras FAQ sida:

"Hur vet jag vilket lufttryck däcken skall ha?
Lufttrycket anges i bilens manual, på bensintankens lucka, på locket till handskfacket eller på dörren. Om uppgifterna inte finns där kan en godkänd däckverkstad eller Nokian Tyres Tekniska Kundtjänst hjälpa dig."
Användarvisningsbild
av ThomasT
Krollspell skrev:Kolla med din gummiverkstad. Siffrorna från Volvo tror jag inte stämmer riktigt med vad tillverkarna av däcken rekomenderar. 3.5 kg hade Volvo själva haft i när jag hämtade ut min nya bil. Om det var från fabrik lr Åf vet jag inte. När jag sen frågade om detta så sa man att Pirelli i detta fallet rekomenderade 3.5. Hade samma på min förra S80 V8 i samma däckdimision med.
Det är dina siffror som inte stämmer... knalla ut i garaget och kolla vad max tillåtna tryck är för ditt däck(vilket är snarlikt på de flesta däck) innan du rekommendetar någon att köra med tryck som går utanför tillverkarens spec...

.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Zera skrev:....och nej har inte kollat i instruktionsboken...
Då är det dags att göra det... :wink:

Men till dess:

Bild

2.6bar runt om ser det ut som om du ska ha om du ska ut och semesteråka med hela familjen.

.
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]